גל הטרור הנוכחי בישראל ובשטחים, כמו זה הפוקד בשבועות האחרונים את אירופה, יוצר בנו את התחושה המוטעית כאילו לפתע פתאום פרץ גל אלימות מתוך השקט והרוגע שהיו מנת חלקו של העולם עד לפני זמן קצר. המציאות שונה לחלוטין, ורק הזיכרון האנושי הקצר, כמו גם ההתעלמות שלנו מהמתרחש במקומות מרוחקים, גורמים לנו לחוש ברגיעה בעוד העולם מתמלא בטרור.



כמדי שנה מפרסם המכון לכלכלה ושלום את מדד הטרור העולמי (GTI). נתוני הדוח האחרון, כפי שפורסמו בביטאון "ישראל דיפנס", מציגים בפנינו את המציאות לאמיתה: מספר ההרוגים כתוצאה מפעולות טרור עלה במהלך 2014 ב־80% לעומת השנה הקודמת, והגיע לכ־32 אלף איש. שיא חדש של כל הזמנים. הדוח גם קובע כי שני ארגונים - בוקו חראם הפועל בניגריה ובמרכז אפריקה ודאע"ש הפועל בעיראק ובסוריה - אחראים ל־51% מהרציחות. עכשיו, אם נביא בחשבון את העובדה שבוקו חראם נשבע אמונים לדאע"ש, והחל לפעול כשלוחה האפריקאית של ארגון "המדינה האסלאמית", הרי שזרועות התמנון של דאע"ש אחראיות בעצם למרבית הרציחות בעולם.



אם תהינו מדוע לא הוטרדנו עד כה יתר על המידה מהיקף ההרג הזה, הרי שהתשובה נעוצה בעובדה ש־78% מהנרצחים הגיעו מחמש מדינות: אפגניסטן, ניגריה, עיראק, סוריה ופקיסטן. בעיראק לבדה נרצחו על ידי דאע"ש כמעט עשרת אלפים איש. בניגריה רצחו פעילי בוקו חראם קרוב ל־8,000 אנשים. והעולם שותק. הדוח הקודם של המכון לכלכלה ושלום, אשר פורסם לפני שנה והשווה את נתוני שנת 2013 לשנת 2012, קבע כי חלה עלייה של 60% בהיקף נפגעי הטרור. גם אז נחשבו הנתונים האלו לשיא חדש (שנשבר, כאמור, שוב בשנת 2014). גם בשנת 2013 היו דאע"ש ובוקו חראם אחראים למרבית הרציחות, וגם אז שתק העולם.



נתוני 2015 טרם סוכמו ופורסמו, אולם על פי רוב ההערכות, הם יהיו גבוהים מאלה של השנה הקודמת, וישברו שיא טרור חדש. והעולם עדיין ישתוק.



# # #



שווי הנזק שנגרם לכלכלת העולם בשל מעשי הטרור של שנת 2014 הגיע לכ־53 מיליארד דולר, פי עשרה מזה שנגרם בשנת 2000. הנתון עולה בעקביות לאורך השנים, והעולם ממשיך לשתוק.



עובדה נוספת שעולה מן הדוח היא הקשר הישיר בין היקף הטרור במדינה לבין כמות הפליטים והיקפי ההגירה הפנימית אליה. המשמעות היא שבמדינות שבהן היקף הפליטים היה גדול יותר, עלתה רמת פיגועי הטרור באופן ישיר. האירופים, ככל הנראה, לא קראו את הדוח והמשיכו לשתוק ולקלוט.


והנה עוד נתון מעניין: מספר הלוחמים שעברו ממדינות המזרח התיכון לעיראק, עולה מדי שנה ומוערך ב־30 אלף איש. "הצלחת" דאע"ש, הסרטונים המופצים על ידי הארגון והעובדה שברוב המדינות שמהן מגיעים הלוחמים המצב הכלכלי והחברתי גרוע - מעודדים את הצעירים להתגייס לשורות "המדינה האסלאמית".



מדינות מערב אירופה אומנם מאפשרות לכאורה רמת חיים גבוהה יחסית, אולם זו אינה באה לידי ביטוי בשכונות העוני והמצוקה, שהוקמו בפרברי הערים הגדולות ומתפקדות כגטאות סגורים שבהם צומחות הקיצוניות והשנאה למערב. לא רק שארגונים אסלאמיים קיצוניים הם האחראים למרבית הרציחות בעולם, כאמור, אלא שלמעלה משליש מהנרצחים הם מוסלמים ורוב פעולות הטרור מתבצעות במדינות מוסלמיות. השאר מתמקדות בעיקר בדרום־מזרח אסיה ובדרום אמריקה. אולם אין ספק כי נתוני שנת 2015 יציינו לראשונה את העלייה הדרמטית בהיקף פעולות ונפגעי הטרור ברחבי אירופה.



מדינות המערב, ובראשן ארה"ב בהנהגתו של ברק אובמה, השלו את עצמן בהנחה שהטרור האסלאמי והכנופיות החמושות של דאע"ש ובוקו חראם הן עניין רלוונטי למדבריות אפריקה והמזרח התיכון בלבד. הם קיוו כי מה שקורה במזרח התיכון ובאפריקה, יישאר שם. אבל הן לא למדו את לקחי העבר ולא הפנימו את העובדה כי תאי טרור בלתי מטופלים ובלתי מסוכלים מתרבים ומתפשטים כמו תאי סרטן. ומה שמתחיל בנקודה מרוחקת במזרח התיכון, שולח גרורות ומגיע מהר מאוד גם לאזורים אחרים. האמריקאים חשו זאת בפיגועי 11 ספטמבר ב־2001 אבל הספיקו לשכוח. הצרפתים, הגרמנים והבלגים חשו זאת כבר לפני שנה, אבל התעלמו וכיום הם משלמים את מחיר ההתעלמות וההזנחה.



על מדינות המערב, ובכללן ישראל, להבין כי אסור להתעלם מטרור. יש להילחם בו בכוח, בנחישות, בעוצמה ובאומץ, ללא הפסקה ובכל מקום. יש להתאים את החקיקה והמערכות המשפטיות למלחמה בטרור, ולדבר עמו בשפה שהוא מבין: כוח. איומי סרק, מסיבות עיתונאים, דיבורים על הומניות והצנחת פצצות מהאוויר על שטחים ריקים - כל אלו לא יועילו. הגיע הזמן לשבור את הכלים ולהחזיר מלחמה.



הכותב כיהן כראש מטה ראש השב"כ


[email protected]