המחבלים שביצעו את פיגוע הדקירה היום (רביעי) בירושלים וחוסלו ע"י לוחמות מג"ב הם ענאן חמאד, בן 20 ועיסא עסאף, בן 21, כך על פי דיווחי הפלסטינים. שניהם אסירים משוחררים המוכרים למערכת הביטחון, תושבי מחנה הפליטים קלנדיה.



שלושה בני אדם נפצעו באורח קשה עד אנוש בפיגוע הדקירה שאירע בשער יפו בירושלים. שני המחבלים שביצעו את פיגוע הדקירה בבירה חוסלו. שתי לוחמות מג"ב חתרו למגע עם המחבלים ונטרלו אותם. נבדק חשד כי אחד הפצועים נפגע מירי כוחותינו בעת נטרול המחבלים.



שני המחבלים הגיעו ככל הנראה לכיוון שער יפו, הבחינו ביהודים והחלו לדקור אותם באמצעות סכינים. לוחמות מג"ב שאבטחו את המקום, הבחינו באזרחים שרצים בבהלה לכיוון השער, הבינו כי מתרחש אירוע והחלו לרוץ בעקבות החשודים. הלוחמות הבחינו בשני מחבלים עם סכין כשהם דוקרים גבר וביצעו ירי לעבר המפגעים כדי לנטרלם. אחת הלוחמות שהיא גם חובשת בהכשרתה החלה לבצע טיפול ראשוני באחד הפצועים שפונה באורח קשה מאוד מהזירה. מהזירה פונו שלושה נפגעים, מהם אחד עם פציעת ירי, ייתכן מירי הלוחמות שנטרלו את המחבלים. 



פיגוע בשער יפו. צילום: אורי דייויס - דוברות איחוד הצלה
פיגוע בשער יפו. צילום: אורי דייויס - דוברות איחוד הצלה



כוחות מד"א העניקו טיפול רפואי ופינו לבית החולים שני נפגעים במצב קשה ואחד אנוש עם פציעות חודרות בפלג גופם העליון. שניים מהם פונו לבית החולים שערי צדק ופצוע נוסף לבית החולים הדסה עין כרם. למרכז הטראומה בשערי צדק פונו שני פצועי דקירה מהאירוע בשער יפו. אחד מהפצועים באורח אנוש והשני קשה. אל יחידת הטראומה פונה פצוע מפיגוע הדקירה בשער יפו, מצבו קשה מאוד, הוא סובל מפגיעות מרובות ואינו יציב.



חובש בכיר במד"א, נאסר זחימאן, שחלף במקום סיפר: "הדרכתי שיעור נהיגה כשלפתע ראיתי את המחבלים דוקרים עוברי אורח, עצרתי את הרכב ויצאתי עם הציוד, ראיתי שני פצועים שוכבים כשהם סובלים מפציעות חודרות בפלג גופם העליון, התחלתי בטיפול רפואי כשמהר מאוד הגיעו כוחות נוספים שלנו למקום".



פאראמדיק מד"א אהרון אדלר שהגיע למקום אמר: "ראינו גבר כבן 45 שוכב כשהוא מחוסר הכרה, הוא סבל מפציעות חודרות בפלג גופו העליון, העלנו אותו מידיתי לניידת טיפול נמרץ ופינינו אותו לבי"ח תוך כדי טיפול רפואי מציל חיים שכלל הנשמה, טיפול תרופתי, עצירת דימומים ומתן נוזלים כשמצבו מוגדר אנוש". ממקור במערכת הבריאות המצוי בפרטי האירוע נמסר שהפצוע איבד את הדופק וניצל בזכות פעולות אינטנסיביות של החייאה וניתוח חירום דרמטי ומציל חיים שבוצע בו. הוא הגיע במצב קריטי לבית החולים לחדר הטראומה ומשם הועבר לחדר הניתוח. עדיין נשקפת סכנה לחייו של הפצוע.



זירת הפיגוע בשער יפו בירושלים. צילום: אורי דייויס - דוברות איחוד הצלה
זירת הפיגוע בשער יפו בירושלים. צילום: אורי דייויס - דוברות איחוד הצלה



ד"ר יוסף אלברטון מהמרכז הרפואי שערי צדק סיפר כי "לפני שעה קלה הגיעו אלינו שני פצועים קשה. פצוע ירי במצב אנוש שהוכנס לחדר הניתוח. פצוע שני במצב קשה גם הוא, עם פצעי דקירה בגב ובחזה, גם הוא ייכנס להערכת מצב נוספת ולסקירה בחדר ניתוח. פצוע הירי נפצע קשה בפלג הגוף העליון. יש חשש לחייו אך אנו עושים את כל המאמצים להצילו. פצוע הדקירה הגיע במצב בינוני אך מצבו כרגע קשה, הוא סובל מפציעות בגב ומפגיעת ראייה אפשרית, הוא יועבר בקרוב לחדר ניתוח. פצוע הירי הגיע מחוסר הכרה ופצוע הדקירה הגיע כשהוא בהכרה".



גל הטרור

כזכור, ביום ראשון בוצע פיגוע ירי לעבר עמדת בידוק סמוך לחברון, לא היו נפגעים באירוע. מצה"ל נמסר כי זוהו מספר פגיעות במבנה וכוחות צבא ביצעו סריקות במרחב. מוקדם יותר ביום ראשון במהלך היום בוצע ניסיון פיגוע דקירה בקריית ארבע. מדובר צה"ל נמסר כי מחבלת ניסתה לדקור חיילים בעמדת חסם שוטר, לא היו נפגעים לכוחותינו. כוח צה"ל ירה במחבלת אשר פונתה לקבלת טיפול רפואי בבית חולים. 



מוקדם יותר ביום שבת בוצעו שני פיגועים ברעננה. שלושה בני אדם נפצעו בפיגועי הדקירה שהתרחשו בשתי זירות בעיר: אחד ברחוב אנילביץ' והשני ברחוב רמח"ל. המחבל הדוקר, שוהה בלתי חוקי מכפר טאמון שליד שכם, אותר כשהוא מסתתר בחצר בית ברחוב רמח"ל ונוטרל ע"י כוחות הביטחון. תחילה עלה חשש כי מדובר בשני מחבלים וכי המחבל השני ככל הנראה נמלט. לאחר שנערכו סריקות נרחבות לאתרו הובהר כי מדובר במחבל בודד, שנתפס כאמור וביצע את הדקירה בשתי הזירות.