חברות הגז שאמורות להתחיל בפיתוח מאגר "לווייתן" אינן מבזבזות זמן. ל"מעריב־השבוע" נודע כי משלחת מטעם החברות נובל אנרג’י וקבוצת דלק ורציו, השותפות במאגר "לווייתן", שבה בסוף השבוע מלונדון בתום סבב של מגעים עם נציגי חברת בריטיש גז (BG).



הבריטים מעוניינים ברכישת שמונה BCM גז בשנה (שמונה טריליון מ”ק) בשווי של 2 מיליארד דולר בשנה. העסקה תיחתם לתקופה של 15 שנה. הגז יובל בצנרת קיימת למתקן ההנזלה של החברה הבריטית במצרים ומשם יישלח למזרח הרחוק ולאירופה.
 
על פי הערכות, הבריטים ירכשו את הגז ממאגר "לווייתן" במחיר של כ־5.5 דולר ליחידת אנרגיה. הבריטים מעוניינים מאוד בעסקה, שכן הם השקיעו כ־8 מיליארד דולר במתקן ההנזלה העומד מול חופי מצרים כאבן שאין לה הופכין בגלל מדיניות הממשל המצרי הקודם.
 

במקביל למגעים המתקדמים עם הבריטים עומדים מפעילי קידוח "לווייתן" לחדש את המשא ומתן עם הירדנים. אלה נותרו ללא מקורות גז מאז פיצוץ צינור הגז במצרים לפני ארבע שנים ונאלצים כעת להשתמש במקורות אנרגיה פרימיטיביים.
 
הירדנים מעוניינים לרכוש גז בשווי של כמיליארד דולר בשנה. האמריקאים כבר הודיעו על נכונותם לתת ערבות לעסקת הגז. שני חוזי עוגן אלה יאפשרו קבלת מימון להמשך פיתוח "לווייתן". “הירדנים זקוקים לגז כמו אוויר לנשימה”, מסר גורם בכיר בחברות הגז והוסיף: “בגלל היעדר הגז הם נאלצו לסגור את תחנות הכוח, מה שגורם לשיבושים קשים לא רק באספקת החשמל - אלא גם באספקת המים”.
 
אותו גורם העריך כי בניגוד לכל הציפיות, השלמת מאגר "לווייתן" תארך שלוש שנים והזרמת הגז תחל ב־2019 ולא ב־2020, כפי שסוכם לפי המתווה.
“צריך להבין שלנו יש אינטרס, לא פחות מהמדינה, שהגז יתחיל לזרום. כל מדינות האזור ובכללן טורקיה משוועות לגז שיגיע ממאגר 'לווייתן'”, מסר לי בסוף השבוע אחד הגורמים הבכירים ביותר בחברות הגז.
 
העובדה שמתווה הגז עוכב לפחות בשנה שיחקה לטובתן של חברות הגז. שכן מתברר כי בעקבות ירידת המחירים בעולם ירדו עלויות הפקת הגז משמעותית. אפשר לשכור את אסדות ההפקה במחירים הנמוכים ב־%40־50% בהשוואה לאלה שהיו עד לפני שנתיים, והציוד זמין.
 
במקביל ירדו גם עלויות צנרת הגז בגלל ירידת מחירי המתכת בעולם. על פי הערכות, עלות פיתוח "לווייתן" (פרט למיליארד דולר שכבר השקיעו חברות הקידוח) תסתכם בסופו של דבר בכ־5 מיליארד דולר.
 
עם השלמת "לווייתן" ובניגוד לתשתית בקידוח "תמר" תונח הפעם צנרת תת־ימית להולכת הגז מאזור הים בצפון מערב חיפה - ישירות לנקודת פריקה בצפון.
על פי הערכות, הפעם, בניגוד לקידוח "תמר", תוקם נקודת פריקה נוספת. חברות הגז לא קיבלו דרישה להנחת צינור נוסף מקידוח "תמר" משום שלטענתן, מבחינה טכנית אין טעם בהנחת צינור כזה, שלא יסייע בהגברת תפוקת הגז.