בית המשפט המחוזי בירושלים הכריע כי הנאשם המרכזי ברצח בשריפה של הנער מוחמד אבו חדיר, יוסף חיים בן דוד, אופטיקאי בן 31 מירושלים - ביצע את המעשים המיוחסים לו אך הוא לא יורשע בשל מצבו הנפשי. השופטים קיבלו חוות דעת פרטית מחו"ל לגבי מצבו הנפשי ויצטרכו לקיים דיון בעניינו.



אביו של הנרצח, חוסיין אבו חדיר, אמר כי "הפשע הזה לא יכול לקרות בבית המשפט. שנה וחצי הוא מחכה ועכשיו אומר שהוא משוגע? איפה הוא היה לפני שנה? אני מפחד שבית המשפט ישחרר אותם. אני מה שראיתי היום זה כמו שאמר קהלת שלכם: הכל הבל הבלים. אני מפחד שמחר יצאו מאה אנשים כמו בן דוד. אם בית המשפט לא מרתיע אותו מי ירתיע אותו? אני מבקש להרוס לו את הבית! אני רוצה צדק. איפה הצדק?"

בתוך האולם נשמעות הקריאות מתוך ההפגנה שמתקיימת בחוץ נגד שחרורם של הרוצחים. בן דוד טען לאורך משפטו כי אינו אחראי למעשיו. יחד עמו הואשמו שני קטינים, ששמם נאסר לפרסום בשל גילם הצעיר.


הדיון בעניין הנאשם הבגיר יתקיים ב-20 בדצמבר והדיון בענייני הקטינים יתקיים ב-13 בינואר. מאחר שבמקרה של קטינים אין חובת מאסר עולם בהרשעה ברצח, ייקבע דיון לטיעונים לעונשם של הנערים.
עו"ד אשר אוחיון, סנגורו של הנאשם הבגיר בן דוד מטעם הסנגוריה הציבורית, אמר כי "התוצאה מאד מאכזבת משום שלנאשם אחד הוגשה חוות דעת פסיכיאטרית שקבעה שיש ספק רב מאד לגבי אחריותו הפלילית. באופן חסר תקדים לא התאפשר לנאשם אחד להשמיע את הראייה הזאת לפני מתן הכרעת הדין. בית המשפט בחר לעשות סדר במקום לעשות צדק. לנאשם יש היסטוריה פסיכיאטרית קשה מאד".
עוד הוסיף אוחיון כי "המומחה מטעם ההגנה פגש את בן דוד כבר בחודש יולי וגיבש חוות דעת ולאורך כל הדיונים ראינו שהנאשם מנותק לחלוטין מהמציאות הקיימת".
 
התובע אורי קורב אמר בתגובה להכרעת הדין: "בית המשפט קבע היום ששלושת הנאשמים ביצעו את הפשע הברברי והנתעב של חטיפת אדם חף משפע רק בשל מוצאו ושריפתו בחיים. אנחנו מתנגדים להגשת חוות דעת ומעריכים ומקווים שהבקשה תידחה. הנאשמים האלה הציגו בפנינו כחברה תמונת מראה קשה. נפל דבר בישראל. נראה תמיד את המקרה הזה כמראה. נמשיך להילחם במבצעי הנקם והלינץ'".
 
 
לפני ההחלטה אמר אביו של הנרצח: "לא ישנתי כל הלילה. קשה לנו מאד. אולי בית המשפט ישחרר אותם ויאמרו שהם משוגעים. אני בתחושה מאד קשה".

חוסיין אבו חדיר, הבוקר. צילום: מרק ישראל סלם
 
על פי כתב האישום, שהוגש נגד השלושה בעיצומו של מבצע צוק איתן, ביולי בשנה שעברה, השלושה רצחו את אבו חדיר בן ה-16 על רקע גזעני, רק בשל מוצאו הערבי וכנקמה על חטיפתם ורציחתם של שלושת הנערים, גלעד שער, נפתלי פרנקל ואייל יפרח ז"ל. הם הואשמו כי בתאריך 3 ביולי, חטפו את הנער בכוח לתוך מכוניתם, לעיני דודו.

הנאשם המרכזי, יוסף חיים בן דוד. צילום: הדס פרוש , פלאש 90 

השלושה חנקו את אבו חדיר עד שאיבד את הכרתו ונסעו עמו ליער ירושלים. שם הכו אותו באכזריות, תוך שהם קוראים לעברו כי "זה בשביל הנערים". לאחר מכן, בעודו מחוסר הכרה, שפכו עליו הנאשם המרכזי וקטין נוסף חומר דליק והציתו אותו, עד שנשרף למוות. 
השלושה הואשמו בחטיפה וברצח. עם הגשת כתב האישום, מסר היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, כי "כתב האישום מפרט מעשה חמור ומזעזע, שבוצע על רקע גזעני כנגד נער חף מפשע".