חודש לאחר כניסתו לתפקיד, יו"ר קק"ל, דני עטר, מספר בריאיון ראשון על המשימות הגדולות שניצבות בפניו. זה מכבר הונחה על שולחנו טיוטת דוח מבקר המדינה, ובה חשש לאי סדרים, ניגוד עניינים ושימוש לרעה בנגישות לניהול קרקעות. "קראתי את דוח מבקר המדינה", הוא אומר לעיתונאי יואב קרקובסקי בריאיון שנערך במסגרת לימוד FSU 2015 בקיבוץ גינוסר, "יש התאמה של מאה אחוז בין המציאות לדוח. אני לא בא לכסות על כישלון ניהולי בכסף ציבורי".



בתום חפיפה של חודש עם יושב הראש היוצא אפי שטנצלר שעוזב את תפקידו אחרי כעשור, הולכת ומתבהרת התמונה. "יש שני נושאים עיקריים שקק"ל תתמקד בהם: חינוך ציוני וקיימות. התחזקה בי הדעה שיש בה דברים יוצאים מן הכלל עם עובדים נהדרים שעושים עבודת קודש, ומצד שני קנינו ביושר את המעמד הגרוע שלנו. יצא לי בעיתוי מושלם להיכנס לתפקיד בדיוק כשהוגש דוח מבקר המדינה.



לתפקידו נכנס בתום כהונה בת שבעה חודשים בכנסת, במפלגת הבית שלו, היא מפלגת העבודה, עליה הוא אומר: "יש תהליך שבו מיעוט השתלט על הרוב ואני מקווה שהשינוי הנדרש יתחולל בשנתיים הקרובות. העבודה מעולם לא הייתה מפלגת שמאל קיצוני. אני לא רוצה להזכיר שמות. באתי מתוך הפוליטיקה ואם לא הייתי איש מפלגת העבודה לא הייתי יו"ר קק"ל, ואני לא הולך להזניח את המקום ממנו באתי".



לקדנציה הקצרה כחבר כנסת קדמו 20 שנה בהן שימש כראש המועצה האזורית גלבוע. המשימות הניצבות בפניו גדולות. "קק"ל עוברת תהליך שבו יש פער עצום בין התדמית שהדביקו לה למציאות. יש הרבה מה לתקן ויש בעיות, אבל זה הארגון המשמעותי ביותר של העולם היהודי ודרכו יש אפשרות להשפיע על חיי האזרחים במדינה והיהודים בעולם".



עטר מונה את המשימה הגדולה ביותר שלו: "להפוך את קק"ל כבר עכשיו לארגון שמתנהל בצורה שקופה לחלוטין מתוך הכרה ברורה שאנחנו שם זמנית והתפקיד שלנו הוא לנהל את כספי העם היהודי ולא להפך. אין דבר שיעשה ולא יהיה ידוע לציבור".



"עד היום לא היו פרוטוקולים להחלטות"


להפתעת הקהל, חשף עטר כי לא התנהלו פרוטוקולים של החלטות שהתקבלו בקק"ל עד כניסתו. "כבר היום הכנסתי נוהל של פרוטוקולים שיפורסמו באתר האינטרנט וכך גם לגבי קריטריונים לחלוקת כספים. כל סכום כסף שיצא מקק"ל יהיה דרך קול קורא. לא תהיה פעולה שנעשה שלא תהיה שקופה לציבור. יהיה מנהל תקין, ואני רוצה לראות את קק"ל בסוף הקדנציה הזו של חמש שנים כגוף ירוק דומיננטי שמוביל וקובע את סדר היום של המדינה".



ומה עם פוליטיקה? עטר מבטיח להשתדל לשים אותה בצד, אבל מודע לכך שהגיע לתפקיד בזכות הפוליטיקה. "חמישה סגנים שמיניתי הם חלק מההסכם הקואליציוני. יש מחיר לעובדה שבקק"ל כל העם היהודי מיוצג. מדובר בחמישה סגנים בהתנדבות מול שני סגנים שהיו בשכר מלא. אין להם לשכות, הוצאות או עלויות".



לשאלתו של קרקובסקי בדבר מערכת היחסים עם יהדות התפוצות, אמר: "הגישה של יהדות העולם היא נכונה. אנשים רוצים לדעת מה עושים בכסף שלהם. צריך להדק את שיתוף הפעולה בין כל הגופים, לשים את האגו בצד ולבסס מערכת יחסים שתחזק את העם היהודי שנמצא תחת מתקפה קשה מאוד, כשלאנטישמיות יש בכל פעם צורה אחרת. אנחנו מתכננים לקיים כנס גדול מאוד שיעסוק ב-BDS ולהביא אליו מנהיגים מרחבי העולם".



החולשה של הפריפריה ידועה. גם בעניין זה לעטר תכניות: "לקק"ל יש אפשרות להשפיע. בזמן קצר הגענו לשתי החלטות דרמטיות, והגדרנו שתי מטרות על: חינוך ציוני בארץ ובתפוצות, ופיתוח נושא איכות הסביבה. גיליתי שאחת הבעיות היא שהרבה שנים לא היתה מטרה ברורה לארגון. יעד נוסף הוא לגבש באופן מיידי חזון למאה השנים הקרובות לקק"ל". הדרך, לדבריו, היא שיתוף הציבור היהודי בעולם כולו בהחלטות המתקבלות במסגרת קק"ל. "יש טכנולוגיות מתקדמות כך שכל יהודי ברחבי העולם יוכל להשפיע. אני לא רוצה שיחשבו כמוני. אני רוצה שנחשוב יחד. החלום שלי שיחזרו לאהוב את הקרן הקיימת כמו שאני כילד קטן הייתי חוסך עשרה גרוש כדי לשים בקופת קק"ל והתרגשתי מכך".



לשאלתו של קרקובסקי על כך שקק"ל יושבת על אדמות מדינה ומדוע לא תעביר את הקרקעות למדינה ותפתור בכך את בעיית הדיור הציבורי, השיב עטר: "אנחנו במקום שבו מתקיימת סדרת פגישות עם ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי והשר משה כחלון. אנחנו בוחנים איתם את האפשרות שקק"ל תיקח על עצמה את נושא הדיור להשכרה כך שבמשך 40-30 השנים הקרובות קק"ל תבנה 300 אלף יחידות דיור להשכרה. 15 השנים הראשונות של זוגות צעירים הן הקשות ביותר. נהיה שם כדי לתת דירות במחירי עלות כדי להקל על הזוגות הצעירים בכל הארץ".



לדבריו, עיקר המאמץ יהיה בדרום ובצפון ונרכז מאמץ קטן מאוד במרכז הארץ. מרכז הארץ זו בעיה של המדינה, לא שלנו. אני רוצה מרכזים אורבניים גם בדרום. הבעיה הגדולה של מדינת ישראל שהיא לא מנסה לנצל את יכולות החשיבה של אנשים כדי לעבוד נכון יותר". כדוגמה, הזכיר עטר את לונדון, שממלחמת העולם השנייה ועד היום התפתחו בה מרכזים אורבניים כתוצאה מתהליך ארוך שנים שכלל פיתוח תחבורה, מרכזי תעסוקה ועוד. "זה תפקידה של מדינה. להניע תהליכים. אצלנו הכל בשליפות".