ראש העיר נצרת עילית, שמעון גפסו, הנמצא בחופשה מתפקידו, זוכה היום (שני) מעבירות של קבלת שוחד, התניית שוחד והפרת אמונים. בתום הקראת פסק הדין פרץ גבסו בבכי.



גפסו הואשם כי במהלך מערכת הבחירות ב-2008 הבטיח למספר פעילים כי יסדר להם עבודה בעירייה אם יבחר לראש העיר. השופטת דיאנה סלע, קבעה כי בעת שניתנו ההבטחות לא היה הנאשם בגדר מועמד מבחינה חוקית ולכן היא זיכתה אותו.
גפסו יצא לחופשה בהמלצת היועץ המשפטי כדי לאפשר למערכת המשפט למצות את ההליכים המשפטיים נגדו. כאמור הוא הואשם בלקיחת שוחד, התניית שוחד והפרת אמונים. 


מכתב האישום עלה כי גפסו הבטיח לפעילים שעבדו עבורו ועבור רשימת "עורי עור" שבראשה עמד בבחירות המקומיות ב-2008, כי תמורת עבודתם ידאג להם לג'ובים בעירייה אם ייבחר. "המונח שאמר לאחד הפעילים, 'יהיה בסדר', לא די בו כדי לקיים מעבר לספק סביר", קבעה השופטת סלע וציינה שאמנם מדובר בהבטחה לא לגיטימית, אך לא מספיקה עצם האמירה ולא התקיימו באמירה זו יסודות העבירה. 

במהלך המשפט חזרה השופטת על קביעתה כי "היה ניגוד עניינים, אבל לא מהחמורים" והוסיפה: "היה חלל ראייתי, ששיחק לטובתו של הנאשם". בית המשפט ציין כי גפסו עבר עינוי דין מספיק עינו מ-2008 ועד היום. יתרה מזה היא רמזה כי היתה אפשרות שכל הדיון לא היה נערך מאחר ולדבריה היה מקום לחקור את המתלוננים בחשד לסחיטה, היו עוד אנשים שהיו צריכים להיחקר.

עצם העובדה כי לא הוטל עליו קלון אז והזיכוי אתמול יאפשרו לו אם ירצה לחזור לכהן בתפקידו כראש העיר, למרות שהרשעה בלקיחת שוחד אין צורך בקלון כדי לקבוע כי יש כאן סוג של קלון ברמה הציבורית, טענו אתמול שורה של משפטנים. אנשי משפט אחרים הדגישו כי למרות הזיכוי, גפסו לא יוכל לחזור באופן מיידי לתפקידו עד לסיום הערעור בבית המשפט העליון. כזכור בתיק הקודם ערערה המדינה לעליון על ההחלטה שלא להטיל עליו קלון. וגפסו מצידו ערער על עצם הרשעתו בלקיחת שוחד.
 
למרות הזיכוי, ברור כי גפסו לא יוכל לחזור באופן מיידי לתפקידו מכיוון שצפוי להתקיים הליך ערעור בבית המשפט העליון, שהתבקש לקבוע כי בתיקים אחרים שבהם הורשע גפסו יש להטיל עליו קלון.

ד"ר יעקב וינרוט, שייצג את גפסו ביחד עם עמית חדד ואושר רובינגר, אמר לאחר הפסיקה: "שוב הוכיח בית המשפט את עצמאותו, את יכולתו להתנתק מרוחות קהל מנשבות ונתן פסק דין שברר את העובדות אחת לאחת וקובע את זיכויו של גפסו. אם החקירה היתה מתנהלת כמו שצריך כתם האישום לא היה מוגש".

"תמיד הייתי אדם שומר חוק"

מיד אחרי הזיכוי פרץ גפסו בבכי ובצאתו מאולם המשפט אמר לעיתונאים. "תמיד הייתי אדם שומר חוק, וגם כעת. אני מקווה שכעת אוכל לחזור למפעל חיי - נצרת עילית". הוא הדגיש כי הוא ויועציו יבחנו את פסק הדין בטרם יחליטו כיצד לנהוג. תומכיו הרבים של גפסו שחלקם הגיעו להקראת פסק הדין פרצו בצהלה ובמחיאות כפיים. 

כזכור גפסו הורשע בחודש פברואר השנה בלקיחת שוחד בתיק אחר אבל בית המשפט המחוזי בחיפה בחר שלא להטיל בגזר הדין גם קלון בגין עבירה זו. לאחר ההרשעה נגזרו על גפסו שישה חודשי עבודות שירות, 12 חודשי מאסר על תנאי וקנס של 20 אלף שקלים ללא קלון כאמור. באותו אישום דרשה הפרקליטות להטיל על גפסו מאסר בפועל של עד 24 חודשים ודרשה גם להצמיד לגזר הדין קלון.

השרה רגב תקפה את ח"כ רוזנטל: "למי תקרא עכשיו מושחת"?

על רקע זיכויו של גפסו תקפה שרת התרבות והספורט, מירי רגב, את ח"כ מיקי רוזנטל : "יש צדק. לצערי עד שהאמת זועקת את זעקתה, חולפים להם הימים והמילים נשפכות כמו מים וחורצות את דינם של אנשים חפים מכל פשע. אדוני ח"כ מיקי (שקשוקה) רוזנטל, ראשון המקטרגים, המכפישים והמלעיזים - מה תאמר עכשיו? למי תקרא מושחת? פגעת באדם על לא עוול בכפו".



רוזנטל לא נשאר חייב ואמר: "השרה  מירי רגב יוצאת מגדה וחוגגת את זיכוי האחרון של גפסו, רק פרט אחד היא בחרה להשמיט - בית המשפט אמנם זיכה את גפסו בתיק אחד אבל הרשיע אותו בלקיחת שוחד בתיק אחר רק באפריל השנה. דעתי לא השתנתה- מי שהורשע בעבירות של שוחד והפרת אמונים  אסור שיהיה שר, חבר כנסת, ראש עיר ואסור שינהל כספים ציבוריים. לגברת רגב אני מציע להתאפק קצת לפני פרסום הודעות שקריות מסוג זה. גם נגדה מנהל מבקר המדינה חקירה וכדאי שתשקול את התמיכה הנלהבת בעבריין מורשע".



השר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, אריה דרעי בירך על זיכויו של שמעון גפסו מכל סעיפי האישום ואמר כי "שמעון גפסו עבר ייסורים קשים בשנים האחרונות ואני שמח מאוד כי זוכה היום מכל סעיפי האישום ויחזור במהרה לעמוד בראש עיריית נצרת עלית. גפסו הוא ראש עיר מצוין ואני בטוח שכבר בקרוב אעבוד איתו בשיתוף פעולה פורה למען פיתוחה ושגשוגה של נצרת ושל הגליל כולו".



כזכור, שישה חודשי עבודות שירות נגזרו בחודש אפריל האחרון גפסו, אשר הורשע בבית המשפט המחוזי בחיפה בעבירת שוחד. עוד נגזרו עליו שנה מאסר על תנאי וקנס בסך 20 אלף שקלים. השופט קבע כי אין במעשה קלון.



מכתב האישום אשר הוגש נגד גפסו ונגד סגנו עדי ברקו, אשר שימש כיו"ר דירקטריון החברה הכלכלית בנצרת, עולה כי השניים התנו לאחר הבחירות המקומיות ב-2008 את המשך העסקתה של גרושתו של חבר מועצה, בהתפטרותו ממועצת העיר.



ביום 1.3.2009 נשלחה לגרושתו של חבר המועצה סמיון ברון, הזמנה לשימוע לקראת פיטורין. גרושתו של ברון שימשה כמנהלת הקאנטרי, אשר מופעל על ידי החברה הכלכלית. מכתב האישום עולה כי כאשר נודע לברון על הכוונה לפטר את גרושתו, פנה לברקו, ואמר לו כי הוא מסכים להצעה שהוצעה לו בעבר, להצטרף לקואליציה, וזאת בכדי למנוע את פיטורי גרושתו. בכתב האישום נטען כי ברקו אמר לברון כי האופציה של הצטרפות לקואליציה אינה רלוונטית, אולם אם יתפטר ממועצת העיר בתוך שבוע, לא תפוטר גרושתו מעבודתה בחברה הכלכלית. בכתב האישום נטען כי הדברים נעשו על דעתו של גפסו והסכמתו.



גפסו כפר באישומים אולם בחודש פברואר השנה הרשיע השופט עודד גרשון אותו ואת סגנו, ברקו, לאחר שקבע כי השניים "היו מודעים הן לטיב המעשים והן למכלול הנסיבות". על ברקו, סגנו לשעבר של גפסו, נגזרו 5 חודשי עבודות שירות.