"אין אונות היא אינדיקטור לקיומן של בעיות בריאותיות נוספות אצל הגבר", כך אומר ל"מעריב־השבוע" ד"ר רן כץ, מנהל המחלקה האורולוגית במרכז הרפואי זיו שבצפת. "כשכלי דם פגומים בלב, במוח, בגפיים ובאיברים אחרים הם גם פגומים באגן ובפין. שם אנחנו עדים לקיומה של בעיה בכלי הדם בשלב מוקדם. כשאדם מבקר אצל רופא משפחה בשל קושי להגיע לזקפה זה כאילו הוא אומר לרופא: 'מתחילים להיסתם לי כלי דם בגוף'". כלי הדם בפין דקים לכן סביר שבעיה בכלי הדם בגוף תבוא לידי ביטוי קודם כל בכלי דם שבאזור הפין. עוד הוסיף כץ שרוב מקרי האימפוטנציה נובעים מבעיות פיזיות ולא מבעיות נפשיות כפי שרבים סבורים.



הזקפה מושגת באמצעות זרימת דם ערה באגן ומילוי מהיר של הפין בדם בלחץ גבוה. הפיקוח על זרימת הדם נעשה באמצעות מערכת העצבים. העצבים מאותתים לכלי הדם להיפתח ולהתכווץ בהתאם, ומווסתים את זרימת הדם באגן. טסטוסטרון, הורמון המין הזכרי, אחראי על הדחף המיני ועל יכולתם של כלי הדם באגן לעבור הרפיה מהירה ולאפשר זרימת דם גבוהה. בעבודות מחקריות נמצא שרמות גבוהות של סוכר בדם משבשות את יכולת כלי הדם להיפתח ולהזרים דם כיאות.



כמו כן, סוכרת ממושכת גורמת לשיבוש בתפקוד מערכת העצבים וכרוכה בירידה ברמת הטסטוסטרון. השמנת יתר, בעיקר השמנה בטנית בקרב גברים, גורמת לירידה ברמת הטסטוסטרון, לירידה בדחף המיני ולנטייה להחמרת הסוכרת.



כלל התופעות שתוארו כאן מכונות "התסמונת המטבולית" - תשלובת נפוצה אצל גברים, שהפכה להיות המגפה של המאה ה־21: השמנת יתר, יתר לחץ דם ורמות סוכר גבוהות. תופעות אלו מלוות בנטייה לירידה ברמת הטסטוסטרון ובקשיים בתפקוד המיני. 



"אף שרבים חושבים שאין אונות נובעת בעיקר מבעיות נפשיות - מדובר בטעות. יותר מ־80% מהמקרים נובעים מבעיה פיזית", מדגיש ד"ר כץ. "גברה ההבנה של תהליכי מחלה רבים הפוגעים בתפקודו המיני של הגבר. עישון, יתר לחץ דם, סוכרת, השמנה ושומנים מוגברים בדם הם רק חלק מגורמי הסיכון המובילים לפגיעה בתפקוד המיני, אך במקביל גם לתחלואת הלב וכלי הדם", הוא מוסיף ומסביר.