יום אחרי שעורר סערה נוספת בקמפיין הבחירות לנשיאות, כשקרא לחסום כניסת מוסלמים למדינה, הבית הלבן הגיב ותקף בחריפות את המועמד הרפובליקני דונלד טראמפ. דובר הבית הלבן, ג'וש ארנסט, אמר היום (שלישי) כי הדברים של המועמד הרפובליקני פוסלים אותו מלהיות נשיא וקרא לשאר חברי המפלגה הרפובליקנית להתנער ממנו.



עוד אמר ארנסט, כי התכנית של איל הנדל"ן הצבעוני, מנוגדת לחלוטין לערכים שנקבעו בחוקה האמריקאית. לדבריו, השאלה עכשיו היא לגבי יתר המפלגה הרפובליקנית, והאם היא תיגרר יחד איתו לפח האשפה של ההיסטוריה.



גם משרד ההגנה האמריקאי הגיב לדבריו של טראמפ. מהפנטגון נמסר כי כל מה שמחזק את הנרטיב של המדינה האסלאמית, פוגע לא רק בערכים שלנו, אלא גם בביטחון הלאומי שלנו", אמר הדובר פיטר קוק. 



גם במפלגה הרפוליקנית תקפו את המועמד המוביל להתמודד על הנשיאות: יו"ר בית הנבחרים פול ריאן, אמר שמה שהוצע אינו מה שהמפלגה או המדינה מאמינות בו. המועדמים ג'ב בוש ומרקו רוביו, כינו את הרעיון "לא רציני ומפלג".



לדברי ארנסט, הגינויים האלה אינם מספיקים, אם המועמדים לא אומרים שלא יתמכו בטראמפ אם ינצח בפריימריז. "מועמדים רפובליקנים אחרים, שנשבעו לתמוך במועמד שינצח בפריימריז, צריכים להתנער מטראמפ 'כבר עכשיו' וכל אחד מהם שלא עושה זאת מפחד מהבוחרים הרפובליקנים, לא ראוי להיות נשיא גם כן", אמר הדובר של הנשיא ברק אובמה.



אתמול, אמר איש העסקים המילארדר, כי יש למנוע ממוסלמים להיכנס לארצות הברית, "עד שהמנהיגים של האומה יוכלו "להבין מה קורה" והקונגרס יחליט באיזה צעדים יש לפעול". הדברים נאמרו בעקבות הטבח בסן ברנרדינו, שבוצע על ידי שני צעירים מוסלמים שהזדהו עם דאעש.



"בלי להסתכל על נתוני סקרים השונים, זה ברור לכל אחד כי השנאה היא מעבר להבנתנו. נצטרך לקבוע מאיפה השנאה מגיעה ולמה", אמר טראמפ. "עד שנוכל לקבוע ולהבין את הבעיה ואת האיום המסוכן שהיא מציבה, המדינה שלנו לא יכולה לשאת קורבנות של פיגועים המתבצעים על ידי אנשים שמאמינים רק בג'יהאד ואין להם טיפת הגיון או כבוד לחיי אדם", הוא הוסיף.



מומחים בחוק ההגירה והמדיניות הביעו זעזוע מדבריו של טראמפ: "זה כל כך מנוגד להיסטוריה של ארצות הברית", אמרה ננסי מוראווץ, פרופסור למשפטים בבית הספר לחוקים קליניים באוניברסיטת ניו יורק המתמחה בהגירה. "זה לא ייאמן שיש מבחן דתי כדי להיכנס לארץ". היא הוסיפה: "אני לא זוכרת שום תקדים היסטורי לשלילת הגירה על בסיס דת". מוראווץ אמרה כי ארצות הברית התחרטה על המדיניות שאסרה הגירה של סינים בסוף המאה ה-19. "זה פרק מאוד עצוב בהיסטוריית ההגירה האמריקנית שחשבנו שהוא מאחורינו היום".