משרד החינוך פרסם היום (שני) כי הוזיל את המסעות לפולין בכ-1,200 שקלים לכל תלמיד, כך על פי תוצאות המכרז החדש. כמו כן, הוחלט שמשרד החינוך יישא בעלויות המלווים – ולא ההורים כבעבר - הכוללים ארבעה אנשי צוות: שני מורים, מדריך ומאבטח. התעריפים החדשים ייכנסו לתוקפם כבר בחודש ינואר 2016. המכרז החדש מתייחס לשני מסלולים: מסלול ממלכתי (בניהול ישיר של המשרד), ומסלול ממלכתי - בית ספרי, כשמרבית המשלחות יוצאות במסלול הבית ספרי.



במסלול הממלכתי יעלה מסע לשבעה ימים עלות מקסימלית בסך 4,338 שקלים, ומסע לשמונה ימים כ-4,550 שקלים. במסלול הבית ספרי, מסע לשבעה ימים יעלה בין 4,338 – 4,650 שקלים. במסע לשמונה ימים, טווח המחירים ינועבין 4,550 – 4,950 שקלים.



"אסור שזיכרון השואה יהיה לעשירים בלבד", מסר שר החינוך, נפתלי בנט. "המטרה היא שיותר תלמידים ותלמידות יוכלו להשתתף במסע, ומי שלא יוכל, נעמיד לרשותו קרן מלגות מיוחדת לעניין. בהחלטה הזאת נדרשה מאתנו החלטיות ונחישות מול כוחות חזקים בשוק, אשר במשך שנים גבו מחירים גבוהים מאד על המסע, אך השגנו את היעד שהצבנו. אני מבקש להודות למנכ"לית המשרד על העבודה המאומצת, ולברך גם את קודמי בתפקיד הרב שי פירון שהחל במהלך״.



בעקבות המכרז נתקבלו מחירי מקסימום שחברות שונות שזכו במכרז יכולות לגבות ובמשרד החינוך קוראים לציבור המנהלים וההורים לתלמידים לעמוד על כך שלא יידרשו לשלם מעבר לתעריף המאושר.



כזכור, מדי שנה כ-30 אלף בני נוער משתתפים במשלחות לפולין, אשר נועדו לחזק את שייכותם של התלמידים לעם ישראל ואת זיקתם למורשתו ולדורותיו. לאורך השנים התעוררה ביקורת ציבורית על התעריפים הגבוהים שהורים נאלצים לשלם, כדי שילדיהם ישתתפו במסע. הנושא לא היה מוסדר באופן מלא, וכך אירע שלעתים נותני השירות גבו אלפי שקלים ללא פיקוח מיטבי. המחיר הממוצע למסע בן שמונה ימים הוערך בכ-6,000 שקלים, ואף היו חברות שגבו תעריפים גבוהים מכך.



בנובמבר 2014 פרסם משרד החינוך מכרז חדש, שנועד להסדיר את הנושא וכדי להגביר את הפיקוח על התעריפים וזאת מבלי לפגוע בהיבטים הפדגוגיים והאבטחתיים של המסע.  במסגרת זו, מאפשר המשרד יציאה למסע קצר יותר בן שבעה ימים. בתוך כך, משרד החינוך ימשיך להעמיד לטובת תלמידים זכאים מלגות לצורך מימון והשתתפות במסע לפולין.