משרד הפנים הפיץ בין משרדי הממשלה היום (ראשון) את התזכיר לחוק למניעת הסתננות החדש, הכולל כמה שינויים לעומת החוק הקודם, שנפסל בחלקו בחודש אוגוסט, על ידי בג"ץ.

בחוק הקודם, שנפסל, תקופת השהייה של מסתננים במתקן חולות היתה עד 20 חודשים. בהצעת החוק החדשה, תקופת השהייה תהיה 12 חודשים, אך לשר הפנים תינתן אפשרות להאריך במקרים חריגים את התקופה בשישה חודשים נוספים. בנוסף, מסתננים שיגיעו לישראל לאחר כניסת החוק לתוקף, יוכנסו למתקן השהייה חולות ל-18 חודשים.

עוד מוצע כעת, כי ייפסק מתן הפטור הגורף למסתננים שהם אבות לילדים - מהעברה למתקן חולות. הפטור ישאר בתוקף רק לנשים נשואות ואמהות.
 

החוק החדש גם יגביל את מתן האפשרות של מסתננים, שקיבלו זימונים למתקן חולות, לעתור לבית המשפט. לאחר קבלת הערות משרדי הממשלה, החוק יובא לאישור ועדת השרים לחקיקה ולאחר מכן לאישור מליאת הכנסת.

ראש תחום הסברה במרכז למדיניות הגירה ישראלית, יונתן יעקובוביץ, הביע חשש כי החוק החדש לא יתן מענה לסוגיית המסתננים. "החוק מנוסח בהתאם לפסיקת בג"ץ ולכן הוא מוגבל ביותר. ספק רב אם יש בו כדי לתת מענה לסוגיית ההסתננות הבלתי חוקית לישראל. לאור ההתגברות בזרם המסתננים בחודשים האחרונים, יש צורך בצעדים משלימים, בתוכם הוצאה לפועל של ההסדרים עם מדינות שלישיות והגבלות כלכליות על העסקת מסתננים", הוא הסביר.

בתוך כך, המשנה לראש הממשלה שר הפנים, סילבן שלום (ליכוד) החליט כי 3,300 מטפלים סיעודיים יזכו להישאר בישראל וימשיכו לסייע למטופליהם הישראלים. ברשות ההגירה והאוכלוסין הבהירו שמדובר במטפלים זרים בענף הסיעוד, אשר חלפו חמש שנים מיום כניסתם לישראל וכיום אינם מחזיקים באשרת עבודה חוקית.
 
לפני כשבועיים אישרה ועדת חריגים במשרד הפנים הארכת אשרות עבודה לכ-2,200 מטפלים סיעודיים זרים. "הפיכת אדם בריא למטופל סיעודי היא תהליך קשה לכשעצמו וניתוקו מהמטפל המסור שמלווה אותו לאורך שנים תגרום לנזק מיותר", הסביר שלום את ההחלטה.