החידוש המקורי היחיד בסרט החדש בסדרת "מלחמת הכוכבים" הוא ביבי. זהו השם שניתן לרובוט כדורי המתגלגל כשראשו תמיד נשאר למעלה, ושמו: ביבי שמונה (BB־8). זה לא חידוש מספק. ביבי אחד מספר 8 בפרק מספר 7 של "מלחמת הכוכבים" הוא בהחלט לא מה שציפיתי לו כשישבתי בסוף השבוע הראשון להקרנת הסרט, משוריין במשקפי תלת־ממד, מוכן לחוויה שתצדיק מחיר כרטיס בהנחת אזרח ותיק.



כמי שתרם להכנסות שיא עולמיות של 528.9 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון להקרנה, חיכיתי למשהו מאותה חוויה מפוצצת מוח, כשראינו בפעם הראשונה את הרכב המרחף באוויר, את דמותו השחורה של דארת' ויידר ואת חרבות הג'דיי שהוציאו מתוכן את להב האור המזמזם. כל רגע בסרט הראשון היה הפתעה לדמיון, ועוד לא מניתי את הרובוטים R2D2 וחברו המוזהב C־3PO.



בסדר, אי אפשר לחזור על אותה רמה של חידוש פותח אופקים גם בסרטי ההמשך, אבל בסרט החדש ישבתי די משועמם. את עוצמת הדמיון הם הפכו לסרט מרדפים. כולם רודפים אחרי ביבי הרובוט, וכל הטובים מנסים לשמור אותו מפני רודפיו מכיוון שהוא נושא מידע חיוני לכוחות הטוב. זו כל העלילה. סרט בום־בום ופיו־פיו, עם חלליות במקום מכוניות. המשפט הכי נפוץ בסרט הוא: "מצאו אותם!", והמשפט השני הכי נפוץ הוא: "עכשיו בורחים".



לצערי, סרט האקשן הנוכחי בסדרת "מלחמת הכוכבים", מושקע ככל שיהיה, אינו הקסם שפרץ לעולם ב"מלחמת הכוכבים" המקורי, ב־1977. לביאליק יש סיפור נהדר, "אלוף בצלות ואלוף שום", על מישהו שהביא בצל לאי שלא הכירו בו את הבצל, ולכן קיבל סלים מלאי זהב. מישהו אחר ששמע על כך החליט לעשות כמוהו, והביא להם שום. הם התפעלו מאוד ולכן נתנו לו את היקר מכל: סלים מלאים בצל. זהו משל על ההבדל בין מקוריות לחיקוי.



"מלחמת הכוכבים 7" כבר איננו סרט בעיני. זה רק עוד מרצ'נדייז, כמו מחזיק מפתחות עם בובה של מאסטר יודה. ובכל זאת, מישהו כנראה יודע טוב ממני מה לעשות כדי לסחוף קהל. עובדה, אפילו בבית הלבן נתפסו לשיגעון: הדובר ג'וש ארנסט הופיע לפני כמה ימים, בדיוק ביום שאני ראיתי את הסרט, כשמצדיו חיילי פלוגות סער (Storm Troopers) עטויים שריון לבן, וגם הרובוט R2D2.



מה צריך לחשוב אזרח ישראלי השומר את כל חוקי הגלקסיה, כאשר מנהיגי ארצות הברית קיימו אירוע כזה בבית הלבן, החיילים השייכים לצד הרע נמצאים שם, וביבי־8 איננו מוזמן? האם זה מקרי? כי אם הזמנת רובוטים מפורסמים הושארה למקריות, אני שואל מה עוד מקרי שם.



ודווקא בימים אלה, כשהעולם צופה בסרט מדע בדיוני כשעשוע, התבשרנו שהניסוי במערכת ההגנה האווירית "שרביט קסמים" עבר בהצלחה. בשביל היהודים זה לא מדע בדיוני, זוהי הגנה על החיים. אנחנו מוגנים בשכבה ראשונה של טילים, ובשכבה שנייה ושלישית ורביעית, וכשאנחנו על הקרקע חיילות מג"ב מגנות עלינו. אלא שבמקרה שלהן מדובר בגיבורות אמת, שהגיבורה הלא משכנעת מ"מלחמת הכוכבים" החדש יכולה להחוויר לידן.