המרגל פרופסור אברהם מרקוס קלינברג נפטר הבוקר (שני) בפריז, בגיל 97, לאחר מחלה שבעקבותיה הדרדר מצבו. קלינברג נחשב למרגל החשוב ביותר שהיה לברית המועצות בישראל. הוא היה סגן אלוף בחיל הרפואה, ולאחר מכן עבד במכון הביולוגי בנס ציונה, הנחשב לאחד מוסדות המודיעין הסודיים ביותר של ישראל. לפי פרסומים זרים, במכון זה יצרה ישראל גם נשק ביולוגי ורעלים ששימשו למבצעי חיסול של המוסד. 

קלינברג הגיע לדרגת סגן מנהל המכון, ולמעשה כל הפרסומים הסודיים של המכון והמחקרים שלו, עברו דרכו. על פעולות הריגול שלו, הוא נעצר בשנת 1983, לאחר שסוכן סובייטי שהתברר שהיה סוכן כפול ועבד עבור ישראל, יצר עמו מגע באותה השנה. הוא הורשע בבית המשפט ונידון ל-20 שנות מאסר. לאחר ריצוי של 15 שנים, הוא שוחרר בתנאים מגבילים ובתום מאבק משפטי שבו העיד לטובתו ראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי. בשנת 2003 עזב את ישראל ועבר לפריז, בו מתגוררת בתו סילביה ונכדו יאן ברוסה, המשמש כיום כסגן ראש עיריית פריז.

קלינברג מציג: הדברים שלא סיפרתי לשב"כ
קלינברג נולד בפולין, בשנת 1918, למשפחה דתית, אך הוא התפקר והלך ללמוד רפואה באוניברסיטת ורשה. עם פרוץ המלחמה, הוא נטש את הוריו שהושמדו יחד עם שאר בני המשפחה בשואה, ועבר לברית המועצות, בה המשיך בלימודיו, אך לא סיימם. עם פלישת הנאצים לברית המועצות בשנת 1941, הוא התגייס לצבא האדום והגיע לדרגת מיור (רב סרן), שירת בחיל הרפואה והתמחה באפידמולוגיה - תורת המגפות. במהלך מלחמת העולם השנייה הוא נפצע ברגלו. 


צילום: רויטרס

הודה למרות שלא היו ראיות
 

לאחר המלחמה הוא חזר לפולין ובשנת 1949 עלה לישראל יחד עם אשתו ונדה, שהייתה מיקרוביולוגית. הוא הצטרף לצה"ל ולחיל הרפואה ולאחר מכן למכון הביולוגי. במהלך שירותי השתתף בפרויקטים סודיים ביותר, הוא היה מקורב כחבר במפא"י לראשי המדינה, כולל ראש הממשלה לוי אשכול. 
פעמיים בעת שעבד במכון הביולוגי, הגיע מידע לשב"כ ולמוסד, לפיו קלינברג הוא מרגל עבור ברית המועצות או אחת ממדינות הגוש הסובייטי. הוא הוזמן לחקירות ואף הועמד לבדיקת פוליגרף שאותה עבר בהצלחה. רק בפעם השלישית, בעקבות מידע שהגיע על רקע המגע שיצר עמו הסוכן הכפול, נפתחה חקירה נוספת. על אף שלא היו נגדו ראיות קבילות בבית המשפט, הוא נשבר והודה כי אכן עבד עבור המודיעין הסובייטי - GRU, ארגון המודיעין הצבאי. 
בדיעבד התברר כי למעשה קלינברג, החל לעבוד עבור ברית המועצות כבר עם עלייתו לישראל. עם זאת, יש הטוענים בשב"כ, כי קלינברג נסחט ע"י מפעיליו, משום שהתברר כי הוא לא סיים את לימודי הרפואה שלו בשל מלחמת העולם השנייה. קלינברג טען כל השנים כי הוא סיים את לימודיו וקיבל את תואר הרופא שלו. הפעלתו נעשו הן בישראל, בין השאר במתחם הכנסייה הרוסית באבו כביר, ובמפגשים בווינה ובג'נבה. במרוצת השנים, לאחר שהשתחרר וכתב ספר עם עורך דינו מיכאל ספרד, הוא חשף כי גם אשתו ונדה, הייתה בעצם שותפו לפעולות הריגול ובין השאר היא הבריחה מבחנות סודיות מהמכון הביולוגי שבו היא גם עבדה.