א', חייל משוחרר בן הקהילה האתיופית, אובחן כחולה במחלה נוירולוגית קשה בעודו בשירות חובה כחייל קרבי. למרות ששוחרר משירות צבאי בעקבות מצבו הרפואי, בתעודת השחרור של א' צוין כי "התנהגות רעה" היא שהובילה לשחרורו - כך עולה מעתירה שהוגשה לבג"ץ בשבוע שעבר נגד הרמטכ"ל ונגד ראש אגף כוח אדם בצה"ל.



על פי האגף לסיוע משפטי במשרד המשפטים, שהגיש את העתירה, השימוש בסיבת השחרור "אי התאמה - התנהגות רעה" שכיח בעיקר בקרב חיילים יוצאי אתיופיה, מה שמביא לאפליה.



על פי העתירה, א', בן 23, התגייס באוקטובר 2011 לחטיבת גולני, שם שירת כעשרה חודשים, עד שהחל לסבול כאבים עזים ברגליו. למרות שהתלונן על כך, מפקדיו האיצו בו להמשיך להתאמן עד "אשר קרס מרוב כאבים בריצת אימון", כך על פי הנוירולוגית שבדקה אותו. לאחר מכן, הורד לא' הפרופיל הצבאי, אך הוא נותר בבסיס יחידתו הסגור שבצפון, מבלי שתהיה לו נגישות גבוהה לטיפולים הרפואיים להם נזקק.



במהלך תקופה זו, נאלץ א' להמתין בחוסר מעש להעברתו למרכז. לדבריו אף סבל מיחס מתנכר מצד מפקדיו, בין השאר על רקע בקשותיו בענייניו הרפואיים. תחת נסיבות אלה, א' נפקד מספר פעמים מן השירות ולא חזר לבסיס. בין מקרי ההיעדרות, בגינם הועמד לדין במסגרת הצבא, זוכה לפחות במקרה אחד מעבירת הנפקדות שיוחסה לו. כך בדיון שנערך בספטמבר 2013, ציין קצין המשמעת שזיכה את העותר: "להתרשמותי מדובר בחייל חכם אשר התעקש יתר על המידה ויתכן שהתנהגות אחרת מצדנו הייתה מביאה לתוצאה אחרת".



לאחר סבב בדיקות רפואיות, נקבע על ידי רופאה נוירולוגית ועל ידי ועדה רפואית, כי יש לשחרר את א' משירות צבאי וזאת לאור מצבו הרפואי. על אף ההמלצה החד משמעית, הופתע העותר לגלות כי בתעודת השחרור שלו נקבע כי שוחרר עקב "אי התאמה - התנהגות רעה". בנוסף קבל א' הודעה על שלילת ההטבות המגיעות לו כחייל משוחרר, לרבות מענק שחרור ופיקדון. באגף לסיוע משפטי החליטו להגיש את העתירה, שהיא לדבריהם עתירה "בעלת אופן עקרוני ורוחבי שכן השימוש בסעיף זה לשחרור חיילים ממוצא אתיופי, הוא שכיח במיוחד".



בעתירה הם קוראים לבית המשפט העליון לתקן את העוול שנגרם לא' וכן להעלות על נס את הצורך בבחינה מחודשת של סעיף השחרור מסיבת "התנהגות רעה", והאופן שנעשה בו שימוש נגד בני העדה האתיופית. העותרים מציינים בין היתר את ממצאי מבקר המדינה בדו"ח, לפיו ב-2010, 66 אחוז מהחיילים יוצאי אתיופיה שנשרו במהלך השירות, עשו זאת עקב מה שמוגדר בצבא "התנהגות רעה חמורה".



על פי העותרים, ההליכים לשחרור חיילים בעילה זאת "נעשים לרוב בחדרי חדרים, מבלי שההחלטות והפרוטוקולים מועברים על דרך השגרה לחיילים, מבלי שקוימה חובת ההנמקה, ובלא שנערך דיון בכל השיקולים הרלוונטיים, אם בכלל". עוד נכתב כי "מדיניותו של אגף כח אדם בצה"ל, גם אם מטרתה הייתה ראויה, מפלה הלכה למעשה מגזר שלם של חיילים משוחררים יוצאי אתיופיה, ותורמת בכך להדרתם מהחברה הישראלית, ולהגדלת הקשיים העומדים בפניהם בבואם להשתלב בחיים האזרחיים".



מדובר צה"ל טרם נמסרה תגובה.