פה ביקר ישו: ישוב יהודי התגלה בגן הלאומי חוף כורסי. כתובת בעברית יחידה מסוגה בארץ המספקת הוכחה לקיום היישוב, נחשפה לאחרונה בחפירות של אוניברסיטת חיפה. עדות ראשונה זו מחזקת את הסברה, שהייתה עד כה בגדר פולקלור, כי היישוב הוא "כורסי" שמוזכר בברית החדשה כאחד המקומות שבו ביקר ישו.



הכתובת הרשומה באותיות עבריות, חקוקה על לוח שיש גדול בן 1,500 שנים והיא נתגלתה כאמור בחפירות שנערכו בגן הלאומי חוף כורסי שבחוף המזרחי של הכנרת. התגלית מאששת בפעם הראשונה כי היישוב הקדום היה יהודי או יהודי נוצרי. "עדות זו מחזקת את הסברה, כי היישוב הוא 'כורסי' - המקום שבו ביקר ישו וביצע את 'נס החזירים' המפורסם על פי הברית החדשה", אמרה פרופסור מיכל ארצי ממעבדת האטר במכון ללימודי ים על שם רקנאטי באוניברסיטת חיפה, אשר מנהלת את החפירה יחד עם ד"ר חיים כהן ובשיתוף רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים.




ד"ר כהן ופרופ' ירושלמי ליד הכתובת. צילום: ג'ני מונרו


על קיומו של ישוב עתיק במקום, בצפון מזרח הכנרת, היה ידוע כבר בשנות השישים, כאשר פרופסור אבר רבן מאוניברסיטת חיפה, יחד עם מנדל נון מקיבוץ עין גב, מצאו שרידים של שובר גלים גדול מתחת לפני הים במסגרת סקר שערכו. מאוחר יותר, במרחק לא רב נמצאו שרידים של עיר, שעיקר המאפיינים בה היו של אתר נוצרי מהתקופה הביזנטית (המאה החמישית לספירה). המתחם כולו הפך בשנת 1980 לגן לאומי ולמקום ניתן השם "כורסי" על שם כפר סורי שהיה בסמוך. ההנחה הרווחת הייתה שמדובר בישוב "כורסי" או "ארץ הגדריים" שמוזכרת בברית החדשה, כמקום שבו הגיע אליו ישו במסגרת מסעותיו באזור הכנרת ושם ביצע את הנס בו גירש שדים והעבירם לתוך חזירים (נס החזירים).



הקשר של סוסיתא למקום


ירידת המפלס של הכנרת אפשרה לחוקרים לחזור לחפירות באזור של שובר הגלים, בזכות תמיכה של קרן AVERY TSUI מארצות הברית ובשיתוף עם רשות העתיקות ורשות הטבע והגנים. החוקרים הבינו במהרה כי הנמל הקדום גדול משחשבו וכי ייתכן שמדובר בחלק מהאתר הביזנטי. כמו כן, החוקרים חושבים כי העיר הקדומה סוסיתא, אשר גם היא נחפרת ונחקרת השתמשה גם היא בשירותי הנמל.



הלוח שהתגלה עשוי חתיכה אחת של שיש בגודל של 150/70 סנטימטרים ועליו כתובת בשפה הארמית באותיות עבריות, כשהחוקרים כבר הצליחו לקרוא שתיים מהמילים: "אמן" ו"מרמריה" – שככל הנראה מדובר במילה "שיש", אולם יש בין החוקרים כאלה הסוברים שהמילה רומזת על מריה אמו של ישו. "קיומו של ישוב יהודי בחופיה המזרחיים של הכנרת הוא דבר נדיר מאוד. עד היום לא הייתה לנו שום הוכחה לכך שיישובים יהודיים, שנעלמו עם השנים, אכן התקיימו באותה תקופה לחופי הכנרת, פרט למגדל", אמרה פרופסור ארצי.



עוד הוסיפה ארצי כי "ההקדשה מורכבת משמונה שורות, כלומר היא מאוד מפורטת או נרחבת. לרוב לא מוצאים כל כך הרבה מילים באותיות עבריות שחרוטות באבנים ולכן לאותו אדם שהוקדשה הכתובת היתה השפעה עצומה על אנשי המקום. אין מקבילה להקדשה כה מפורטת ויקרה בתגליות הארכיאולוגיות שנמצאו עד כה בישראל".