תערוכת המכוניות של לוס אנג׳לס סוגרת את לוח השנה של תערוכות הרכב החשובות בעולם, ונערכת בשוק הרכב הגדול והעשיר ביותר באמריקה. בעיות חמורות של זיהום אוויר מחד, ומודעות סביבתית גבוהה מאידך, הופכות בדרך כלל את לוס אנג'לס לתערוכה חשובה לתצוגת כלי רכב “ירוקים" ודלי זיהום, ואילו האוכלוסייה העשירה מושכת אותה לכיוון של דגמים יקרים ואקזוטיים, קצת בדומה לתערוכת ז'נווה האירופית.



אלא שהשנה, כנראה רק בגלל צירוף מקרים ולא בזכות פיתוח טכנולוגי מרגש, גנבו את ההצגה מכונית חקיינית אחת של פיאט (בערך) ומספר מכוניות עממיות לחלוטין שהפכו את לוס אנג'לס לתערוכה רלוונטית ומעניינת מאוד גם עבורנו, בקצה זה של העולם. מלכת התערוכה השנה היא מכונית איטלקית (בערך), פיאט 124 ספיידר, שהיא אומנם לא מסוג המכוניות שנמכרות במספרים גדולים אבל כזאת שאף אחד לא יחלוף על פניה ברחוב באדישות.



המשעשע בספיידר החדשה הוא הקוסמופוליטיות שבה, אותו בסיס שהופך אותה ככל הנראה לפיאט הכי אמינה מבחינה מכנית עלי אדמות: לא צריך לגרד הרבה מתחת לפני השטח כדי לגלות מבעד לעיצוב המרהיב את מאזדה MX־5 מיאטה, שעליה היא מבוססת. למעשה, למעט כיתוב שונה על מסך המגע של מערכת המולטימדיה, וכמה נגיעות קלות נוספות, תא הנוסעים וסביבת הנהג שלה הם מאזדה מיאטה אחד לאחד, ואילו ההבדל הכי משמעותי בין שתי המכוניות טמון מתחת למכסה המנוע.



פיאט שולחת להירושימה, יפן, שם מיוצרת 124 ספיידר, את מנוע הטורבו–בנזין המתקדם ביותר שלה, בנפח 1.4 ליטר, וזהו המנוע מוגדש הטורבו הראשון שנכנס באופן סדרתי למיאטה הזאת (אם כי שמועות לגבי גרסה מוגדשת סדרתית של המכונית היפנית מתרוצצות כבר זמן מה). השאלה הרגישה היא כיצד מגיבים אוהדי MX־5 לעיצוב המעניין, והמספיק שונה יש לומר, של 124 - שלא לדבר על הסמל ששייך כיום לתאגיד האיטלקי–אמריקאי.



שינויי העיצוב נולדו בסדנת העיצוב של פיאט בטורינו, ואנשיה שילבו בה אלמנטים מתוך האגדה בת ה־50, מה שהפך את 124 ספיידר החדשה למכונית מודרנית בעיצוב רטרו, עם מראה ממוקד ומתוחכם יותר מזה של המקור היפני. התוצאה, בעיני, נעימה מאוד ומושכת, מה גם שישנם דיבורים על גרסת אבארט לוהטת בעתיד. בסיס הגלגלים של המכונית נותר זהה, כמובן, כמו גם מערכת המתלים וכל חלקי מערכת החשמל, אבל שינוי העיצוב כולל לא רק את הדגשת קווי המותניים והאגן אלא גם הארכה קלה של המכונית קדימה ואחורה.




מאזדה. צילום: יח"צ


המכוניות של ישראל

ואם כבר מדברים על מאזדה, ועל הגדשת טורבו, אין ספק שהכוכבת השנייה של לוס אנג'לס 2015 - והמכונית החשובה ביותר בהקשר הישראלי, היא מאזדה CX–9 - והיא חשובה בראש ובראשונה בזכות המנוע החדש שלה שאיתו נכנסת היצרנית היפנית אל עידן הטורבו. CX–9 הוא קרוס–אובר גדול בעל שבעה מקומות ישיבה, שיועד במקור לשוק האמריקאי ולא יובא לישראל, וגם הדור השני שלו פותח מתוך ראייה צפון אמריקאית ולא צפוי להימכר באירופה.



עם זאת, בזכות ההקלות לתקינה אמריקאית בישראל יש ליבואני מאזדה כוונה להביא את הדור השני ארצה, ולמצב אותו בראש הפירמידה של מאזדה אצלנו.


מנוע ה–2.5 ליטר החדש של מאזדה הוא המנוע הכי חזק של היצרנית והיחיד שאיתו מונעת בינתיים המכונית הזאת, והוא המנוע מוגדש הטורבו הסדרתי הראשון של מאזדה. בעתיד צפוי מנוע זה, וגם מנועי טורבו–בנזין נוספים שמבוססים על אותה טכנולוגיה, להניע גם דגמים אחרים של מאזדה.



היפנים טוענים לפיתוח פטנטי שלהם בשיטת ההגדשה, אשר אמור לצמצם או לבטל את אפקט “השהיית הטורבו", ועם 250 כ"ס וחיבור לתיבת ההילוכים האוטומטית החדשה יחסית של מאזדה, בעלת שישה יחסי העברה, נראה שכוח זמין לא יהיה הבעיה של הכלי הזה. ברמת העיצוב מדובר בקרוס–אובר מודרני ומושך עין. הוא מעוצב בשפת העיצוב העכשווית של מאזדה שמוכרת לנו מן ה–CX–5 וה–CX–3, ואף על פי שהמידות החיצוניות שלו מעט יותר קומפקטיות משל קודמו - בסיס הגלגלים שלו הוארך והמרחב הפנימי שופר.




אימפרזה יכולה לרגש?


מכונית חשובה אחרת בלוס אנג'לס מוגדרת אומנם רק כמכונית קונספט, אבל גם לה עשוי להיות תפקיד חשוב בארץ הקודש. קונספט אימפרזה סדאן של סובארו היא המשך ישיר למכונית תצוגה דומה שהוצגה לפני כחודש בתערוכת טוקיו בגרסת האצ'בק בעלת חמש הדלתות, אך הפעם היא מעוצבת בתצורת סדאן שנחשבת עדיין לחשובה יותר בישראל. ברור אומנם שחלק לא מבוטל מן הקווים שמאפיינים את מכונית התצוגה לא ישרדו לייצור הסדרתי, ובכל זאת מדובר במכונית בעלת עיצוב דינמי עם קו כתפיים ייחודי ומראה של מכונית ארוכה וגדולה.



אימפרזה החדשה נראית מרתקת יותר מן הקו האנמי של מכוניות הנוסעים של סובארו, מבחינה זאת היא הולכת בדרכה של מאזדה, והיא תתבסס על פלטפורמה מודולרית חדשה שעליה יושק בעתיד גם קרוס–אובר קומפקטי שיחליף את הטרייבקה. אנשי סובארו לא חשפו עדיין פרטים על אודות המנועים, אבל סביר להניח שמה שנקבל יהיו מנועי הבוקסר המסורתיים של החברה - בנזין ודיזל בנפח 1.6 ו–2.0 ליטר כשהם מחוברים לתיבות הילוכים רציפות.




יונדאי אלנטרה. צילום: יח"צ
 
צעד גדול לאלנטרה


המכונית הקומפקטית במבנה סדאן (ארבע דלתות) של יונדאי בישראל, i35 או אלנטרה בניכר, נולדה מחדש לפני כחודשיים עם השקתו של הדור השישי שלה, שהוצג בתערוכת סיאול. בלוס אנג'לס עושה המכונית הזאת צעד נוסף לכיוון שלנו, עם השקת הגרסה האמריקאית שלה, שמיוצרת (במקביל לגרסה הקוריאנית) בארצות הברית.



הדבר החשוב בהשקה האמריקאית הוא לא כל כך המכונית עצמה, שמתאפיינת כעת במראה מודרני ומעניין יותר, אלא ההצהרה של יונדאי לגבי הכיוון השיווקי שלה, מה שמעורר תקווה שמשהו בהתייחסות שלהם לשוק הישראלי ישתנה בעתיד. יונדאי בחרה לבדל את אלנטרה האמריקאית מבנות קבוצתה באותה שיטה שאפיינה אותה לפני שנים, בעת שנאבקה לחדור לצפון אמריקה: רמת אבזור גבוהה במיוחד.



הדגש, בדור השישי, הוא על רמה גבוהה מאוד של מערכות בטיחות מקוריות ושל “טכנולוגיות נוחות" שמוצעות בדרך כלל רק במכוניות פרימיום או בקטגוריות גודל גדולות יותר. שינויים חשובים נוספים בדור החדש, שכנראה יסגרו פערים שהותירו את המכונית היוצאת מאחור יחסית למתחרותיה, הם מנועים מודרניים וחסכוניים בדלק, עיצוב אווירודינמי חדיש שמצמצם את הגרר ולכן גם את תצרוכת הדלק, וכאמור גם עיצוב רענן יותר שמבליט את השבכה הקדמית (“גריל") החדשה בתצורת משושה.




קאדילק XT5. צילום: יח"צ


אנשי יונדאי מתגאים גם בחיזוק משמעותי של המרכב, לטובת תחושת איכות גבוהה יותר והתנהגות כביש משופרת, וכן בהפחתת משקל. שני דגמים נוספים שהושקו בלוס אנג'לס ותהיה להם השפעה מסוימת בישראל הם אינפיניטי QX30 וקאדילק XT5 - שני קרוס–אוברים אופנתיים שמושקים לעולם הפרימיום הלוהט. אינפיניטי וקאדילק מזדנבות אחר מותגי הפרימיום הגרמניים בישראל ועבור שתיהן מדובר בדגמים הכי חשובים עם פוטנציאל המכירות הכי גדול למותג בישראל. אינפיניטי QX30 היא “מכונית אחות" של Q30, ושתיהן מבוססות על פלטפורמה של מרצדס. QX30 הוצגה כמכונית קונספט בתערוכת ז'נווה השנה, והיא נותרה כמעט זהה במעבר שלה אל הדגם הסדרתי.



הקרוס–אובר הקטן של אינפיניטי יתחרה לא רק במרצדס GLA שעליו הוא מבוסס, אלא גם בקרוס–אוברים היוקרתיים האחרים כמו אאודי Q3 וב.מ.וו. X1. יחסית ל–Q30, המכונית הוגבהה ב–4.5 ס"מ וזכתה למראה קרבי יותר עם קשתות גלגלים מוגדלות ומודגשות, ההנעה לכל ארבעת הגלגלים תהיה סטנדרטית ותקבל את כוחה ממנוע טורבו–דיזל בנפח 2.2 ליטר (גם הוא על בסיס מנוע של מרצדס) או מנוע טורבו–בנזין בנפח 2.0 ליטר.



לוס אנג'לס, כבר אמרנו, דורשת את "ההופעה" שלה, ומי שבוודאי יכולה לחולל שם את ההתרגשות הנחוצה היא גרסת "חולית" החדשה של פולקסווגן חיפושית. המראה המנופח של "חולית" עוצב בהשראת כלי הרכב שמשתתפים במרוצי השטח בסדרת ה"באחה" האמריקאית, והפוזה הנחוצה הושגה באמצעות ניפוח הגוף עם פגוש קדמי ענק וכונס אוויר שחור וגדול. קשתות הגלגלים מצופות בפלסטיק שחור בולט, עם שני פסים אופקיים - אחד מאלומיניום ואחד מאותו פלסטיק שחור, שמשורטטים מתחת לדלתות. "חולית" מיוצרת בגרסת שלוש דלתות רגילה וגם בגרסת קבריו, היא תימכר בכל העולם ותוצע באירופה עם מנועי בנזין בנפחי 1.4, 1.8 ו־2.0 ליטר ובהספקים שבין 105 ל־220 כ"ס.