דרום אפריקה הוציאה צווי מעצר נגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי וקצינים נוספים במיל' בעקבות מעורבותם בפרשת המרמרה. הקצינים הנוספים הם: אליעזר צ'ייני, עמוס ידלין ואבישי לוי. ספינת המרמרה היתה בדרכה לתת סיוע לאזרחים בעזה ולמחות על מדיניותה של ישראל כלפי הפלסטינים. ההתקפה הישראלית הביאה למותם של תשעה עובדי סיוע הומניטרי.



ראש הממשלה הנחה את משרד החוץ לפעול באופן נחרץ נגד הניסיון הפרובוקטיבי והמכוער לעשות שימוש במערכת המשפט הדרום אפריקאית על מנת לקדם עמדה עוינת ובלתי לגיטימית. שגרירות ישראל בפרטוריה נמצאת בקשר עם משטרת דרום אפריקה לביטול ההליך.



דרום אפריקה היא לא היחידה. גם ספרד כך דיווח ה"אינדיפנדנט", הוציאה צווי מעצר נגד ראש הממשלה ושבעה בכירים נוספים: שר החוץ לשעבר אביגדור ליברמן, שר הביטחון לשעבר אהוד ברק, שר הביטחון הנוכחי משה יעלון, אלי ישי, בני בגין ומפקד חיל הים לשעבר אליעזר צייני מרום. כל הבכירים האלה נמצאים בסכנה להגיע לספרד, כך לפי הדיווח, בעקבות סנקציות שננקטו נגדם בעקבות אירועי המרמרה. גם במקרה הזה פועל משרד החוץ לביטול צווי המעצר. דובר משרד החוץ אמר כי "אנחנו רואים בצו המעצר פרובוקציה. אנחנו עובדים עם הרשויות הספרדיות לביטול צו המעצר. אנחנו מקווים לפתור את העניין במהרה".


ההחלטה בדרום אפריקה התקבלה לאחר טיפול בתיק תביעה שארך כארבע שנים. עיתונאי מדרום אפריקה, גדיז'ה דייווידס, ששהה  על סיפון המרמרה הגיש את התלונה הראשונה למשטרה הדרום-אפריקאית ולרשות הלאומית של התביעה הכללית (NPA) בינואר 2011. בנובמבר 2012, היחידה המשפטית לפשעים בעדיפות גבוהה (של הסוכנות הלאומית לתביעה של דרום אפריקה) מצאה כי התיק תואם את הדרישות המשפטיות על מנת לחקור את הפשעים לכאורה שבוצעו תוך המתקפה הישראלית על המרמרה.

"תקדים משפטי בינלאומי חשוב"
 
עורך הדין זיאד פאטל, המייצג את דייווידס, אמר במסיבת עיתונאים כי "המפקדים הישראלים הללו ייעצרו בעת כניסה לרפובליקת דרום אפריקה. צו מעצר שוחרר למשטרת הגבולות הדרום אפריקאית ב-3 בספטמבר 2015. ההחלטה הזו מציבה תקדים משפטי בינלאומי חשוב. היחידות המיוחדות של SAPS, NPA וממשלת דרום אפריקה מיודעות על הוצאת הצווים הללו. צווי המעצר עומדים בקנה אחד עם המחויבויות של דרום אפריקה לחוק הבינלאומי".
הקמפיין הפרו-פלסטיני BDS בדרום אפריקה מסר כי הוא "מקבל את התקדים המשפטי המוסרי הזה. אנחנו משבחים את הארגונים בדרום אפריקה שהיו בחזית הקמפיין המשפטי הזה, כמו גם את התנועה העולמית הרחבה יותר לסולידריות עם הפלסטינים. ישראל חייבת לתת דין וחשבון להפרותיה את החוק הבינלאומי וביצוע פשעי מלחמה".
 


גבי אשכנזי. צילום: פלאש 90


כזכור, במשט לעזה בשנת 2000 יצאו אוניות מטורקיה לרצועת עזה. המטרה של המשט הייתה לכאורה הומניטרית והמארגנים שלו רצו לשבור את הסגר על רצועת עזה. ישראל סירבה לאפשר לאוניות לפרוק את ציודן ולוחמי השייטת עלו עליה והותקפו על ידי הנוסעים בסכינים, מוטות ברזל ועוד.



לפני חמישה חודשים יצא משט נוסף מיוון לכיוון רצועת עזה עם הספינה "מריאן" וח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת) הצטרף אליו. לקראת המשט שיגר חבר הכנסת גטאס מכתב לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולשר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, בו הודיע כי בכוונתו להיות על אחת מספינות המשט והסביר: "אין שום סיבה למנוע מאיתנו להגיע לעזה, ולהגיש את הסיוע שאנחנו מביאים איתנו".



לטענתו משט התמיכה מיוון הוא משט הומניטרי ובתוך כך קרא חבר הכנסת גאטס לראש הממשלה ולשר הביטחון להורות לצה"ל להימנע מלהשתלט על הספינות. לדבריו "נתניהו ויעלון יישאו באחריות מלאה לתוצאות משט כזה ויסבכו את ישראל במשבר בינלאומי קשה. המשט האזרחי הוא משט שלום שמטרתו למקד את תשומת הלב הציבורת והבינלאומית למצבם של 1.8 מיליון פלסטינים החיים בתנאי כלא ובתנאים מחפירים כתוצאה מהמצור הישראלי".



הספינה "מריאן" הגיעה כעבור מספר ימים לנמל אשדוד לאחר שנגררה ולמתחם רשות האוכלוסין בנמל אשדוד הגיעו 16 אזרחים זרים מתוך משתתפי המשט, שעברו שימוע והורחקו מישראל בהתאם לחוק.