הסכם האקלים שמטרתו להגביל את ההתחממות הגלובלית לפחות מ-2 מעלות נחתם הערב (שבת) בוועידת האקלים בפריז לאחר שבועיים של משא ומתן. זהו ההסכם הראשון שמחייב את כל הארצות להפסיק את פליטת הפחמן. חלק מההסכם מחייב משפטית וחלקו על בסיס וולונטרי. מוקדם יותר נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, קרא להצעה חסרת תקדים, ומזכיר האו"ם באן קי מון קרא "לסיים את העבודה".



שר החוץ של צרפת, לורן פביוס, הכריז על כך ש-200 מדינות אישרו את ההסכם, הכה בפטיש ונתן את האות לחגיגות באולם.



מוקדם יותר היום הציג פביוס, שכיהן גם כנשיא הוועידה, את עיקרי ההסכם שהובא לאישור ומטרתו הורדת צריכת הדלק בעולם בתוך עשרות שנים ומאבק בהתחממות הגלובלית. עם סיום שנה ששברה את שיא החום ולאחר ארבע שנים של שיחות טעונות באו"ם, בוועידה הצליחו ככל הנראה לשמור על האינטרסים של המדינות העשירות והמדינות המתפתחות כשפביוס דחק בנציגים מכמעט 200 מדינות לתמוך במה שהוא מקווה שיהפוך לעסקה סופית.



"האחריות שלנו להיסטוריה היא עצומה", אמר פביוס לנציגי המדינות, בהם נשיא צרפת, פרנסואה הולנד ומזכיר המדינה האמריקאי, ג'ון קרי, באולם המרכזי של הכנס בפאתי פריז. במידה ויצליחו למנוע התנגדויות של הרגע האחרון, הנציגים ישובו ויתכנסו היום אחר הצהריים לאישור ההסכם, במה שיהווה פריצת דרך משמעותית במאמצים הגלובליים למנוע את ההשלכות של התחממות יתר, דבר העלול להביא לתוצאות הרות אסון.




ג'ון קרי ובאן קי מון במהלך הוועידה. צילום: רויטרס


פביוס קרא לזה מוקדם יותר הסכם "שאפתן ומאוזן" שיסמן "נקודת מפנה היסטורית" לעולם. הטקסט הרשמי של ההסכם יהיה זמין בשעה הקרובה, הוא אמר. בשיחות שנמשכו אל תוך שעות הבוקר המוקדמות, נציגי המדינות ניסו לפתור את הנקודות הבעייתיות ופביוס הדגיש את נקודת המפתח: יעד שאפתני ביותר להגבלת העלייה בטמפרטורות הגלובליות לפחות משתי מעלות צלזיוס.



לפני הפגישה על המשא ומתן, נשיא סין שי ג'ין-פינג אמר ש"יש תקווה היום להסכם סופי" ואילו שר החוץ של איי מרשל, טוני דה הרום אמר: "אני חושב שאנחנו סיימנו כאן".




הפגנות במהלך הוועידה במגדל אייפל. צילום: רויטרס


ההסכם אם יושלם, הוא סמל רב עוצמה לאזרחים בכל העולם ואות חזק למשקיעים - בפעם הראשונה מזה שני עשורים, המדינות העשירות והעניות מסכימות לחזון משותף לבלימת פליטת גזי החממה ויוצרות מפת דרכים לסיום שתי מאות של דומיננטיות דלק מאובנים.