כשמאחוריו שלט עם הכיתוב "נותנים גז לכלכלה", חתם היום (חמישי) ראש הממשלה בנימין נתניהו על הפעלת סעיף 52, שיאפשר לו להוציא את מתווה הגז לדרך. בעת ביקור בפארק האקו-תעשייתי נאות חובב שבדרום יחד עם שר האנרגיה יובל שטייניץ. הפעלת הסעיף מאפשרת לראש הממשלה ושר הכלכלה לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים ולאשר את המתווה בנימוק של ביטחון המדינה.



הדרך למתווה היתה רצופה תלאות רבות, כשרק בתחילת השבוע, לאחר הליך ההיוועצות שנערך בה, החליטה ועדת הכלכלה להמליץ לראש הממשלה שלא להפעיל את סעיף 52 ולשנות את המתווה. לאחר החתימה צפויות להגיע העתירות של המתנגדים למתווה לבג"ץ.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, ביקש להודות לשני אנשים שפילסו את הדרך למתווה. "הראשון הוא שר האנרגיה יובל שטייניץ, שמיניתי אותו למען המטרה הזאת, יש עוד שתיים, אבל על כך נדבר בהמשך, ואלי גרונר, מנכ"ל ראש הממשלה, שעבדו ביחד. אני רוצה להודות גם למשפטנים שעזרו למקרה הזה ואנשי המקצוע במשרדים השונים שעשו למען מטרה מאוד חשובה".

עוד אמר נתניהו: "החזון הראשון שלי הוא שהמדינה תגיע לעשרה מיליון איש, עם 50 אלף דולר לאדם, זה חצי טריליון דולר. חזון שני שמתממש כאן לנגד עינינו: באר שבע תהיה עיר של חצי מיליון תושבים בעוד תריסר שנים. זה משנה את הנגב, דבר שמחייב השקעה גדולה וזה מחייב את הזנקתו של הקטר של הסקטור הפרטי".


נתניהו חותם על מתווה הגז. צילום: קובי גדעון, לע"מ
 
נתניהו ציין כי החזון השלישי שלו הוא לעזור לכל תושבי ישראל. "באנו לתת היום גז לאזרחים, למדינה, למפעלים. הגז ניתן לנו במתנה מהקב"ה. נתנו לנו מאגרי גז, יכולות שנמצאות מתחת לאדמה. כדי להוציא אותם, היינו צריכים להתמודד עם דברים קשים. חתמתי לפני שעה קלה מכתב תשובה לאיתן כבל. לצערי זה הפך לדיון פוליטי ופופוליסטי, אבל קראתי את המלצות ועדת הכלכלה והחלטתי לאשר את מתווה הגז".

לדבריו, "אין שום סיכוי לפתח את לוייתן בלי מתווה הגז, בגלל זה אנחנו מקדמים את המתווה. אנחנו מקבלים מתווה אנרגיה זול. זאת אפשרות לפתח הכנסות גדולות מאוד. זה חשוב ליחסי החוץ. לא רק עם יוון וקפריסין, אלא גם מדינות אחרות ירדן, הרשות הפלסטינית, טורקיה ומצרים. מדובר במדינות חשובות. גם מדינות אירופה מעוניינות בכך. זה חשוב לכלכלה, ליחסי החוץ, לביטחון. היינו צריכים להתגבר על הדיון הפופוליסטי. זה לא השפיע עליי. אנחנו שינינו את ישראל כי הלכנו על קו לא פופוליסטי".

שטייניץ: "תם עידן הרגולציה והחלמאות"

השר יובל שטייניץ, אמר בנאומו כי זהו יום חג למדינת ישראל ואזרחיה, "אחרי עיכובים של שנים אני יכול להכריז: "לאחר שנים של עיכובים מיותרים ומזיקים, לאחר שישה חודשים של מאבק אדיר לשים סוף לחלמאות שבו מאגר הגז הגדול ביותר - לוויתן - נשאר כאבן שאין לה הופכין במעמקי הים, תם עידן הרגולציה והחלמאות ומתחיל עידן הניצול המהיר והנכון של משאבי הטבע". 

שטייניץ אמר עוד, כי מודבר גם ביום חג קטן בשבילו: "כפי שאמרתי כשנכנסתי לתפקידי, הודעתי שאני מתגייס לנושא הזה ושאני לא אתן לוויכוחים הרגולטורים ולחלמאות להימשך עוד שנים. אמרתי שאני אתניע את משק הגז ופיתוח השדות הקיימים תוך חודשים. אז לקח חצי שנה קשה, זה לא היה קל, אבל יגעת ומצאת - תאמין. אז היום תם עידן הרגולציה העודפת, אבל אנחנו לא נחים, כי מתחילה העשייה. קידום השדות וקידום עשרות ומאות מפעלי תעשייה לגז טבעי זול, מה שייתן להם יתרון בתחרות בזירה הבינלאומית". 


לדבריו, הוא גאה במתווה "כי מדובר במתווה טוב. מבחינת ההכנסות, עם ישראל יזכה לנתח גדול מהממוצע מאשר רוב מדינות המערב - כ-60% אחוזים ובמאגר לוויתן כ-70%".
 
אתמול, במהלך דיון מיוחד שנערך בכנסת על מצב העוני בישראל, התייחס נתניהו לנושא הגז הטבעי ואמר: "לצערי הדיון על הגז הפך פוליטי, אסור שהגז יישאר בים, חייבים להוציא אותו מהאדמה. בלי מתווה הגז אנחנו נישאר עם מונופול קטן. קיבלתי את המלצות ועדת הכלכלה ואני אתן לה את תשובתי בקרוב מאוד", הדגיש נתניהו וקישר בדבריו בין פיתוח שדות הגז לבין המלחמה בעוני.
 
לדבריו, "פיתוח שדות הגז חשוב גם בנושא שאנו מדברים עליו היום. אסור שהגז שטמון במים הכלכליים שלנו ישאר בים. אני חושב שמתווה הגז יאפשר לנצל את הפוטנציאל שקיבלנו במתנה מהטבע.
 
"המתווה נותן סיכוי לפתח עוד שדות ולהביא עוד אסדות למשוך משקיעים ליצר תחרות ולספק את צורכי המשק ולהבטיח את הביטחון האנרגטי של ישראל", הוסיף ראש הממשלה. 
 
נתניהו הדגיש כי "אין דרך לפתח שדות נוספים בלי המתווה. זה הסיכוי הטוב ביותר". הוא ציין את הכוונה לייצא בעתיד גז ליוון, לקפריסין ואף לרשות הפלסטינית ולטורקיה ואמר: "ההכנסה תנותב לחינוך, לבריאות ולרווחה של אזרחי ישראל. אתן את תשובתי מחר".
 
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל אמר ל"מעריב־השבוע" כי ברגע שנתניהו יחתום על המתווה, תגיש סיעת המחנה הציוני עתירה לבג"ץ נגד ההחלטה. בינתיים כבר הוגשה עתירה דומה בנושא על ידי התנועה לאיכות השלטון.

 

"יום שייזכר לדיראון"
 

עוד לפני החתימה, הביעו מתנגדי המתווה את דעתם על המהלך. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, אמר כי "החתימה על מתווה הגז באמצעות סעיף 52 היא שימוש לשווא בשם ביטחון ישראל. זה ניצול ציני של צורכי הביטחון בשירות אינטרסים שאינם טובת הציבור הישראלי. סיעת המחנה הציוני שבראשותי תגיש בג"ץ כבר בתקופה הקרובה במטרה לעצור את המהלך המעוות הזה כדי לשמור על כלכלת ישראל ולהחזיר לציבור הישראלי את זכויותיו".

חברתו למפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', אמרה כי מונופול הגז קיבל היום מכתב כניעה אישי מראש הממשלה שבו הוא מודיע לנובל ולתשובה כי הוא רומס את חוק ההגבלים העסקיים ומעניק להם במתנה מונופול נצחי על אוצרות הטבע של מדינת ישראל, בכל מחיר מופקע שיתחשק להן לדרוש".

יחימוביץ' ציינה כי למעשה אין טופס חתימה על סעיף 52. "בפועל זה מכתב מאראלה ממפעל הפיס, אלא שהחתום עליו הוא ראש ממשלת ישראל, ומי שמשלמים את כספי הפרס הם אזרחי המדינה. הנורא מכל הוא שנתניהו יודע שהסיבות למתנה זו הן שיקריות לחלוטין ונשענות על מסד רעוע של מציאות כוזבת. גם אם מתווה הגז יחלץ מהעתירות לבגצ, הוא לעולם לא יצא לפועל, באשמת ראש הממשלה. פיתוח לווייתן וצינור שני בתמר יעוכבו לעוד שנים, מחירי הגז ירקיעו לשמיים ועמם יוקר המחיה, ויש סיכוי גבוה שגם יצוא למצרים לא יהיה".

ואילו ממטה מאבק הגז, נמסר כי יום עקיפת הממונה על ההגבלים לצורך העברת מתווה מונופול הגז "ייזכר לדיראון כיום בו ראש הממשלה ושר הכלכלה נתניהו מרוקן באופן בוטה את החוק כשהוא מפעיל את סעיף 52 (לחוק ההגבלים העסקיים) למרות שאין לכך כל הצדקה מדינית וביטחונית, ותוך הפיכת חובת ההתייעצות עם ועדת כלכלה לבדיחה ולזלזול עמוק בהליך הדמוקרטי".

אנשי המטה טענו כי בצעד זה משחרר שר הכלכלה נתניהו את טייקוני מונופול הגז מהחובה לעמוד לדין על העבירה שביצעו על חוק ההגבלים העסקיים, עבירה פלילית שדינה מאסר עד 5 שנים. "זהו המשך ישיר לתהליך ארוך ועקום של כפיית רצון מונופול הגז לאישור מתווה מסוכן לישראל, למרות התנגדות רוב הציבור לפי כל הסקרים האחרונים".

"מתווה מונופול הגז ישאיר אותנו בלי הגז ובלי הכסף, בלי עצמאות אנרגטית ועם מונופול אימתני שאוחז בגרונה של מדינה ישראל. הציבור מבין בחושיו החדים שהמתווה מיטיב עם בעלי ההון על חשבון הציבור, והמאבק יימשך בכל החזיתות ביתר שאת: משפטית, ציבורית וברחובות", אמרו.