אם עץ נופל ביער ואף אחד לא שומע, האם הוא השמיע צליל? האם החלטה יכולה להתקיים בלי שמבחינים בה? אם ממשלה נוקטת מהלך בתחום יחסי החוץ של המדינה ואף אחד לא מבין או מיישם את ההחלטה - האם קרה דבר מה?



לפני כמה ימים שלח דובר משרד החוץ הודעה על השעיית המגעים המדיניים עם מוסדות האיחוד האירופי ונציגיו בכל הקשור לתהליך המדיני עם הפלסטינים.


כאן, בבריסל, התקבלה ההודעה בהפתעה גמורה. הם לא ידעו שיש תהליך מדיני עם הפלסטינים ושמישהו מנהל עמם (מוסדות האיחוד) מגעים. אם כבר מנהלים משהו מולם, זה מנתקים. בטח לא מגעים. אז ניתקו את הנתק או נגעו ללא מגע. ולבטח לא הרימו את הטלפון מירושלים לבריסל כדי לעדכן מה הוא המגע שאותו יש לנתק.



גם בשגרירות האיחוד האירופי בישראל לא ידעו איך להתייחס לאין־מגעים. זאת ועוד, אפילו דיפלומטים ישראלים באירופה, חלקם מנוסים מאוד הנמצאים בזירה המורכבת שנים רבות, לא הבינו את קרב המגע. את ההודעה על הניתוק הם קיבלו כמה שעות לפני שהוצאה לתקשורת. וממילא כאשר הם קיבלו בבירות אירופה פניות לתת הבהרה, לא ידעו לומר מה תהיה משמעות ההחלטה. בירושלים החליטו ועכשיו צריך ללכת לחפש איפה ליישם את ההחלטה.



והצלע הרביעית לסיפור המוזר, אפילו במשרד החוץ הישראלי עצמו, היא הממשי הקיים. בירושלים לא ידעו להסביר ולפרש את ההודעה ששיגרו בעצמם. ביקשתי דוגמאות, אבחנות, הפניה לאותם האירועים הדיפלומטיים שכונו "מגעים דיפלומטיים" ואשר ינותקו מעתה, ולא ניתנה לי תשובה. נתק.



* * *



ג׳יימס, חבר עיתונאי העובד בערוץ החדשות EuroNews (המשדר בכ־13 שפות במקביל), מוצב בבריסל. בשבועות האחרונים התרוצץ בין פריז לבריסל כשהוא מסקר אירועים ועוקב אחרי התפתחות התקפת הטרור והמרדף אחר החשודים, לעתים בשידור חי ברחובות.



שתי אבחנות מעניינות הוא סיפר בפגישתנו אתמול בבריסל. הראשונה נוגעת לעיר שלו. תפסיקו עם הדיווחים ההיסטריים שם בישראל, אמר ג'יימס. אירופה לא עברה אסלאמיזציה. טרור מתאבדים בתוך מדינות אירופה היה גם לפני עשור. הערבים שהיגרו לכאן לא שינו את פניה של אירופה, וזה גם לא הולך לקרות.



ומה אבחנתו השנייה? סיפור סימון המוצרים הישראליים, שעבר במוסדות הפרלמנט האירופי, לא קיבל כמעט הד וסיקור תקשורתי באירופה. בישראל זה דווח ללא הרף. מדוע אין יחס חדשותי לעניין? הסיבה פרוזאית. אירועים אחרים, חשובים בהרבה, העסיקו את האירופים. אם עץ ה־BDS נפל ביער ואף אחד לא שמע, האם הוא השמיע צליל?