כך בוצע הניסוי המוצלח במערכת יירוט הטילים "שרביט קסמים": בתיעוד שפורסם היום (שני) נראה כיצד מופעלת המערכת בהצלחה. מנהלת "חומה" במפא"ת (המנהל למחקר, פיתוח אמל"ח ותשתית טכנולוגית) במשרד הביטחון, יחד עם הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים, השלימו הבוקר את סדרת הניסויים במערכת היירוט המתקדמת "שרביט קסמים". מדובר בניסוי מוצלח של השלב האחרון בפיתוח המערכת, לקראת מסירתה לחיל האוויר והכרזתה כמבצעית במהלך שנת 2016.



בניסויים נבחנה יכולת המערכת במספר תרחישים שמדמים את האיומים שעמם מתוכננת המערכת להתמודד. במהלכם שוגרו טילי מטרה, שנתגלו על ידי מכ"ם. לאחר הזיהוי העביר המכ"ם את הנתונים אל מרכז ניהול הירי שחישב את תכניות ההגנה נגדם. בתיעוד ניתן לראות את תפעול המערכת, שיגור הטילים, זיהוי של המטרה והשמדתה בהצלחה.



אל"מ אבירם חסון, ראש מחלקת שכבה תחתונה במנהלת חומה, מפא"ת הדגיש את מוכנותה של המערכת ואמר: "סיימנו סדרה של ניסויים במערכת שרביט קסמים, המערכת אותגרה עם מגוון תרחישים שאליהם היא תידרש עם פריסתה. המערכת עמדה בכל הניסויים בהצלחה רבה ובהחלט כעת היא ערוכה ומוכנה למסירה לחיל האוויר לצורך הפעלתה. מיירט שרביט קסמים הוא קטן, זריז וקטלני".



מערכת "שרביט קסמים" נועדה להעניק שכבת הגנה נוספת מפני טילים ורקטות לטווח קצר ובינוני בדגש על איומים מדויקים, וכן להוסיף הזדמנויות יירוט למערכת נשק ה"חץ", ובכך לאפשר עיבוי מערך ההגנה על מדינת ישראל מפני איומי הטילים והרקטות. הצלחת הניסוי מהווה אבן דרך חשובה ביכולת המבצעית של מדינת ישראל להגן על עצמה גם כנגד איומים הצפויים בזירה.



"מערכת להגנה עצמית"


"המערכת הזאת היא מערכת הגנה עצמית" הסביר שלמה ש', ראש פרויקט שרביט קסמים ברפאל. "מדובר ביכולת לטפל במטרות של עשרות קילומטרים ונוכל לאפשר יירוט בגובה רב ובמרחק רב. זה יאפשר טיפול באיום תוך שמירה על מרקם החיים. צריך להבין שהדגש פה הוא על מטרות מדויקות עם ראשי קרב גם טילי שיוט, ולכן יירוט מעבר לאזור המוגן הוא חיוני". ש' סיכם ואמר: "אנחנו מרגישים כמו בחלום. כל המטרות והיעדים ששמנו לעצמנו הושגו במלואם וזה נדיר בעולם הפיתוח והניסוי. מאות אנשים השתתפו בניסוי וזו התרגשות גדולה".



המתיחות בצפון


הניסוי במערכת בוצע על רקע המתיחות בגזרת הצפון. כזכור, צה"ל תקף אתמול בערב באמצעות כוחות ארטילריה בדרום לבנון, בתגובה לירי תלול המסלול שבוצע לעבר יישובי הגליל המערבי מוקדם יותר באותו היום. בהודעה בנושא מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל רואה בצבא לבנון האחראי הבלעדי לנעשה בשטחו וימשיך לפעול נגד כל ניסיון פגיעה בריבונותה של מדינת ישראל ובביטחון תושביה". בשלב זה אין שינוי בהנחיות ההתגוננות לתושבי האזור.


עוד נמסר כי "צה"ל מוכן בצפון ובכל הגבולות בכדי לסכל כל איום אפשרי על תושבי מדינת ישראל". במקביל לכך, ראש עיריית נהריה ז'קי סבג להורות על פתיחת המקלטים בעירו. חשוב לציין כי אין שום הוראה להיכנס למקלטים והם נפתחו אך ורק על מנת להימנע מסיכונים ולתרום להרגשת הביטחון הכללית.



האזעקות שנשמעו בצפון הארץ היו קצרות ונשמעו לשניות בודדות. מדובר צה"ל נמסר כי "אזעקה הופעלה ביישובי הגליל המערבי. ככל הנראה ישנן שלוש נפילות בשטח הארץ וכוחות סורקים במרחב". כמו כן דווח כי לא היו נפגעים באירוע. התקשורת בלבנון דיווחה כי נורו ארבע רקטות משטחי הכפרים הסמוכים אל קליילה ומנסורי, שניהם דרום מזרחית לצור, כעשרה קילומטרים צפונית לגבול עם ישראל. כמו כן נשמעו דיווחים לבנונים לפיהם מטוסי חיל האוויר חגים מעל שמי לבנון.