אחד המצודים הנרחבים והיסודיים ביותר בהיסטוריה של אירופה נמשך היום (שני) כשכוחות המשטרה בצרפת, בלגיה וגרמניה עושים כל שביכולתם כדי למצוא את סאלח עבד א-סאלם. זהותם של חברי חוליית הטרור הולכת ונחשפת וכוחות הביטחון הצרפתים הצליחו לאתר ולהרוג את מתכנן הפיגועים ומי שפיקד על מתקפת הדמים בפריז בה נהרגו לא פחות מ-130 בני אדם, עבד אל-חמיד עבאוד.



בעוד כל יתר חברי החוליה נהרגו או נתפסו, הצליח א-סאלם להעלם ולהישאר מתחת לראדר של כוחות הביטחון ושרותי המודיעין בצרפת. בערב הפיגועים, ב-13 לנובמבר, הסיע עבד א-סאלם במכוניתו מסוג רנו קלירו. אחיו של עבד סלאם אברהים היה המחבל שפוצץ את עצמו בבית הקפה בעיר באותה שעה ממש.



עבד א-סלאם נטש את מכוניתו במעבר הולכי רגל בעיר ונסע יחד עם שני סייענים שהגיעו מבריסל במטרה לאסוף אותו חזרה לבלגיה. המכונית שנטש נמצאה רק ארבעה ימים לאחר הפיגוע. בסמוך לגבול הבלגי עוכב עבד א-סאלם על ידי המשטרה הצרפתית אך מאחר ופרטיו ומערבותו בפיגועים טרם הייתה ידועה למשטרה הוא שוחרר וככל הנראה הצליח להגיע לבלגיה.



שני הסייענים, צעירים ממוצא מרוקאי בני 20 ו-21 נעצרו על ידי המשטרה הבלגית כששבו חזרה לבריסל והם מואשמים בסייענות לטרור. טרם ידוע אם הם ספקו מידע כלשהו שעשוי להוביל את החוקרים ללכידתו של עבד א-סאלם.



רגליים קרות


פה מתחיל המסתורין בכל הקשור לתפקידו של עבד א-סאלם בפיגועים. האם תפקידו היה רק לוגיסטי או שמא היה אמור אף הוא לבצע פיגוע התאבדות כמו אחיו ושותפים אחרים בתא הטרור?



אחיו של עבד א-סאלם, מוחמד, טען בראיון לרשת הטלוויזיה הבלגית כי הוא ככל הנראה התחרט ברגע האחרון: "אני חושב שברגע האחרון הוא החליט לשקול מחדש את הפעולה. הוא בטח שמע או ראה משהו שהוא לא ציפה לו בפעולה והחליט שלא להמשיך את מה שתכנן", אמר האח.



גם מומחים המעורבים בחקירה אמרו בראיון לרשת הטלוויזיה האמריקאית CNN כי תנועותיו והתנהלותו של עבד א-סאלם אינה הגיונית. "הדרך בה זרק את רכבו והמסלול שעשו הוא וסייעניו לבלגיה פשוט איננה נראית הגיונית בכלל לאדם הנמלט מהרשויות". פרקליטו של אחד הסייענים שנתפסו מציע גרסה שונה בתכלית. "הלקוח שלי מצא את עבד א-סאלם כשהוא מתוח, עצבני וככל הנראה עם חגורת נפץ ומוכן להתפוצץ. יש כמה השארות במקרה הזה. האם הוא התכוון להתפוצץ? האם הוא שינה את דעתו ברגע האחרון? כרגע אנחנו פשוט לא יודעים".