לאחר התדהמה שעוררו נתוניו הקשים של דוח העוני השנתי שפרסם הביטוח הלאומי בשבוע שעבר, אשר הצביעו על עלייה בכל מדדי העוני כמעט בישראל החל בגידול במספר העניים וכלה בהעמקת חומרת העוני, מתכוון ארגון "לתת" כמדי שנה, להציב מראה נוספת מול קובעי המדיניות בממשלה, שהגיבו לו בחריפות, עם פרסומו הצפוי בהמשך השבוע של דוח העוני האלטרנטיבי. מדובר בדוח המודד את העוני בישראל יותר מאשר המדד הסטטיסטי היבש של רמת ההכנסה.



הדוח מדי שנה מתיימר לבחון גם את 'האזור האפור' הנרחב של סף העוני בישראל, בו נמצאים רבבות בני אדם ושהביטוח הלאומי לא מדבר עליהם בדוח שלו. סקר שערך "לתת" בקרב מדגם מיצג של האוכלוסייה בישראל באמצעות "רותם מחקר ואבחון שיווקי", מעלה כי 48% מהציבור הרחב חוששים שהם ומשפחתם יתדרדרו למצב של מצוקה כלכלית בשנה הקרובה. מדובר על עליה בשיעור 41% ביחס לשנה שעברה (אז עמד הנתון הזה על 34%).



29% מהציבור הרחב מדווחים כי מצבם הכלכלי הורע ביחס לשנה שעברה. רוב בציבור - 62.5% - תופס את העוני והפערים החברתיים כנושא הדחוף ביותר לטיפול ע"י הממשלה. 70% מהציבור רואים בממשלה כגורם האחראי לצמצום העוני, אולם 67% סבורים שהטיפול בבעיית העוני אינו במקום הראוי בסדר העדיפויות. ו-83% מהציבור סבורים שמדיניות הממשלה הנוכחית לא תביא לצמצום שיעורי העוני.



לקראת פרסום הדוח האלטרנטיבי משחרר הערב (שבת) "לתת" נתונים ממחקר ראשון מסוגו תחת הכותרת "עלות העוני בישראל והתשואה על צמצומו". מנתוני המחקר שהזמינו אנשי "לתת" ממכון ERI, עולה בין היתר כי ההפסד למשק בישראל בשל תופעת העוני עומד על לא פחות מ-48 מיליארד ש"ח בשנה. המחקר מוכיח עוד כי לו היו מיושמות במלואן המלצות הועדה למלחמה בעוני, שהוגשו לממשלה הקודמת – השקעת 7.6 מיליארד ש"ח בשנה במשך עשור כדי להגיע למטרה של צמצום שיעורי העוני עד לממוצע במדינות ה-OECD - התועלת הכלכלית הצפויה תסתכם בכ-132 מיליארד ₪ - רווח של 64 מיליארד שקלים ותשואה של93% על ההשקעה. אבל הממשלה הנוכחית לא התכנסה לדיון על ההמלצות ולו פעם אחת ולא קיימה סביבן כל עבודת מטה בין משרדית.



עורכי המחקר מתארים את המחיר הכלכלי הכבד למשק מהזנחת העוני על ידי הממשלה והנצחת מעגלי העוני, כמורכב משני אפיקים מרכזיים - ההוצאות הציבוריות על סיוע לאוכלוסיות החיות בעוני ועל התמודדות עם תופעות הנגרמות כתוצאה מהעוני – כ-12 מיליארד שקלים בשנה, וכן ההפסד הנגרם למשק עקב אובדן כושר ההשתכרות הפוטנציאלי שהיה יכול להיות ממומש לולא אנשים היו נתונים בעוני – הפסד שנתי לתל"ג של לפחות 48 מיליארד שקלים. מנכ"ל לתת, ערן וינטרוב, אומר: "המחקר מדגישם באופן חד משמעי שגם אם שמים בצד אג'נדות וערכים, בשורה התחתונה – משתלם למדינה כלכלית לטפל בעוני. אז שיפסיקו להגיד לנו שאין מספיק תקציב או ש'השמיכה קצרה'. יש לנו הוכחה חותכת שהטיפול בעוני עולה פחות מאי הטיפול בו".