תגובות חריפות במערכת הפוליטית ובגופי הרווחה והסיוע לעניים לדוח העוני לשנת 2014 שפורסם היום (רביעי) על ידי הביטוח הלאומי.



"לעוני בישראל מאות אלפי קרבנות ונתניהו חייב לתת על כך את הדין. הגיע הזמן להקים ועדת חקירה ממלכתית", כך קרא היום (רביעי) יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג (המחנה הציוני).



בפוסט בפייסבוק, כתב הרצוג כי נתניהו רואה בעניי ישראל "נטל מעיק", כמו שראה את הוועדה למלחמה בעוני. "אני ראיתי בוועדה הזו בשורה גדולה, אבל המסקנות החשובות של הוועדה נקברו", כתב.



עוד כתב יו"ר המחנה הציוני, כי "דוחות העוני, לצערי, לא מפתיעים אותי. הייתי שר רווחה, ראיתי את דוחות רבים, אבל בעיקר - ביקרתי ברחבי הארץ וראיתי את אותם אנשים, מתחננים לסיוע. 'אנחנו אוהבים לדבר על העוני אבל ממש לא אוהבים עניים', כתבתי בספר בנושא. העוני בישראל הוא הגבוה ביותר במערב ולא בכדי. יש לכך סיבות והסיבה העיקרית היא מדיניות ממשלתית שמנציחה את המצב הזה. נתניהו הוא שדרדר שכבות שלמות של אזרחים לעוני ב-2003 ועשה זאת שוב ב-2013 ואילך בתפיסת עולם של כלכלה חזירית על חשבונם של החלשים בחברה".




"נתניהו הוא שדרדר שכבות שלמות של אזרחים לעוני". הרצוג. צילום: מרק ישראל סלם


"אני לא יכול להתחבא מאחורי תרוצים. אני מקווה שבשנה הבאה התוצאות יהיו הרבה יותר טובות", כך אמר שר הרווחה והשירותים החברתיים, חיים כץ, במסיבת עיתונאים בכנסת בעקבות פרסום דו"ח העוני. השר הוסיף כי "לא נצליח למגר את העוני", אך הביע תקווה כי ניתן יהיה לצמצמו.



הוא ציין כי ב-2014 חלה ירידה של 34186 במספר העניים במדינת ישראל ואמר כי הוא צופה בודאות ירידה נוספת ב-2015 בין היתר בשל הגדלת שכר המינימום באפריל הקרוב ל-4,650 ש"ח, העלאת קצבת הכנסה לזוג קשישים ב-560 ש"ח אך הדגיש כי אין בכך די. להערכתו מספר הנפשות מתחת לקו העוני בדו"ח הבא ירד בעשרות אלפים.



"צריך להכניס אנשים מתחת לקו העוני למעגל העבודה ולתמרץ בעיקר נשים חד הוריות". השר ציין כי אמהות חד הוריות שמקבלות מענק משלמות 60% מס. "זה לא סביר וצריך להוריד את המס באופן דרמטי מ-60% ל-20% בלבד. זה יעלה כ-150 מיליון שקל ו חייבים לנסות את זה:.


השר כץ התחמק משאלה האם חלוקה אחרת של הרווחים ממשאבי הגז הטבעי יכולה היתה לצמצם את ממדי העוני ואמר: "אני לא מבין בגז". כידוע השר כץ נמנה מהצבעה בממשלה על מתווה הגז בגלל ניגוד עניינים.



מנכ"ל הביטוח הלאומי שלמה מור יוסף אמר במסיבת העיתונאים כי הציפיה היא להוריד את ממדי העוני בשנתיים הקרובות בעוד כ-2%.



יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ח"כ אלי אלאלוף, שעמד בראש הוועדה למלחמה בעוני טרם נבחר לכנסת, אמר: "דוח הביטוח הלאומי רק מצדיק ומוכיח לנו ביתר שאת, את הצורך האינטנסיבי והמיידי בהפחתת העוני ובתיקון העיוותים שנעשו בממשלות קודמות. למעשה הממשלה הנוכחית ושר האוצר משה כחלון כבר החלו בהכנסת התיקונים הדחופים ביותר לתקציב הקרוב לשנת 2015-16, כמו העלאת שכר המינימום, תיקון קצבאות הילדים וקצבאות הזקנה והפעלה מסיבית של מתן מס הכנסה שלילי לזכאים (מענק עבודה). מטרתנו היא להעמיק ולהגדיל אף יותר את מענק העבודה השלילי, על מנת למנוע ממשפחות עובדות להידרדר לעוני".



לדבריו, "בהמשך לכל מה שהוכנס לתקציב הקרוב עד כה, אנו ממשיכים במטרות נוספות, כמו הגדרת לוח זמנים קצר יותר לעדכון שכר המינימום, עדכון קצבאות הילדים וקצבאות הזקנה. הדו"ח מוכיח כי הצעדים שנקטנו נכונים, כי הממשלה הנוכחית, יחד עם שר האוצר כחלון, קיבלה את ההחלטה הנכונה בהתייחסותה המתמשכת למסקנות הוועדה למלחמה בעוני שבראשה עמדתי".




אלי אלאלוף. צילום: יח"צ



"עוד חשוב לציין כי עוני אינו רק נגזרת של כסף. עוני הוא מכלול של גורמים רבים. עומדות לפנינו מטרות נוספות רבות שיש לבצע הנוגעות לחינוך, תעסוקה, מיצוי זכויות והורדת יוקר המחייה. מטרת העל שלנו היא להגיע תוך 10 שנים ואפילו פחות מכך, לממוצע של מדינות ה- OECD", הוסיף.



יו"ר השדולה למאבק בעוני, חה"כ אילן גילאון (מרצ), אמר כי הגדלת ממדי העוני היא הישגו היחידי של נתניהו כראש ממשלה. "זהו כתב אישום חמור נגד ממשלה שהפכה את העניים לעניים יותר, נזקקים יותר ונטולי כל יכולת של ממש להיחלץ ממצבם", אמר.



לדבריו, הגידול בעוני בקרב האנשים העובדים הוא המדאיג מכל, משום שהוא מוכיח שגישתה הכלכלית של הממשלה פשוט קרסה. הגדלת הצמיחה על חשבון גוויעת האנשים היא רשלנות אכזרית הגובה מחיר כבד מקרוב לשני מיליון אזרחים בישראל החיים בעוני. נראה כי מדינת ישראל הפכה ברבות השנים לנזם זהב באפו של ה-OECD כי היא מדורגת גבוה בכל פרמטר רע, ומדורגת נמוך בכל פרמטר טוב."



גילאון הוסיף: " "זה דו"ח המביע אי אמון בראש הממשלה ובשרי ממשלתו מאחזי העיניים, ומוכיח כי כשלו ועל כן עליהם ללכת הביתה."



ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר בתגובה לדוח העוני: ״עוני הוא לא גזירת גורל. עוני הוא תוצאה של מדיניות מעוותת של הממשלה. ומי שנושא באחריות הוא נתניהו שהקפיטליזם החזירי שקידם בשנים האחרונות הטביע מאות אלפי ילדים בישראל מתחת לקו העוני. אם נתניהו היה נלחם על רווחת הילדים העניים באותו המרץ שנלחם עבור חברות הגז המצב היה שונה״.




"גישתה הכלכלית של הממשלה פשוט קרסה". ח"כ גילאון. צילום: רענן כהן



ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת) אמר כי "דוח העוני הוא דוח תוצאות מדיניות נתניהו. העוני בישראל מעמיק, בזמן שהממשלה מורידה את מס החברות ומקדמת את רווחי הטייקונים".



לדבריו, שיעור העובדים העניים עולה כיוון שהשכר בישראל נמוך ומפגר באופן מובהק אחרי פיריון העבודה. התוצר צמח, האבטלה ירדה, אבל בניגוד לטענה הדמגוגית של הימין, בישראל עבודה לא מצליחה לחלץ מעוני. לשם כך דרושה העלאה אמיתית וריאלית בשכר העובדים וקודם כל בשכר המינימום שצריך לעלות ללא כל דיחוי נוסף ל-30 ש"ח לשעה.



"שיעורי העוני בקרב הערבים הם תעודת עניות בפני עצמה. כך נראה שילוב בין אפליה לאומית לבין קיפוח חברתי".


"הדוח - סטירה בפרצופה של המדינה

"דוח העוני הוא דוח עגום, המהווה סטירה בפרצופה של המדינה, שלא יודעת לטפל בעוני" ,אומרת יו"ר איגוד העובדים הסוציאליים, צפרא דוויק. הנתונים מצביעים כי בחג האורים ל-22 אחוז מאזרחי המדינה (מיליון ו-700 אלף אנשים) ול-776 אלף מילדי ישראל יש חושך בעיניים".



לדברי דוויק, על-פי הדו"ח העניים נעשים יותר עניים והמדינה ממשיכה בחידלון שלה בטיפול בעוני ובהוצאת העניים ממעגל העוני. "ממשלות ישראל לא באמת פועלות לשינוי המגמה שבה ישראל בין המדינות המובילות במערב בשיעור העוני. הדו"ח הנוכחי, כמו הדוחות הקודמים לפניו, יקבר במגירות משרדי הממשלה השונים, כפי שקורה עם דו"ח ועדת אלאלוף, למלחמה בעוני, שמסקנותיו שוכבים במגירות האוצר כאבן שאין לה הופכין, מבלי שהממשלה מוצאת תקציב ליישומו", אמרה.



לדבריה, העובדים הסוציאליים מתריעים מזה זמן על מצבם ההולך ונעשה גרוע יותר של משפחות שעובדות ולמרות זאת חיות בעוני, והעומסים על הלשכות לשירותים חברתיים רק הולכים וגוברים מידי יום, כשלעובדים הסוציאליים אין כלים ופתרונות להציע להם ואלפי משפחות ממשיכות לחיות בעוני, מהיד לפה.



מנכ"ל ארגון "לתת", ערן וינטרוב, אומר בתגובה לנתונים שהציג הביטוח הלאומי: "כשאין תכנית לאומית לצמצום העוני, כשאין תקציב רב שנתי, כשאין יעדים לטווח הארוך וכשאין חזון, אי אפשר להתפלא שהעוני מעמיק ומחמיר. לממשלה הנוכחית הייתה הזדמנות היסטורית ליישם את מסקנות הוועדה למלחמה בעוני ולהקצות את הסכום הנדרש על מנת להתחיל בשינוי מגמה ולשאוף להגעה לשיעורי העוני ב-OECD בתוך עשור, אבל היא פספסה אותה בגדול".



וינטרוב מאשים: "רוב התקציבים החברתיים נמוגו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים והכספים הסקטוריאליים, ללא ראייה מערכתית וללא תעדוף מותאם לצרכים, בחינה של אפקטיביות או עלות תועלת. בשורה התחתונה, העוני לא מעניין את המנהיגות הפוליטית בישראל ולא נמצא בסדר העדיפויות הלאומי".



בעמדה דומה מצדד ניסים ציוני, מייסד ומנכ"ל "פתחון לב" שאומר: "ברור לנו כי המפתח לשינוי אמיתי טמון בהחזרת האחריות לטיפול בעוני מעמותות הסיוע לממשלת ישראל. בימים אלו יזמנו הצעת חוק שתחייב את הממשלה להקים גוף שירכז את הטיפול הלאומי בבעיית העוני ויבצע תוכנית רב שנתית ורב מערכתית למיגור העוני. בין ראשי המפלגות שהתחייבו לקידום החקיקה היה גם שר האוצר, משה כחלון. אני קורא לו וליתר ראשי המפלגות לממש את התחייבותם ולוודא שזוהי השנה האחרונה בה משפחות בישראל נזקקות לסיוע במזון מעמותות וארגונים, שנה בה תתחיל תכנית לאומית לצמצום העוני בישראל".



נשיא הקרן לידידות, הרב יחיאל אקשטיין, אמר בתגובה, כי ״נתוני הדוח מזעזעים כרגיל אך אינם מפתיעים. העניים בישראל לא מעניינים מספיק את הממשלה שמזניחה את הטיפול בעוני ומשקיעה את כל מרצה ומשאביה בקידום העשירים ומעמד הביניים בלבד. רק לפני שנתיים הוגשו המלצות הועדה למאבק בעוני הכוללות מתווה מקיף לצמצום דרסטי בעוני בתוך מספר שנים. אך לצערי אותה ממשלה שהזמינה את הדוח לא עושה דבר כמעט כדי ליישמו. מצוקתם של מאות אלפי קשישים, ילדים ומשפחות שקורסות תחת הנטל הוא לא רק בושה אלא איום ממשי על חוסנה החברתי של מדינת ישראל. הממשלה חייבת להתעשת ולהציג תכנית מקיפה לצמצום העוני עם יעדים ברורים ומשאבים מתאימים".