מאז פרוץ גל הטרור הנוכחי אירעו ברחבי הארץ מאות פיגועי ירי, דקירה, דריסה ויידויי אבנים ובקבוקי תבערה. עם תחילתו של גל הטרור הודיע השר לביטחון פנים גלעד ארדן כי הוא מקצר את ההליך הבירוקרטי להוצאת רישיון לנשק, ובכך הקל באופן משמעותי על רבים שרצו במשך שנים לשאת אקדח, אך נרתעו מהבירוקרטיה הארוכה והמסורבלת.



במשרד לביטחון פנים נערכו לקיצור ההליך להוצאת רישיון לנשק באמצעות הארכת שעות הטיפול בבקשות וקבלת הקהל עד לשעה עשר בלילה וביטול המסלול הנפרד של הגשת הבקשות ובחינתן. אם בעבר הגיע אזרח למשרד הפנים והגיש טפסים לפקיד א’, שהעביר את הטפסים לפקיד ב’, שבחן אותם והעביר אותם לאישור ממונה מחוזי – השינוי שחל כעת בהליך קיצר אותו בשליש. במסגרת השינוי, נושא כלי הירייה הועבר ממשרד הפנים למשרד לביטחון פנים, ובלשכות המחוזיות הכשירו את פקידי הקבלה, כך שכעת הם יכולים לבחון בקשות ולאשרן. המהלך הזה הפך את הליך הוצאת הרישיון לנשק לתלוי במבקש ולא במשרד.



ראש האגף לרישוי ופיקוח על כלי ירייה במשרד לביטחון פנים, הרצל קבלו, מספר כי מאז פורסמו ההקלות, המוקד הטלפוני שהיה רגיל לקבל עד 200 שיחות ביום - מקבל ביום בממוצע 8,000 שיחות. מדובר במספר חסר תקדים של מבקשי רישיון לנשק. ההליך, שארך בעבר כ־45 יום, קוצר משמעותית, ואם המבקש מציג את המסמכים הנדרשים, שניתן להדפיסם באמצעות האינטרנט, הוא יכול לסיים את ההליך הארוך בשבועיים בלבד. גם חנויות הנשק מעידות על עלייה ברצון לרכישת אקדחים.



בחנות למכירת כלי נשק במגדל העמק מספרים על מכירות של עד 300 אקדחים ביום. רובם הגדול משומשים ומחירם נע בין 700 עד 2,500 שקל. מחירו של אקדח חדש יכול להגיע עד לסך של 5,000 שקל.



השבוע לפני - הפיגוע בציר המתפללים בחברון, 15.11.2002
לפני 13 שנה, בליל שבת, אירע הפיגוע בציר המתפללים בחברון. הפיגוע, שהתרחש בסמטה צרה מדרום לציר המתפללים, החל בשעה 18:55 לאחר שתפילת ליל שבת הסתיימה. הכוח ששהה במקום כחלק מפעילות ביטחון שוטף כלל ארבעה חיילי חטיבת הנח"ל בפטרול, בליווי ג'יפים של משמר הגבול, שני חיילי נח"ל בעמדת תצפית באזור וחיילים נוספים ששהו בעמדת "השער הדרומי". המחבלים הכינו מארב למתפללים ולכוחות צה"ל ששהו במקום: מחבל אחד מיקם את עצמו מול "השער הדרומי", שער היציאה מקריית ארבע לחברון. שני המחבלים הנותרים שהו בקצה הקרוב לציר המתפללים של סמטת הגיבורים. 

כאשר המתפללים חזרו לביתם בקריית ארבע והכוחות החלו בסיור הפטרול האחרון, המחבלים החלו לירות במקביל משני האזורים: באזור השער הדרומי לעבר כוחות צה"ל בעמדה, ובאזור סמטת הגיבורים לעבר הכוחות היוצאים מהפטרול בסמטה. הפיגוע הוביל לקרב ארוך שנמשך ארבע שעות. רק בסמוך לשעה 23:00 הצליחו הכוחות שהוקפצו למקום לחסל את המחבלים.

מארב מתוכנן היטב. הפיגוע בציר המתפללים בחברון. צילום: פלאש 90

במהלך הקרב נהרגו 12 ישראלים - ארבעה לוחמי נח"ל, חמישה שוטרי משמר הגבול ושלושה אנשי כיתת הכוננות של קריית ארבע, ו־14 ישראלים נוספים נפצעו. שלושת מבצעי הפיגוע, חברי הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, חוסלו.

במקום שבו אירע הקרב הוקם "מאחז הגיבורים", כמה מבנים ארעיים ואוהלים ששוכנו על ידי בני נוער ומשפחות שביקשו להקים שכונה לזכר הנופלים במקום. לאחר 30 יום מדינת ישראל קבעה כי המקום הוקם שלא כחוק והורתה לפנות את "מאחז הגיבורים". 

שוברים שיאים
בחיל האוויר סיכמו השבוע את נתוני תרגיל "רד־פלאג" שנערך בחודש אוגוסט האחרון וגילו כי טייסת "ענקי המדבר" המפעילה את מטוסי הראם (בואינג 707) שברה שיא מרשים בביצוע הטיסה הישירה הארוכה ביותר בחיל האוויר הישראלי אי פעם. לפי הנתונים, בטיסה הזאת, שתוכננה בקפידה, גמא המטוס כ־10,000 ק"מ ובכך שבר את שיא חיל האוויר במרחק על. "אין טייסת שביצעה טיסה כה ארוכה ללא נחיתות ביניים", סיפר מפקד הטייסת סא"ל איתמר.

חברים לחיים
“חבר”, מועדות הצרכנות, הפנאי והתרבות של אנשי הקבע וגמלאי צה”ל, החל במסלול חדש לחברי המועדון, “חבר ידע”. כל מי שחבר במועדון יוכל מעתה לא רק להתחדש במוצרים בשלל הנחות, אלא גם להירשם ללימודים, מקורס קונדיטוריה, מחשבים, קורסים מקצועיים ולימודי תעודה כמו קורס דירקטורים ועד לימודי תואר ראשון במכללה למינהל והקמפוס הבינתחומי.