ישיבת ועדת החינוך שדנה אתמול בסוגיית שינוי מדיניות ההתאמות לתלמידים לקויי למידה הסתיימה ללא פתרון הולם - כך טוענים הורים, מורים ומנהלים הפועלים לשינוי מסמך ההתאמות החדש שיצא לפני כשנה ומפחית את מכסת ההתאמות שאישר עד כה משרד החינוך, ומעביר את האחריות על מרבית ההתאמות לידי בתי הספר.



עד לפני כשנה עברו תלמידי התיכונים אבחונים להתאמות בעיקר עבור בחינות הבגרות, באמצעות מכונים פרטיים, ללא הגבלת מכסות כלשהי. מדובר בהתאמות החל מתוספת זמן בבחינות ועד למבחן בעל פה. כל בית ספר צירף המלצותיו והעביר את הבקשות לוועדות המחוזיות של משרד החינוך, שהכריעו בנושא. כעת יכול כל בית ספר לאשר, אחרי אבחון כמובן, התאמות בשתיים מתוך שלושת רמות ההתאמות המוכרות. וזאת, בלבד שלא מדובר ביותר מ־10% מתלמידי בית הספר. התאמות ברמה השלישית והמורכבת יותר עולות מעתה לדיון בוועדה המחוזית בלבד.



אבי פטל, נציג ארגון ההורים בירושלים, הוא בין הקוראים לבטל לאלתר את ההנחיות החדשות. "אם הבעיה של משרד החינוך הם המכונים הפרטיים שנותנים את ההקלות, אז שהמשרד יקים מערך פיקוח על כל אלה שמוסמכים לתת התאמות", טען פטל, "באותה הזדמנות רצוי שמשרד החינוך גם יקים ועדה שתורכב מאנשי חינוך, אנשי המשרד ונציגי הורים, שתיתן את הפתרונות הראויים לנושא ההתאמות".



"לבת שלי יש הפרעת קשב וריכוז עם לקויות למידה וכשל שפתי, והיא מאובחנת זה שנים", מספרת נ' מירושלים, אשר בתה לומדת בתיכון רנה קסין בעיר, "ואכן, לבחינות רגילות היא קיבלה התאמות בהתאם לאבחון שעברה מטעם מאבחנת פרטית, ושילמתי לה ממיטב כספי. החשש שלנו הוא שכעת היא לא תהיה בין עשרת האחוזים שיזכו לאבחונים החדשים, שיעניקו לה בוודאות את ההתאמות שהיא צריכה".



"בתי הספר מתקשים לעמוד בהחלטת משרד החינוך שהם יעשו את האבחונים להתאמות בעצמם", אמר ל"מעריב־השבוע" זיו ברבי, יו"ר מועצת התלמידים והנוער בבאר שבע, "התוצאה היא ביטול אבחונים לתלמידים עם קשיי למידה וחשש מירידה תלולה בציוני הבגרויות. שלחנו מכתב בנושא למשרד החינוך ועד היום לא קיבלנו תשובות. אם לא ימצאו פתרון להתאמות בשנה הנוכחית, אנו נשקול להשבית את הלימודים בתיכונים בבאר שבע".



ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "ועדת ההיגוי אמורה לסיים את עבודתה בשבועות הקרובים ולהגיש את המלצותיה להנהלת המשרד. אשר לסוגיית עשרת האחוזים: מחקרים מראים שיש כ־3%־5% של מקרים חריגים שיזדקקו להתאמות ייחודיות. עשרת האחוזים שיש בסמכות בתי הספר נולדו מתוך ראיית צורכי אוכלוסייה מיוחדת זו. מעבר לזה, כל בית ספר שמעריך כי בין כתליו לומדים תלמידים רבים המאובחנים כלוקים בדיסלקציה או דיסגרפיה יכול להגיש בקשות נוספות להקראה ולהכתבה לוועדה המחוזית".