ועדת שטרום לרפורמה במערכת הבנקאית הגישה היום (שני) את מסקנותיה לשר האוצר משה כחלון ונגידת בנק ישראל קרנית פלוג.



הגשת המסקנות נדחתה פעם אחר פעם, בין השאר בגלל חילוקי דעות בין בנק ישראל ומשרד האוצר. יש לציין שגם עכשיו, אחרי הגשת המסקנות יש מחלוקות. נגידת בנק ישראל, שלא ממש מתלהבת מהרפורמה במערכת הבנקאית, אמרה בין השאר: "בחלק מהנושאים יש עדיין חילוקי דעות בינינו ויש עוד כברת דרך עד להגשת המסקנות  הסופיות". הסעיף המרכזי של המסקנות שהוגשו הוא לפתוח את המערכת הבנקאות לתחרות חופשית.

לקוח בבנק אחד, עם חשבון עובר ושב, יוכל באמצעות האינטרנט להגיש בקשות לקבלת אשראי מגופים בנקאיים אחרים או מגופים חוץ בנקאיים וגם להשוות מחירים. הגופים החוץ בנקאיים יכללו חברות כרטיסי אשראי חברות מימון וחברות P2P שמתווכות בין גורמים שרוצים להעניק אשראי לאלו שרוצים לקבל אותו.


יש לציין שהמסקנות לגבי הפרדת חברות כרטיסי האשראי ישפיעו על בנק לאומי ופועלים, אך בינתיים לא על בנק דיסקונט, שכן לגבי בנק זה, הפרדתה מחברת כאל עשויה לפגוע במכירתה של כאל, ולכן החלטה זאת תבחן בעוד כמה שנים ובהתאם לתנאי השוק.

שר האוצר, משה כחלון, שיזם את הרפורמה היה מרוצה: "הרפורמה תביא להקטנת יוקר המחיה שכן הטיפול ביוקר המחיה ובהגברת התחרות מתחיל בבנקים שמרכזים 92% מסך האשראי במשק, 73% בידי שלושת הבנקים הגדולים". כחלון הוסיף ואמר: "שלושה בנקים שולטים ב-73% משוק האשראי. זאת לא תחרות, יש מדינה אחרת בעולם עם משק חופשי עם מספרים כאלו?"
נגידת בנק ישראל קרנית פלוג נראתה פחות מאושרת ואמרה: "בנק ישראל רואה חשיבות רבה בהגברת התחרות ומקדם צעדים רבים בכיוון זה. העיקרון שלנו הם צעדים שיקדמו את תועלת הציבור ולהימנע מצעדים שבהם הנזק עולה על התועלת".