בשנים האחרונות נחשבה טורקיה, שהיא חברה בנאט"ו, לחוליה החלשה באחדות השורות של המערב במלחמת האזרחים בסוריה. היא הואשמה כמי שמעלימה עין ואפילו מסייעת בחשאי לטרוריסטים של דאע"ש. 



כעת, בעקבות הפלת מטוס סוחוי רוסי בידי מטוסי קרב טורקיים אתמול, מסבכת טורקיה את חברותיה בנאט"ו. התקרית היא תזכורת כמה מלחמת האזרחים בסוריה מסוכנת לא רק למזרח התיכון, אלא ליציבות העולם כולו. היא גם מהווה איתות לישראל עד כמה נפיץ המצב שבו מטוסי קרב והפצצה פועלים בקרבת גבולות של מדינות שכנות. אם כי אפשר להניח שבניגוד לטורקיה, שהאצבע שלה, כך נראה, הייתה הפעם קלה  על ההדק, ישראל תיזהר מאוד שלא להפיל מטוס רוסי, גם אם יחדור כמה מאות מטרים או קילומטרים ספורים למרחבה האווירי. אפשר לשער שישראל תוודא שוב ושוב שהחדירה היא בשגגה ולא בכוונת זדון, וזאת בניגוד להחלטת ישראל להפיל לפני יותר משנה מטוס סוחוי סורי שהיה במשימת תקיפה של עמדות המורדים והתקרב לגבול ברמת הגולן.
 
נשיא רוסיה הגדיר את הפעולה הטורקית כ"תקיעת סכין בגב" ו"שיתוף פעולה עם טרוריסטים". פוטין זועם. הוא הבטיח כי לתקרית יהיו "השלכות חמורות" על יחסי רוסיה וטורקיה. כבר אתמול הודיעה מוסקבה על הפסקת התיאום האווירי עם אנקרה, מה שעלול להוביל להפלת מטוסים הדדית. תוצאה מיידית נוספת תהיה הפסקת חופשות של תיירים רוסיים בטורקיה. שר החוץ סרגי לברוב ביטל ביקור שנועד להיום בטורקיה וקרא לתיירים רוסיים שלא לנסוע למדינה. משרד החוץ הרוסי כבר הסביר כי טורקיה היא בעיניו מקום מסוכן לא פחות מאשר סיני, שבה הופל לפני כחודש מטוס נוסעים רוסי בידי טרוריסטים של מחוז סיני של דאע"ש. ואכן, נטלי, חברת הנסיעות הרוסית הגדולה ביותר שמשגרת תיירים לטורקיה,  הודיעה על הפסקת מכירת חבילות לתיירות אליה. בשנת 2014 ביקרו בטורקיה כשלושה מיליון רוסים – כ־16% מכלל התיירות הנכנסת למדינה. 
 

אפשר להניח גם שפוטין לא יסתפק רק בצעדי ענישה שמיועדים לפגוע בכלכלת טורקיה. וכשפוטין מאיים, הוא לרוב מקיים. ולכן זעמו צריך לעורר דאגה לא רק בטורקיה, אלא גם בנאט"ו, שטורקיה היא אחת מחברותיו. 


הדאגה האמיתית של טורקיה, לוחמים כורדים מתקדמים בצפון סוריה. צילום: רויטרס

ואכן, שגרירי המדינות החברות בנאט"ו כונסו אמש כדי לשמוע דיווח על המצב. הם אמורים להפגין אחדות. כל הרציונל של נאט"ו מושתת על כך שאם אחת מחברותיו מאוימת או מותקפת, על השאר להיחלץ לעזרתה. אך כבר אתמול התגלו סדקים בחזית המשותפת. נשיא צ'כיה מילוס זאמן, שידוע כמי שאינו פועל לפי שיקולים של תקינות פוליטית, גינה את הפעולה הטורקית, הטיל ספק בכנות כוונותיה והזכיר כי טורקיה חשודה בסיוע לדאע"ש.
 
נסיבות התקרית שנויות במחלוקת. טורקיה, שבעבר חדרו כבר מטוסים רוסיים לשטחה, טוענת שהזהירה כמה וכמה פעמים את צמד הטייסים הרוסים שהם בתוך תחומה האווירי. לטענת הטורקים, התעלמו הטייסים הרוסים מהאזהרות ולכן הוחלט להפילם בטילי אוויר־אוויר שנורו ממטוסי קרב 16־F מתוצרת ארה"ב. אגב, מעניין אם הטילים הם של רפא"ל, שבעבר מכרה אותם לחיל האוויר הטורקי.
 
פוטין, לעומת זאת, טוען כי המטוס לא הפר את ריבונות טורקיה ולא חדר לתחומה. על פי פוטין, המטוס היה במשימת הפצצה נגד עמדות של מורדים, טרוריסטים אסלאמים, שמוצאם מרוסיה ושפועלים בהרי לטקיה, המובלעת העלאווית שלשם הגנתה נשלח חיל המשלוח הרוסי בסוריה.
 
אולם, באזור שהותקף אתמול וגם בעבר חי מיעוט טורקמני, שרואה עצמו קשור לטורקיה - אתנית, לשונית ותרבותית. מיעוט זה, שמונה כמאתיים אלף איש, מתנגד למשטר אסד והקים מיליציה צבאית שנהנית מתמיכה של המודיעין הטורקי.
 
 אחת הסיבות האפשריות להחלטת טורקיה להתגרות, להסתבך מול רוסיה ולסבך את נאט"ו, היא שהתקיפות הרוסיות בוצעו נגד אותה מיליציה ולא רק נגד אסלאמיסטים ממוצא רוסי. טורקיה מודאגת שהתקיפות הרוסיות יביאו להחלשת המיעוט הטורקמני ויאפשרו למיליציות הכורדיות להרחיב את רצועת השליטה שלהם, שמתפשטת ממזרח סוריה מערבה - במקביל לגבול הטורקי.
 
הסיבה העיקרית להסכמתה של טורקיה לאחרונה להתערב התערבות פעילה במלחמת האזרחים בסוריה הייתה כדי להקים רצועת ביטחון ברוחב של 45 ק"מ מגבולה בשטח סוריה ולמנוע הקמת ישות כורדית.
 
 המעורבות הרוסית במלחמה משבשת את האסטרטגיה הטורקית. לא רק שטורקיה לא מצליחה להקים רצועת ביטחון ושמעמדו של שנוא נפשה אסד מתחזק, אלא שלאורך גבולה קורמת עור וגידים ישות כורדית, שעלולה להתסיס את המיעוט הכורדי הגדול בטורקיה ולהוביל אותו למהלכים דומים. טורקיה רואה בבלימת הכורדים אינטרס לאומי עליון ולשם כך מוכנה לנקוט צעדים של הליכה על הסף מול רוסיה ולמנוע אפשרות של השגת הסדר בסוריה.