לפי פרסומים אמש בתקשורת, מעולם לא היה פער גדול יותר בין הדרג המדיני לדרג הביטחוני הכפוף לו בהבנת המציאות המתהווה בין ישראל לפלסטין. ואם לא בהבנתה, אז בוודאי בדרכים שיש לנקוט כדי להביא לרגיעה.
 
זה חודשים, עוד לפני שהחל גל הטרור הנוכחי, ואף שנה ויותר מאז צוק איתן, הדגישו בדרג הביטחוני – השב"כ ובעיקר צה"ל – את הקשר בין מהלכים מדיניים וצעדים מקלים על הרשות הפלסטינית והאוכלוסייה המקומית, ובין המתרחש בגדה המערבית. מפקדים בכירים בצה"ל, כולל הרמטכ"ל, דיברו על כך. הדרג המדיני שמע - אך התעלם מהדברים או שדחה אותם.
 
מדובר בנושא רגיש במיוחד, שדה מוקשים שבצה"ל לא רוצים להיכנס אליו. במדינה דמוקרטית, הדרג הצבאי כפוף למדיני, ועליו לקבל ללא סייג את מרותו. אך הדרג הביטחוני הוא גם דרג מקצועי, שאמור להגיש הצעות והמלצות לדרג המדיני, ובצה"ל גם יודעים שבעת משבר - הדרג המדיני יתנער מאחריותו ויטיל אותה עליו.
 

הפרסומים בתקשורת אתמול, שיוחסו למקור ביטחוני, רק מחזקים את הרושם על הנתק הקיים בין שני הדרגים. לפי דבריו, במערכת הביטחון המליצו לפני שהחל גל הטרור, שגבה עד כה 23 קורבנות ישראלים וכ־90 פלסטינים, על מתן הקלות. 
 
אלה כוללות הגדלת מספר כלי הנשק ותחמושת לשוטרים ולאנשי מנגנוני הביטחון של הרשות, אספקת כלי רכב ממוגנים, שחרור אסירים פלסטינים (בעיקר אנשי פתח שמרצים כבר עשרות שנים בבתי כלא, שכבר בעבר הומלץ לשחררם), והקלות בתחום הבנייה, כמו הגדלת מספר אישורי העבודה לפלסטינים בתחומי מדינת ישראל. אלה האחרונים הם צעדים שישפרו את כלכלת הגדה.
 
הדרג המדיני, שאינו מחויב כמובן לקבל את המלצות הדרג הביטחוני, התמהמה ביישומן. בינתיים הואץ גל הטרור, וברור כיום - גם בדרג הצבאי - שיהיה קשה לדרג המדיני ליישם את ההמלצות כל עוד הטרור נמשך והשקט לא חזר.
 
ממשלתו של בנימין נתניהו, שתלויה בכל גחמה של אורן חזן או ינון מגל, ושמנהיג הבית היהודי מדבר בה במונחים של "יריתי בראש הממשלה כדור בין העיניים", לא תעז כעת לקבל ולו המלצה אחת של הדרג הביטחוני.
 
בכך, בקליפת אגוז, באה לידי ביטוי המדיניות הישראלית כלפי השטחים, מדיניות שלכודה במלכוד שהוא תוצר ישיר של תפיסת עולמה. כשהמצב רגוע, לא נחפזים להקל את מצבם של הפלסטינים. וכשיש אלימות וטרור, ברור לממשלה שאסור לעשות זאת פן הדבר יתפרש כ"כניעה לטרור".
 
לפי אותם פרסומים, בצה"ל מגדירים את המצב הנוכחי "התקוממות מוגבלת". התקוממות בתרגום לערבית היא "אינתיפאדה". פרשנים ומומחים מזהירים זה חודשים מפני נפיצותו של המצב בשטחים, שסופו להביא לידי מרד או התקוממות.  אם תרצו, אינתיפאדה מספר 3. כעת גם בצה"ל מאשרים שהגדרה זו משקפת את המציאות שאותה הפלסטינים מבקשים לשנות, ולהערכת צה"ל עלולה להימשך עוד חודשים ארוכים.
 
אך יכול להיות גרוע מכך. הקצין הבכיר לא שלל אפשרות שאם ההסלמה תימשך היא עלולה לגלוש ל"אנרכיה", כלומר לאובדן שליטה מוחלט של הרשות הפלסטינית ולאובדן סמכותה בעיני האוכלוסייה. מכאן יש דרך קצרה לשלב שבו נראה את הרעיונות של דאע"ש זוכים לתמיכה הולכת וגוברת בקרב הציבור הפלסטיני.