במכינת ימין אורד בחצור הגלילית מתגאים בנתונים שלהם: כ־%90 מבוגרי המכינה משובצים ליחידות קרביות. %30 נבחרים מאוחר יותר בשירות לתפקידי פיקוד ו־7% מגיעים לקצונה. בשנים האחרונות, לא פחות משמונה בוגרי המכינה נבחרו למצטייני הנשיא.



מאחורי המספרים המרשימים האלו מסתתרת תורה שלמה המיושמת יום־יום במכינה, תורה שאפשר לתמצת בפתגם האפריקאי המוכר, שלפיו "דרוש כפר שלם לגדל ילד".



אנשי המכינה מסבירים כי רק עבודה "רציפה ומובנית" של המבוגרים שמקיפים את הילד תאפשר לו לרכוש כלים ומיומנויות, "תגביר את חוסנו הרגשי ואת חינוכו הערכי ותצמיח אותו להיות ראש משפחה התורם לקהילה".



כבר כאשר נוסדה המכינה לפני כ־16 שנה הבין אחד ממקימיה, ד"ר חיים פרי, כי הנוער שיזדקק יותר מכל למכינה קדם־צבאית הוא נוער בסיכון ונוער עולה: "מסגרת שכזו אינה מכינה רק לצבא, אלא לחיים", הוא טען.



חיים רובוביץ', מנכ"ל "דרך כפר יוזמות חינוך", מכון המתמחה בנוער בסיכון, המעורב במכינה בשנים האחרונות, מחזק את דבריו: "יש הבדל בין לדבר עברית, לדבר ישראלית ולדבר צה"לית, ומי שלא מבין את ההבדלים מצוי בבעיה. אצל החבר'ה האלה, דור שני ושלישי, הבעיות רק הולכות ומחמירות. בחלק מהמקרים אין להם מודלים לחיקוי".



ראש המכינה הוא איל אלדר, קצין במיל', יוצא סיירת מטכ"ל, והקרן לידידות תומכת בפעילותה של המכינה. במכינה, כך מסבירים במקום, מלמדים את מאות החניכים לנהל את חיי הקהילה שלהם בעצמם ומעבירים אותם הכשרות והדרכות אינטנסיביות בשלל תחומים: מפוליטיקה וביטחון לאומי, דרך שיעורים בסיסיים בכלכלה ועד עמידה בפני קהל. "הרעיון המרכזי הוא לגרום לחניכים לדעת להנהיג את חייהם".



החניכים שוהים במבנה רחב ממדים המשתרע על פני עשרה דונמים. הקרן לידידות תרמה כמיליון ו־600 אלף דולר להקמתו. בשנים האחרונות הוכפל מספר בני הנוער יוצאי אתיופיה השוהים במכינה: "המבנה הוא מכובד ומראה לחניכים שמתייחסים אליהם בשיא הרצינות. בהיבטים החינוכיים, היכולת ללכת הצדה, לתפוס פינה לעצמך ולא להיות כל הזמן צמוד לאחר, שיפרה בצורה דרמטית את התוצאות החינוכיות. האדריכל דגן מושלי טען שברגע שהמבנה מכובד, התלמידים שומרים עליו. אכן כך. אנחנו נמצאים פה שנה רביעית והוא שמור בצורה נהדרת", אומר רובוביץ'.



יצוין כי הקרן לידידות תורמת גם לפעילותה השוטפת של המכינה, וחניכיה זוכים למימון מלא של דמי הלימוד ולדמי כיס של כמה מאות שקלים בכל חודש כדי שיוכלו להתרכז בפעילות החינוכית.