לא היו היום (רביעי) הרבה כיסאות ריקים במליאת הכנסת, בעקבות הגעתו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למליאה, על מנת להיות נוכחים בדיון שנקבע על פי בקשתם של 40 חברי כנסת בנושא "מתי תתחיל המלחמה בעוני".



נתניהו ביקש מיו"ר הכנסת להציג את הדברים דרך שלושה שקפים, ונענה בשלילה על ידי יו"ר הכנסת, חי"כ יולי אדלשטיין. בעקבות זאת, ביקש נתניהו מאנשי המליאה להגיע אל העוזרת שלו ולקחת ממנה את הפרטים.



במהלך הדיון הורחקו מספר ח"כים ממנו, לאחר הסערות במליאה, שהפריעו ברגע שנתניהו עלה אל הדוכן ואמר: "שמעתי את הדברים שלכם ואני מתכוון להתייחס לנושא המרכזי, העוני, וגם לנושאים אחרים שהעליתם. כפי שנהוג במעמד הזה, אחת לכמה שבועות.



"ראשית דברי אני מצדיע לחיילי צה"ל, שוטרי משטרת ישראל ושוטרי משמר הגבול, על עמידתכם האיתנה מול גורמי הטרור, על הגבורה, נחישות ותושייה, אתם מצילים חיים מדי יום. חרף הניסיונות של גופים שונים לעשות דה-לגיטימציה לחיילי צה"ל - עם ישראל עומד מאחוריכם.



לאחר מכן התייחס לנושא הדיון ואמר: "העוני הוא דבר מר וקשה. שמעתי את הדברים שנאמרו על ידי רבים מכם גם מהלב, ואני מתייחס לכך ברצינות רבה ואנחנו גם פועלים בעניין. אתם העליתם סדר יום שבו השאלה "מתי תתחיל המלחמה בעוני" - יש לי חדשות בשבילכם, ככל שמדובר על כהונתי כרה"מ, מאז 2009, המלחמה הזאת החלה מזמן". 

"אנשים נכנסים לשוק העבודה בגלל הרפורמות שעשינו"

"הראשון לגבי המשפחות מאז 2009 יש ירידה ברורה בשיעור המשפחות שנמצאות מתחת לקו העוני", אמר נתניהו, שהודה כי ישנה עלייה קטנה ב-2014. במדד הילדים יש ירידה עוד יותר משמעותית עם עלייה קטנה מאוד ב-2014. במדד השלישי, בג'יני, מדד אי השוויון, יש ירידה ברורה ועקבית מאז 2009, עם עלייה קטנה ב-2014.

במדד אי השוויון, יש עלייה משנת 88' עד 2001 זה עולה, ואח"כ זה יורד. אבל הירידה הכי חזקה, מאז 2009 והסיבה לכך שזה בכלל יורד, זה עלה במשך 12 שנים, כי אנשים נכנסים לשוק העבודה בגלל רפורמות שעשינו, משום שהתל"ג התחיל לעלות לנפש. ומה לעשות אלה נתונים אובייקטיביים, OECD, למ"ס, מה שאתם רוצים".
 
"למה קרה ב-2014 שיש עלייה? הדוח מסביר את זה, הסיבה שזה עלה זה משום שהיה שינוי באותה שנה בקצבאות הילדים, לא מתכוון לקצבאות הילדים המסורתיות שהילד השישי-שביעי-עד60 קיבל 900 שקל. אבל היה תיקון שעשינו שעזר לילד השני, שלישי, רביעי, בכסף, לא גדול, ואת זה הורדנו ב-2014, זה ירד.

"אח"כ שבאה הממשלה הנוכחית, ממשלה עד 2014 עם שר האוצר שטייניץ ונהגנו בדמיוניות שנהגנו ואח"כ שינינו את זה, השינוי הקטן הזה של שנה אחת, ירידה עקבית במידת שיעור עוני של משפחות, ילדים ואי השוויון, ועכשיו תיקנו את זה כי הדבר העיקרי שהדוח עצמו אומר שהביא לעלייה, תוקן על ידי חזרה לקצבאות הילדים אבל עם שינוי אחד ענק, והשינוי הזה שמחצית התוספת של הילדים ניתנת בחיסכון ארוך טווך לילדים.

"אף אחד לא יכול להתעלם מהעבודה שיש לנו משימה, והמשימה הזאת לפנינו ולכן אנחנו נקטנו בשלושה צעדים משמעותיים, שהדוח בעצמו אומר שהוא צופה שימשיך את מגמת הירידה באי השוויון ותחולת העוני, ההוספה המיוחדת של קצבאות הילדים, הדבר השני, תוספת לשכר מינימום, 1,000 שקל, הדבר השלישי הוא לעזור לאוכלוסייה מסוימת שסובלת מעוני, קשישים, הוספנו עד 6,000 שקל לזוג לשנה. הביטוח הלאומי צופה שהדבר הזה יביא להמשך הירידה שנקטעה זמנית בשנת 2014. את הדברים האלה צריך לראות בנתונים לאורך זמן.

"יש ירידה אבסולוטית לא רק בשיעור אלא במספר הילדים העניים. זה לא דבר שאנחנו מתכוונים להפסיק עמו. המדיניות שלנו תשפיע על ילדים, קשישים, והמשפחות הללו ירגישו את ההבדל כבר בשנה הקרובה".