מי שלא מכיר את המציאות הסבוכה במלחמה הארוכה והמייאשת סביב גורלה של סוריה עשוי באמת ובתמים לחשוב שנשיא טורקיה השתגע.  על פניו נראה שרג'יפ טאיפ ארדואן, בעודו יושב בארמון העצום שבנה לעצמו בבירה אנקרה, הורה, בהתקף של שגעון גדלות עות'מני, על הפלתו  מטוס חיל האוויר הרוסי, בטענה שחדר למרחב האווירי הטורקי סמוך לגבול עם סוריה.

הרי אין אף מנהיג של מעצמה בין לאומית שמשדר עוצמה ותחושה של "אל תתעסקו איתי" יותר מוולדימיר פוטין.  צ'צ'ניה, גאורגיה ואוקראינה יכולות להעיד ממקור ראשון שהמחיר על התנגדות למנהיגותו של פוטין עשוי להיות יקר להחריד.
 
אז מדוע מרשה לעצמו ארדואן להעלות את חמתה של רוסיה עד לרמה בה פוטין מכנה את הפלת מטוס חיל האוויר הרוסי "תקיעת סכין בגב" ומאיים בתגובת נגד עוצמתית? התשובה בקצרה היא שבמקרה הספציפי הזה, טורקיה היא המעצמה האזורית העוצמתית והרוסים הם הפרובוקטור החצוף.

שחצנות רוסית
מבחינתו של ארדואן ואנשיו אלו דווקא הרוסים, שבשחצנות של מעצמת על, מרשים לעצמם להתערב בנעשה בחצר האחורית של טורקיה ולסכל מאמץ טורקי שנמשך כבר ארבע שנים, להטות את המלחמה נגד משטרו של באשר אל אסד. טורקיה הזהירה מספר פעמים את ארדואן לבל יפר את ריבונותה ושאיפותיו להחזיר לידי אסד את השטחים שאיבד מסכלים את כוונתה של אנקרה להקים "אזור חיץ" עבור כוחות המורדים בצפון סוריה.


המטוס הרוסי המופל עולה בלהבות. צילום: צילום מסך
 
והטורקים גם מגובים בעוצמה צבאית שאי אפשר להתעלם ממנה. קל לשכוח שחיל האוויר הטורקי  מחזיק למעלה מ-200 מטוסי קרב מתוצרת אמריקאית באיכות מעולה, חיל ים חזק ואיכותי ובכוח צבאי שמהווה שליש מכוחה הצבאי של נאט"ו. 
בעוד שרוסיה  מחזיקה באזור בפחות מחמישים מטוסי קרב, בסיס צי חשוף ופגיע בלטקיה שבצפון סוריה, טורקיה מסוגלת לסגור את הים השחור בפני מעבר הצי הרוסי ובכך למנוע תגבורת מהכוחות הרוסים במרחבי המזרח התיכון.
לא בכדי התגובה הרוסית להפלה המתוקשרת של מטוס חיל האוויר שלהם היא דיפלומטית ומדודה יחסית, למרות המלל הלוחמני. ההיסטוריה של שתי המדינות רצופה בעימותים, בעיקר סביב השליטה בים השחור ומשאביו, ונראה כי גם מלחמת האזרחים בסוריה, על כל מתרבויותיה, נטבלת גם היא בצבאי העימות רב השנים בין המעצמות.
ובאשר לתגובה הכמעט אינסטינקטיבית ברחוב הישראלי,  השמחה לאידו של ארדואן שנוא נפשנו, שפתח חשבון אצל הנשיא פוטין הכל יכול, חשוב לזכור שני דברים. הראשון, הרוסים נלחמים את מלחמתה של איראן ועושי דבריה, חיזבאללה ונשיא סוריה אסד, ציר האיום המשמעותי ביותר על ישראל. דבר שני, אם מישהו מצפה לראות כוחות רוסים עושים קרקס מצבא טורקיה צפויה לו אכזבה מרה, מי שהולך להפסיד מהסבב הזה של העימות בין ארדואן לפוטין הוא בעיקר העם הסורי, מלחמת האזרחים המדממת בארצו היא כבר מזמן לא עימות מקומי אלא משחק כוח בין המעצמות.