שבועיים לאחר הדיווח על חתימת חוזה אספקת טילי S-300, הודיע היום (שני) שגריר איראן ברוסיה, מהדי סנאי, כי מוסקבה החלה בהעברת מערכת הטילים המתקדמת למדינתו. "העסקה סופית והיא עוברת במסלול הטבעי שלה", אמר סנאי לסוכנות הידיעות האיראנית "פארס". לפני כשלושה חודשים הודיע שר ההגנה של איראן, חוסיין דהקאן, כי רוסיה תתחיל בהעברת מערכת ה-S-300 לטהרן בסוף השנה הקרובה וכי "אין מי שימנע את ביצוע העסקה". זאת לאחר דיווחים על פיצוץ העסקה להעברת מערכת הטילים המתקדמת.



החוזה לאספקת מערכת הנשק נחתם לראשונה בין הצדדים בשנת 2007, אולם התעכב בשל הסנקציות שהטילה מועצת הביטחון של האו"ם על איראן, בשל תכנית הגרעין שלה. באפריל השנה אישר נשיא רוסיה ולדימיר פוטין את העברת מערכת הטילים, לאחר שמוסקבה אסרה למכור את המערכת המתקדמת ב-2010.



יש לציין, כי פוטין חתם על צו שמבטל את האיסור למכור ציוד להעשרת אורניום לאיראן, רגע לפני הגעתו לטהרן, כדי להשתתף בפורום 18 המדינות המייצאות גז. ערוץ הטלוויזיה הרוסי RT דווח, כי במסמך הממשלתי על מכירת סחורה, חומרי גלם וציוד לאיראן לא תקף עוד לייצוא אורניום מועשר מהרפובליקה האסלאמית של איראן. זאת, בהתאם לתנאי הסכם הגרעין שנחתם בין איראן למעצמות, שאחד מסעיפיו קובע, כי איראן תייצא 98% מהאורניום המועשר שברשותה.



פוטין הגיע לרפובליקה האסלאמית בליווי שר החוץ, סרגיי לברוב, לראשונה מאז 2007, כדי להשתתף בפגישת פורום המדינות המייצאות גז. מלבד הפגישה עם מנהיגי המדינות החברות בפורום, פוטין נועד עם המנהיג העליון של איראן אייתוללה עלי חמינאי. שני המנהיגים קבעו, כי "אין אפשרות לסיים את המשבר בסוריה, באמצעות הכתבות מחוץ", מאחר והמערב מעוניין שהנשיא בשאר אסד יסיים את תפקידו. פוטין אמור להיוועד גם עם עמיתו האיראני חסן רוחאני, בשולי ועידת הגז ולדון עמו ביחסים בין שתי המדינות, בין היתר הידוק היחסים הצבאיים.



יש להדגיש, כי בישראל חוששים מהעסקה ומתנגדים לה משום שהדבר עלול למנוע תקיפה אווירית של מתקני הגרעין. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר באפריל: "ישראל רואה בחומרה רבה את אספקת טילי S-300 מרוסיה לאיראן, וזאת בשעה שאיראן מגבירה את התוקפנות שלה באזור וסביב כל גבולותיה של מדינת ישראל. ישראל גם רואה בחומרה רבה את העובדה שאין שום אזכור לתוקפנות הזאת בהסכם הגרעין המתגבש בין המעצמות לאיראן. אין שום התניה להפסקת התוקפנות הזאת, אם בפתיחת ההסכם או כתנאי להסרת המגבלות".