אם אתם מאלו שאוהבים להסתגר ברכב בסוף יום עבודה, להגביר את הווליום ולהירגע עם מוסיקה טובה, תשמחו לגלות שזה עובד. מחקר חדש חושף את הקשר הישיר בין האזנה למוסיקה להתרוממות מצב רוח ואף מקבילה זאת למדיטציה.



את הנושא חקרה ג'ניפר ביוקנן מקנדה, תרפיסטית באמצעות מוסיקה במקצועה. בספרה " Tune In: A Music Therapy Approach to Life " היא סוקרת את המחקר שעשתה בקרב מטופליה בטווח גילאים של חודשיים ועד 106 שנים. לדבריה, האזנה למוסיקה יכולה להשפיע על אזורים נרחבים במוח וכך לסייע בהתמודדות עם מחלות רבות, בהן גם אלצהיימר.
 
תגובה למוסיקה היא אולי תורשתית

בטיפולה, ביוקנן בונה למטופליה רשימות האזנה שונות, כשלכל אחת יש מטרה אחרת, בהתאם לרגש שהז'אנר הזה מעורר אצל המטופל. "מוסיקה יכולה לשנות הכל, החל מהאופן בו אנו נושמים וכלה בשינויים בדרכי החשיבה שלנו", מסבירה ד"ר גייל גרוס, חוקרת התנהגות האדם לרשת פוקס. 
 
"במוסיקה המערבית, סולמות ואקורדים מז'ורים מתקשרים בדרך כלל עם רגשות שמחה. סולמות מינורים משפיעים על העצב", מסביר פניוטיס מברומטיס, מרצה לתיאורית המוסיקה באוניברסיטת ניו יורק. עוד הוא מוסיף, כי לפי המדע, ישנו מרכיב גנטי בתגובה שלנו לסוגי מוסיקה וכי מטפלים באמצעות מוסיקה עדיין מנסים לגלות מהו.
 
זוכרים את הסרט "נאום המלך"? כשממליצים למלך המגמגם לשיר את נאומו? ובכן, מתברר ששירה מאוחסנת בחלקים אחרים במוח מאשר הרטוריקה ולכן אדם שמגמגם בדיבורו, לאו דווקא יגמגם בשירתו. ישנם מקרים רבים בעולם, בהם בני אדם שאיבדו את היכולת לדבר, עדיין מצליחים לשיר.
 
וגם אם אתם מצליחים לדבר, קחו לכם חצי שעה ביום והפעילו איזה פלייליסט נעים. זה ודאי לא יכול להזיק.