מבחינת הכנות לטיול, אין הבדל בין ילדים עם צרכים מיוחדים או בעלי מוגבלויות או ילדים שאין להם צרכים מיוחדים או מוגבלויות. כל מה שצריך זו הקפדה על הפרטים הקטנים.
קודם כל אל תוותרו על טיול משפחתי. גם אם זה נראה לכם קשה, מעייף ויותר עבודה מהנאה, אם תכינו את עצמכם ואת המשפחה כמו שצריך – מובטחת לכם חוויה, גיבוש משפחתי וזיכרון להרבה זמן קדימה.

אתר שמיועד לאנשים וילדים בעלי מוגבלויות וצרכים מיוחדים (TheMighty) ערך סקר מקיף בין הורים לילדים ואסף את הטיפים החשובים ביותר שצריך להכין או לעשות לקראת ובמהלך טיול עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, ולא מדובר רק על טיסות.

קבלו את 15 הטיפים החשובים ביותר שהמליצו הורים לילדים בעלי מוגבלויות או עם צרכים מיוחדים – להורים אחרים לילדים בעלי מוגבלויות או צרכים מיוחדים.

1. דבר ראשון, נצלו את המוגבלות/צרכים מיוחדים של הילדים, אבל בקטע טוב כמובן. אם זה יקצר את התור בשדה התעופה, יזרז הליכים או כל דבר אחר – זה רק יתרום לחוויה של הילד והמשמעות של זה תהיה שזה יתרום לחוויה שלכם. אם יש צורך, אתם יכולים לבקש כיסא גלגלים עבור הילד.

2. תכינו 'ספר טיול' לפני הטיול. שם תוכלו להדביק תמונות משדה התעופה ומהמטוס כדי להכין את הילדים לתהליך. אם טסים למזג אוויר אחר או למקום עם שלג למשל, גם זה יכול להיכנס לספר כדי להכין את הילדים.

3. תראו לילדים סרטונים ביוטיוב על האינטראקציה הצפויה לילד בטיול – בעיקר בכל הקשור לבדיקות הביטחוניות הצפויות. הרי הילדים יצטרכו לעבור את הבדיקות בעצמם, גם אם מדובר בסך הכול במעבר בשער המגנומטר, זה עדיין יהיה לבד. תראו להם את התהליך ותכינו אותם לזה.

4. תטענו ותכינו כל טאבלט, אייפד, סלולארי ומה לא כדי לעזור להעביר את הזמן. ואל תשכחו לקחת את המטענים איתכם!!!

5. אם צפויה לכם נהיגה ארוכה, תכננו עצירות כדי לתת זמן לילדים להירגע מהנסיעה.

6. מיץ או מים וחטיפים, מה שהילדים אוהבים – תכינו הרבה מזה.

7. אל תתכננו לו"ז צפוף. תשאירו מקום לטעויות, בילבולים ובעיות אחרות.


תחושה של בית. צילום: ING


8. אל "תפילו" על הילדים בגדים חדשים או ציוד בצורה מפתיעה. אם יש ציוד סקי או חליפת סקי – תנו לילדים לנסות אותם במרחב המוגן שלהם כדי שירגישו בנוח כשיצטרכו ללבוש אותם.

9. נסו להמעיט במחשבות "הוא יתרגל" או "יהיה לו קצת לא נוח, אבל בסוף יסתדר". חופשה צריכה להיות חופשה, כלומר שיהיה כיף. אל תנסו לייצר מצבים רגשיים או פיזיים שהילדים לא מכירים או שאתם יודעים שלא אוהבים.

10. אם הילדים אוהבים להשתמש באוזניות – תביאו. זה רק יכול לעזור להרגיע במקרה של בעיה.

11. אם אתם יודעים שיהיו בעיות קליטה או שאתם יודעים שלא יהיה לכם  אינטרנט או WiFi, תכינו אפליקציות ומשחקים שלא צריכים להיות מחוברים לאינטרנט.

12. קחו מה שאתם צריכים, גם אם זה ידרוש מזוודה נוספת. כדי שהילדים יהנו (מה שאומר שאתם תהנו), הם צריכים להרגיש בנוח. וכדי להרגיש בנוח, הם צריכים כמה שיותר להרגיש בבית. אז קחו הכול, ועוד קצת ליתר ביטחון.

13. במרכזי תחבורה (שדה תעופה, אוניות ואפילו אוטובוסים) יהיה קל יותר אם תיידעו את העובדים במקום במצב הילד. לא חובה, אבל זה יכול לעזור ברגעי משבר.

14. קחו איתכם העתקים של מסמכים רפואיים של הילדים לא רק כ"תמונה בטלפון", אלא גם הדפסה על נייר אמיתי. אתם לא תדעו מתי תיגמר הסוללה כשתצטרכו את המסמכים האלה.

15. חשיבה חיובית מובילה לפעילות חיובית. אל תוותרו לעצמכם על קצת כיף.