יומיים לאחר חיסולו של סמיר קונטאר בג'רמאנא שבפרברי דמשק, הגיב לראשונה מזכ"ל חיזבללאה, חסן נסראללה, בנאום בלתי מתוכנן שאותו קבע שעות ספורות אחרי החיסול, והאשים את ישראל בהתנקשות בבכיר הארגון. "חיזבאללה יגיב על ההתנקשות בקונטאר בזמן ובמקום המתאימים", אמר נסראללה ואיים "נעשה זאת". פרשנים העריכו כי בכך נתן מנהיג הארגון השיעי בלבנון אישור לתאים של חיזבאללה ברחבי העולם לתכנן ולהוציא אל הפועל פיגועים נגד מטרות ישראליות.



נסראללה האשים את ישראל בחיסול ואמר כי "אין לנו ספק שהאויב הישראלי הוא שהתנקש בחייו של סמיר קונטאר, כאשר שיגרו טילים מדויקים לעבר הדירה בה היה קונטאר וכמה מתנגדים. לא ברור אם מטוסים ישראלים נכנסו למרחב האווירי של סוריה, או שהם שיגרו את הטילים מעל הגולן הכבוש".



לדברי נסראללה, קונטאר תמיד היה על הכוונת של ישראל. "ישראל איימה תמיד להתנקש בחיי קונטאר, שכן האויב הישראלי לא סולח. זה ודאי שהאחריות להתנקשות בחיי קונטאר מוטלת על האויב הישראלי", הוסיף נסראללה. 

צבא סוריה החופשית לוקח אחריות על חיסול קונטאר


מזכ"ל החיזבאללה נסראללה אישר את הטענות כי כי קונטאר תכנן לבצע פיגועים וטען כי "סמיר קונטאר התאהב בפלסטין והיה מוכן לעשות כל פעולה נגד הכיבוש הישראלי מהרגע הראשון שבו שוחרר".


סמיר קונטאר בכלא הישראלי. צילום: ראובן קסטרו
סמיר קונטאר בכלא הישראלי. צילום: ראובן קסטרו



בהמשך אמר נסראללה כי "זכותה של ההתנגדות להגיב להתנקשות בחיי השאהיד קונטאר בזמן, במקום ובדרך המתאימה שנראה לנכון, ואנחנו נעשה זאת". הוא הוסיף, כי "קונטאר היה אחד מאיתנו, וחיזבאללה יגיב על הריגתו. דמו של סמיר קונטאר מוכיח, שדגל שחרור האדמה לא נופל, אלא עובר מכתף לכתף ומדור לדור".
בנאומו התייחס נסראללה לעניין הפלסטיני ואמר כי "צעירי פלסטין תוקפים את האויב הציוני בסכינים. דוגמה לצעירים אלו היא הנערה אשרקת קטנאני שהייתה לה תבונה כדי להקריב את עצמה". נסראללה חזר על איומו לאחר חיסול חוליית חיזבאללה בקונייטרה, בהם בנו של עימאד מורנייה: "מהיום והלאה כל פעיל או צעיר מחיזבאללה שנהרג – האחריות מוטלת על ישראל, ואנו נגיב בכל מקום או זמן, ובכל דרך שנראית לנו".

נסראללה נאם, על מסכי ענק, לאחר שקונטאר נקבר בדאחיה שבדרום ביירות. בלוויה הייתה נציגות גדולה של הארגון השיעי ושל פוליטיקאים לבנוניים ומהפלגים הפלסטיניים, במהלכה צעקו ההמונים "מוות לישראל" והניפו את דגלי חיזבאללה לצד דגלים פלסטינים ולבנונים. האח בסאם קונטאר אמר לרשת "אל-מיאדין" במהלך ההלוויה, כי "דמו של אחי מדבר בעד עצמו". עמאר מוסווי, האחראי על יחסי החוץ בחיזבאללה אמר בלוויה: "האויב הישראלי יתחרט על ההתנקשות בחייו של סמיר קונטאר". 

בשעות הערב פורסמה צוואתו של קונטאר, בה אמר כי "מהרגע שבחרתי בדרך המאבק והג'יהאד, במטרה להפסיק את העוול בפלסטין, הבנתי שסופה של הדרך תהיה ניצחון או מות קדושים. אין לי ספק שדרך הג'יהאד לא תיפסק. אני מודה לחסן נסראללה מעומקי לבי על כך שליווה אותי משחרורי מהכלא ועד רגע מותי. אין חכם ואמיץ כמו נסראללה".

נסראללה הכחיש את דיווחים כי חמושים בסוריה הם שחיסלו את קונטאר. "דברי חלק מכלי התקשורת שקבוצת חמושים בסוריה אחראית לירי, אינה נכונה", הבהיר נסראללה. כזכור, על פי דיווחים זרים, קונטאר, שישב בכלא הישראלי בעקבות הפיגוע בנהריה ב-1979, חוסל על ידי ישראל. בירושלים שומרים על שתיקה בנושא, אולם גורם נוסף באזור - צבא סוריה החופשית לקח על עצמו את האחריות לחיסול. הארגון הוציא סרטון בו הוא מודיע כי הוא זה שחיסל אתמול את קונטאר ואנשיו.  

בסרטון, בו נראים לוחמים חמושים של אחד מפלגי הארגון, טוען הדובר כי החיסול בוצע על רקע פעילויות הטרור אותן הוביל קונטאר בסוריה. "צבא סוריה החופשי" הוא גוף מעורפל, המורכב ממספר ארגונים חילוניים ואסלאמיים ונמצא במלחמה בארגון דאעש ומשטרו של נשיא סוריה בשאר אסד.