משא ומתן על השכר הוא אחד החלקים מורטי העצבים בחיפוש אחר עבודה. לכן, אנשים רבים עושים לעתים קרובות טעויות שעולות להם בהפסד כסף רב בהמשך הדרך.



הנה חמישה דברים שאסור לעשות במו"מ על שכר כדי שתוכלו למקסם את המשכורת שתקבלו בסופו של דבר בסוף כל חודש:



1. לבקש עוד. הטעות הגדולה ביותר במו"מ על שכר היא ככל הנראה לא לשאת ולתת כלל. לרוב זה בגלל שאנשים מרגישים לא בנוח לבקש עוד כסף, או שהם חוששים שהמעסיק יכעס עליהם וימשוך את ההצעה.



אבל כל עוד שאתם מאד מעוניינים בעבודה, ומנהלים את המו"מ בצורה נעימה ולא לעומתית, אף מעסיק הגיוני לא ימשוך את ההצעה רק בגלל שביקשתם עוד כסף.



2. אל תבססו את בקשת השכר על ניחוש או השערה במקום על מחקר מעמיק. מספר מפתיע של אנשים מחליטים איזה שכר לבקש בהתבסס על כמה הם רוצים, כמה הם צריכים או כמה הם מנחשים שהתפקיד שווה. אם אתם עושים זאת, אתם עלולים להמעיט בערך של עבודתכם.



במקום זאת, הכרחי לבצע מחקר שוק ולבדוק מה המשכורת עבור התפקיד המסוים באותו אזור גיאוגרפי. אפשר לעשות זאת על ידי שיחות עם אנשים אחרים בתחום או להתייעץ עם הארגונים המקצועיים בתעשייה.



אפשר גם לבדוק באתרים באינטרנט, אם כי צריך לזכור שהם לא תמיד מדויקים משום שהמקצועות שרשומים בהם עשויים לייצג מגוון רחב של תפקידים.



3. לא לתת למעסיק להציע לכם שכר על פי מה שהרווחתם בעבר. היסטורית השכר שלכם היא לא עניינו של אף אחד והבוסים ששלכם צריכים להיות מסוגלים להעריך כמה העבודה שלכם שווה בלי לדעת כמה המעסיקים הקודמים שילמו לכם.



אם תתנו למעסיק לשלם לכם בהתאם למה שקיבלתם בעבר, תפסידו את הקפיצות הגדולות בשכר שלעתים קרובות מגיעות עם החלפת עבודות.



אם הבוס העתידי שואל כמה הרווחתם בעבר, נסו לברוח מהשאלה על ידי אמירה מה ציפיית השכר שלכם כעת. אם הם לוחצים, תגידו שמדובר במידע חסוי של הבוס הקודם, אבל שאתם מבקשים X שקלים.



4. אל תסכימו לדחות את העלאת השכר ללא הסכם כתוב. עובדים רבים אומרים דברים כמו הבוס שלי אמר שנדון על העלאה בעוד חצי שנה, אבל כבר עברו שמונה וזה לא עלה שוב".. אם אתם מסכימים לדחות את השיחה על העלאת השכר, תוודאו שיש לכם הסכם כתוב וטווח זמנים ברור לקיום השיחה. זה לא חייב להיות משהו רשמי, אפשר אפילו משהו בדוא"ל.



אם המעסיק הבטיח לכם העלאה, תעדו אותה במייל, עם משהו כמו" אני רק לאשר את הסיכום על העלאת השכר ב-X שקלים בחודש Y.



5. אל תתנו טווח שכר אם לא תהיו מרוצים כשתקבלו את הקצה התחתון שלו. לעתים קרובות, אנשים נותנים טווח שכר רחב למדי, ואז מתאכזבים כשהם מקבלים את הסכום הנמוך בו. אבל כשאתם נותנים טווח, אתן אומרים שתהיו מרוצים מכל סכום בתוכו - וזה כולל את הקצה הנמוך.



לכן, כדאי לבחון בזהירות את הטווח ממנו תהיו מרוצים ותהיו מוכנים להתווכח לגבי מדוע מגיע לכם בקצה העליון שלו, כמו לומר שלתפקיד יש יותר אחריות ודורש יותר שעות ממה שחשבתם בתחילה.