בהמשך לחזון של שר הבריאות, יעקב ליצמן (יהדות התורה), על פיו תהפוך ישראל למדינה ללא שומן טראנס שמשמעותו סוף עידן הבורקסים ומאפים רבים אחרים, עליו דווח בלעדית ב"מעריב" - תעלה מחר (ראשון) בוועדת השרים לחקיקה הצעת החוק של חבר הכנסת מאיר כהן (יש עתיד), על הפחתה משמעותית של שומן הטראנס בכל מוצרי המזון בישראל עד לכ-0.5% לכל 100 גרם מזון. כאשר היום אין כל הגבלה על כמות שומן הטראנס במוצרי מזון מלבד החובה לסמן קיום שומן טראנס של מ-4.5% ומעלה.



שומן הטראנס מצוי בעיקר בבורקסים, קרואסונים, ג'חנונים ומאפים נוספים, מה שהופך אותו לפופולרי במיוחד, בעיקר בקרב ילדים. ח"כ כהן, נפגש בעניין עם השר ליצמן ועם צוות משרד הבריאות בראשותו של פרופ' איתמר גרוטו האחראי על בריאות הציבור, שסיכמו עמו על המתווה לשנתיים. הצעת החוק תשנה באופן משמעותי את שוק המזון הישראלי ועל היצרניות יהיה לשנות את הרכב המזון שהן ייצרו עד כה.



השינוי הדרמטי בשוק המזון הצפוי בהמשך לחוק כזה, בא בעקבות החלטת מנהל המזון והתרופות האמריקאי ה-FDA שקראה להסיר מוצרים שכוללים מוצרים עם שומן טראנס מהמדפים בארצות הברית, כשההמלצה היא שכל מדינות העולם ינהגו באותו אופן.



החלטה זו נובעת מעבודה מחקרית רחבת היקף שקבעה כי שמנים מסוג PHO, המהווים את המקור העיקרי לייצור שומני טראנס, אינם בטוחים לבריאות הציבור. ה-FDA כתב בהחלטתו כי שומני הטרנס מגבירים את הסיכון למחלות לב וכלי דם, והסרתם מהמדפים תמנע אלפי מקרי התקפי לב קטלניים מדי שנה.



התהליך שמאפשר להקשות שמנים צמחיים באופן מלאכותי נקרא הידרוגנציה חלקית. בתהליך הזה מוסיפים לשמנים הצמחיים מימן. בעקבות זאת הופכות חומצות השומן בשמנים אלה מבלתי רוויות לרוויות במימנים, ומבנה השומן הופך מ"ציס" ל"טראנס" שהוכח כמסכן את בריאות הציבור.