היום הבינלאומי לזכויות אנשים עם מוגבלויות: דיונים מיוחדים נערכו היום (שלישי) בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בהשתתפות בין היתר, של גורמים ממשרד הרווחה, הורים לילדים סיעודיים וכן מנכ"לית אקי"ם ישראל. ליבת קמחי, נציגת הנכים, השתתפה באחד הדיונים וסיפרה: "אני נכה בת 40, לפני ימים ספורים אמר ראש הממשלה: 'נדרש שינוי חקיקה בגלל דברים שגילינו שאינם עומדים בקנה אחד עם ההיגיון והחמלה'. אבל הוא אמר את זה בקשר לכלבה נושכת שצריכה להיכנס להסגר. לנו אין זכות כזאת".



מנכ"לית אקי"ם ישראל, סיגל פרץ יהלומי, ציינה בדיון על פתרונות לדיור בקהילה: "בסך הכל גרים כ-3,500 אנשים עם מוגבלות שכלית בקהילה, מתוכם רק 70 איש הם סיעודיים, כשכל היתר גרים במעונות". בתגובה אמר מנהל השירות לדיור תומך במשרד הרווחה, נחום עידו: "הצענו לכל המשפחות דיור בקהילה, אך כולן ללא יוצא מהכלל סירבו. בכל מקרה נוסיף תקנים ותקציבים לצורך כך". ח"כ אילן גילאון: "אין פלא שהמשפחות חוששות מדיור בקהילה, לאור ההיצע העלוב הקיים". סוזי זאבי, אם לבן 28 הזקוק להשגחה סיעודית אמרה כי "יש מסגרות בקהילה שמתאימות לבני, אך נדרש לו מטפל צמוד. המדינה החליטה שאין אפשרות לממן את המטפל הצמוד בקהילה ולכן נכון להיום בני עדיין בבית". 



בדיון שנערך בנושא שילוב פעוטות עם צרכים מיוחדים בגני ילדים רגילים, מתחה ממלאת מקום יו"ר הוועדה ח"כ שולי מועלם-רפאלי ביקורת על משרד הכלכלה על כך שלא שלח נציג לדיון. "אפנה לשר ולהנהלת המשרד", אמרה. לירון, אם לילד עם צרכים מיוחדים שהשתתפה בדיון אמרה: "קיבלתי את כל האישורים הנדרשים, אבל הגננת סירבה לקבל את בני לגן בטענה שיש לו יותר מדי בעיות. לאחר מסכת ביורוקרטית הפנו אותי מעיריית גבעתיים לוועדה וטענו כי זה רק פורמלי. אז התברר לי שזו ועדה להורים לילדים בסיכון ושאלו אותי האם אני עוסקת בזנות או צורכת סמים". ח"כ מועלם בתגובה: "רק המחשבה שמישהו העלה את זה על דעתו, גורמת לי לחשוב שמישהו במשרד הרווחה צריך ללכת הביתה". מנהלת השירות לשיקום בקהילה במשרד הרווחה, גלית גבע: "זה מחריד. כנראה שהיה כאן ניסיון לשלב את הילד בגן בכל דרך ואמצעי. נבדוק זאת". גבע הוסיפה: "גייסנו שלושה מיליון שקלים נוספים השנה ובחודשים הקרובים נעלה את מספר המעונות השיקומיים (כלומר לא המשלבים) מ-86 ל-105".



עו"ד רויטל לן-כהן מקואליציית הורים לילדים עם צרכים מיוחדים אמרה כי "עלות ילד במעון יום שיקומי עולה כמעט פי ארבעה משילוב בגן רגיל. לא ייתכן שאתם מוציאים מיליונים רק כדי לדחוק ילדים משילוב".



מדוח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עולה כי בשנת הלימודים תשע"ה קיבלו 1,080 ילדים זכאות לסייעת שילוב במעונות ובמשפחתונים, אולם למשרדי הרווחה והכלכלה אין נתונים כמה הורים הגישו בקשות לכך.



ח"כ מועלם-רפאלי אמרה לסיכום: "שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים הוא מטרה עליונה במדינת ישראל. יש לתפור פתרון לכל ילד, לפי צרכיו הפרטניים".