סערה במערכת הפוליטית בעקבות הביקורת החריפה שמתח שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי, בפורום סבן על מדיניות ממשלת ישראל.



יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ שולי מועלם רפאלי, אמרה כי לממשל האמריקאי הנוכחי יש קבלות בניהול כושל של מדיניות חוץ והבנה לקויה של הנעשה במזרח התיכון. "פתרון שתי המדינות יסכן את קיומה של מה שיישאר ממדינת ישראל. המגמה הדמוגרפית עליה מסתמך קרי אינה מתייחסת למציאות כיום, בו קצב הילודה במגזר הערבי בצניחה בעוד שבקרב היהודים ישנה מגמת עלייה ברורה", הוסיפה.



חברה לסיעה, ח"כ מוטי יוגב אמר: "עם כל הכבוד והתודה לידידתנו ארצות הברית, המציאות הוכיחה שכל הערכותיו ופעילותו המדינית של ג'ון קרי בגזרות שונות בעולם, היו שרשרת של טעויות וכשלים: במצרים, באוקריאנה, בסוריה וגם בישראל".



גם ראש הממשלה הגיב לביקורת של מזכיר המדינה


יוגב הוסיף: "דעותיו ונאומו של קרי מנותקים מהמציאות המזרח תיכונית. ארץ ישראל שייכת לעם ישראל. מעולם לא הייתה פה מדינה פלסטינית ולעולם לא תהיה ואחריותנו ביהודה ושומרון הינה ותהיה לביטחוננו ולחיזוק ההתיישבות בכל רחבי ישראל, גם למרקם חייהם של הערבים החיים כאן. חלק מהתשובה לטרור היא הודאות שליהודה ושומרון חזרנו על מנת לחזק אחיזתנו ולהישאר בהם לנצח. דעותיהם של קרי ובוז'י הרצוג מנותקות מאמונת ישראל, מהמציאות הביטחונית ומאחריות. ישיבתנו ביהודה ושומרון היא הערובה לביטחונה של מדינת ישראל".



לעומתם, אמר ח"כ יואל חסון (המחנה הציוני) כי אמירותיו של קרי חזקות ומכוננות. "מדובר בנאום אמיץ שניתן על ידי מזכיר מדינה ידידותי לישראל. ראוי שהציבור הישראלי יקשיב טוב לדבריו כי ההנהגה הישראלית הנוכחית מנסה להתדחיק ולהשתיק את סכנת המדינה הדו לאומית".



ח"כ חסון הביע תקווה שנאומו של קרי יהפוך לתוכנית עבודה מעשית שתחזיר את הצדדים לשולחן המו"מ.



ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני), מומחית למזרח התיכון ולאסלאם, אמרה בתגובה לדברי קרי: "ממשלת נתניהו מחרפת ומגדפת מצד אחד את ממשל אובמה ו מצד שני עושה ככל יכולתה כדי שנבואת הזעם של מזכיר המדינה האמריקאי, קרי, תתגשם".



לדבריה, בלי הפרדות מהפלשתינים, בלי גבולות ברורים למדינת ישראל, ישראל תחדל להתקיים כמדינה שחלמנו להקים כאן, לא נהיה מדינה יהודית ודמוקרטית אלא מדינת כל אזרחיה ויקיץ הקץ על החלום הציוני.



"על הממשלה לשוב לשולחן המשא ומתן לעשות הכל כדי לפתור את הסכסוך. לפני שהסכסוך ביננו לבין שכנינו יהפך מסכסוך לאומי לסכסוך דתי ויפה שעת אחת קודם", אמרה ח"כ סבטלובה.