במקרה שהייתם יותר מדי עסוקים בצילום הנעליים שלכם ולא שמתם לב, האינסטגרם, הרשת החברתית שהגדירה מחדש את המרובע, חגגה בחודש אוקטובר האחרון 5 שנים. כצפוי, המאורע צוין באמצעות מגוון ספיישלים עמוסי סלבס. אבל עם כל הכבוד לקארה דלווין וקים קרדשיאן, האינסטגרם לא התפרסם רק בזכות הצצה מעורטלת לחיי היומיום שלהן - הישגו המרכזי הוא הכתרת החוש האסתטי כפקטור הישרדותי מרכזי ברשתות החברתיות, וכתוצאה מכך, כמובן, בעולם האמיתי.



בזכות הפורמט הגאוני והוויזואלי שלו (תמונה, פילטרים, לייק פשוט בצורת לב ומעט טקסט) הצליח האינסטגרם להפוך למכתיב טרנדים משפיע, זה שלכל המותגים שמבוססים על מכירת מוצרים חשוב לככב בו. לצד תעשיית האופנה, שהפכה את האינסטגראם לבמה המרכזית שלה, תיעלו אותו לטובתן עוד שתי תעשיות. אגב, מדובר על שתי תעשיות שלפני המצאת הרשתות החברתיות הויזו'אליות, דוגמת אינסטגראם ופינטרסט, היו יכולות רק לחלום על טיפוס למעמד זוהר כמו זה של עולם האופנה. אנחנו מדברים כמובן על תעשיית האוכל ותעשיית העיצוב. כן, כיום, אפילו מותגים אמריקאים עממיים כמו Target ו - Taco Bell מתחזקים חשבונות אינסטגראם מעוצבים להפליא. רגע, תמונה של נעלי מעצבים, מגזין בצרפתית וטאקו בדולר בפריים אחד? ברור, הכי 2016.



אז נכון, כולם אוהבים תמונות של אוכל, אבל עליית קרנו של תחום עיצוב הבית לפופולארי בסיוע הרשתות החברתיות היה מעט פחות מתבקש. האינסטגראם והפינטרסט, שתי הרשתות החברתיות הויזואליות המובילות, ובעיקר אינסטגראם ה- "עממית" מבין השתיים (ולכן בחרנו להתמקד בה, למרות שמרבית המגמות שנדון בהן בכתבה רלוונטיות לשתי הפלטפורמות), הצליחו להפוך את תחום עיצוב הבית מתחום למביני עניין אליטיסטים ועתירי תקציב לעיסוק פנאי לגיטימי ופופולארי ממש כמו אופנה ומוזיקה. או במילים אחרות, עיצוב עם מאפייני "האסתטיקה של האינסטגראם" הוא כבר קטע לכל דבר ועניין.


זו לא הכמות, זו הזהות

אבל מה הם בעצם אותם מאפיינים שנכנסים לקטגוריית "האסתטיקה של האינסטגראם" ואיך ייתכן שלמרות שההאשטאג decor# מונה כ - 8.7 מיליון אזכורים, וחברו interiordesign# - קרוב לשבעה מיליון, עדיין מדובר באסתטיקה כל כך ברורה ועקבית?



אליענה גולומב מציגה בחשבון האינסטגראם שלה (שמונה 32 אלף עוקבים) את כל מה שחם כרגע בגזרת העיצוב על פי הרשתות החברתיות: עציצים גדולים, ספות ענק, קירות לבנים, שטיחים וכיסויי מיטה מתחכמים וכמובן מגזינים על מצע שולחן שיש - הפריט הכי לוהט כרגע. גולומב, שהשיקה השנה יחד עם אורי חזיזה את Avira, חשבון אינסטגראם המתפקד כ - "מעורר חשק וויזואלי", מגדירה את האסתטיקה האינסטגרמית כ- "פריים ללא פשרות. רגע מסוים שכולו מורכב מאסתטיקה, צבעים ותאורה מושלמת. בדרך כלל תאורה טבעית".



ספלי נעמן



גם אירה חרקובסקי, יועצת להתנהלות עסקית נכונה באינסטגראם, מספקת לעוקבי חשבון האינסטגראם השוקק שלה (16.4 אלף עוקבים) את כל הלוקים הנכונים: נעליים אופנתיות על רצפות מצוירות וארוחות בוקר פסטורליות על שולחנות מעוצבים ומינימליסטיים. חרקובסקי מדגישה כי אחד מהמוטיבים המרכזיים שמאפיינים את העיצוב ברשתות החברתיות הוא שלא באמת חייבים להעביר את הבית שלך מהפך עיצובי- רק צריך לגרום לעוקבים לחשוב שזה המצב. "מאז כניסת האינסטגרם לחיינו, אנחנו ללא ספק מהנדסים את הסביבה שתראה אסתטית יותר. דואגים שהפריים יהיה נקי ומושך את העין", היא מתוודה, "אם אנחנו ממש מקפידים, אז יש סיכוי שהבית נראה מסודר, יפה ונקי יותר באופן קבוע".



לצד האשליה המסוימת, חרקובסקי רואה בסך הכול את המגמה כחיובית. "האינסטגרם הנגיש וחשף את תחום העיצוב לקהל הרחב", היא טוענת, "דבר שהיה שמור פעם למגזינים מקצועיים. אנחנו יכולים לראות זאת בפריחת תחום ה- DIY". את נושא האחידות הסגנונית המפתיעה שעוברת כחוט השני בין כל התמונות המעוצבות גולומב מצליחה להסביר בקלילות. "מגמות העיצוב ברשתות החברתיות נראות אחידות כי יש אווירה מסוימת שהופכת לטרנדית ועוברת ממשתמש למשתמש באופן ויראלי", היא אומרת, "נגיד שמישהו מתחיל לצלם שולחנות מלמעלה - פתאום את רואה את כל הפיד מפוצץ בזה".



ואכן, לצד בחירת האביזרים הנכונים, האינסטגראם והפינטרסט הכניסו שפת צילום חדשה דרכה אנחנו משווקים לעולם את ערכי העיצוב שלנו. בין זוויות הצילום הפופולאריות ביותר ניתן למצוא, למשל, צילומים של שולחנות מלמעלה, צילומים של ספרים וקירות עמוסים בתמונות, 'הצצות' לפינות אוכל רחבות ידיים ולפינות עבודה בוהמייניות. האווירה המועדפת? אור טבעי, (מה שמכונה בעגה המקצועית Day light) שיצרה אובססיה ללופטים, ריבוי חלונות, בתי כפר נורדים וחללים לבנים מושלמים. במקביל, כל מה שלא מצטלם טוב - בלגאן, לכלוך, צפיפות - עבר הדרה מהפריים והומר בניקיון וויזואלי, מינימליזם מוקפד וחללים רחבי ידיים וריקים למדי.


קנאת Pin / חוג הסלון

אבל לא כולם מתייחסים לשגשוגו של תחום העיצוב והאסתטיקה בספירת הרשתות החברתיות בחיבה שכזאת. לאחרונה פורסמה באתר הנשים הידוע Jezebel כתבה בה בוטאה שנאה עזה לכל מי שגורם לדירה ולחיים הממוצעים שלנו להיראות כה אפורים בהשוואה לחיי האינסטגראם המושלמים שלו. "בזמן שאני זוללת צ'יטוס בסלון המרופט שלי, מישהי בפריז שותה קוקטייל בפיג'מת משי בלופט הלבן שלה", התלוננה הכותבת. The Agony of Instagram, הוא שמה של כתבה שפורסמה כבר בשנת 2013 בניו יורק טיימס וביכתה את העובדה שהאינסטגרם מדכא את האנשים שאין להם זמן לאפייה, מקרמה או אפילו שאיבת אבק.



אז איך בעצם הפכו תמונות של קרני שמש על קירות לבנים, ספות מרופדות בבדים אפריקאים ושטיחים פרוותיים המונחים באגביות לכוכבי הרשת? וקריטי מכך- כיצד הפך הבית ממקום מנחם לחזית מלחמת האגו והאסתטיקה מול בעלי חשבונות אחרים ברשת החברתית? מדובר, כמובן, בחלק מתופעה גדולה יותר. "אפקט האינסטגרם" - כך קוראים לה חוקרי התקשורת. אחרים מכנים אותה lifestyle envy - מבט מחודד, מפולטר ומיופה על היומיום, תוך הקצנה של ה-"נכון" וה-"אווירתי".


הביטאט


הבית התגלה כפלטפורמה נהדרת לייצור קנאה ואיתות לסביבה כי אנו מוקפים ביופי ופינוק 24 שעות ביממה - בדגש על פנאי וחפצים נחשקים. ואכן, ממש כמו שטענה הכתבה מהניו יורק טיימס – אסתטיקה אינסטגראמית (או פינטרסטית) היא עניין לאנשים בעלי פנאי. נכון, כולנו יכולים להרשות לעצמנו להוריד את האפליקציה- אבל כדי לייצר כזה יופי בהקלקה אחת, צריך לעבוד לא מעט. למעשה, לא מעט מערכי האסתטיקה של האינסטגראם והפינטרסט דואגים להשאיר את כל הקסם והיופי המעוצב הזה בידי בעלי האמצעים. למשל, צילומים בתאורת אור יום קסומה דורשים דירה עם חלונות גדולים וגבוהים - מה שלא ניתן להשיג עם תקציב בגובה דירת קרקע תל אביבית ממוצעת. כאמור, כשאנחנו מדברים על אמצעים אנחנו לא מדברים רק על כסף (איקאה היא מותג פופולארי מאוד בקרב האסתטיקנים של האינסטגראם), אלא גם על מספיק פנאי להתעסק בכל הנושא.



ההבנה שמדובר באשליה מתסכלת למדי הובילה לשפע פארודיות מתוחכמות יותר או פחות. כל מי שמתיימר לשחות במדיה חברתית מכיר כבר את Socality Barby, בובת הבארבי ש"מנהלת" את חשבון האינסטגראם המושלם שמונה 1.3 מיליון עוקבים. למרות שמטרתה ללעוג לאותן הבחורות שעובדות במשרה מלאה כדי להציג אורח חיים מעוצב ואגבי,socalitybarbie@ ממחישה בעצמה היטב את האסתטיקה האינסטגראמית. בריבוע אחד היא שותה קפה במיטה עם מגזין Kinfolk ועלה של עציץ ש -'נקלע' לפריים ובריבוע אחר עציץ נוסף מככב לצידו של תיק על רקע לבן.



אגב, בספטמבר האחרון הפך לוויראלי הפרויקט של הצלם התאילנדי צ'ומפו באריטון, שלקח צילומים מוקפדים מחשבונות אינסטגראם קיימים ומיקם אותם בעזרת פוטושופ בפריים גדול יותר שחושף את ה - 'אמת' שמאחורי הקומפוזיציה. כך, תמונת לפטופ על סדין מעומלן הפכה לחלקיק מחדר מבולגן ולא אסתטי בעליל, ואדניות עציצים יוקרתיות – לפינה מהודקת על גג עמוס זבל. הצילומים, לדברי באריטון, נועדו לאתגר את מוסכמות האינסטגראם ולהזכיר לכולנו שמעבר לפריים הקטן יש מציאות גדולה ולא תמיד נעימה לעין.



אי אפשר שלא להזכיר גם את satiregram@, חשבון עם 142 אלף עוקבים, בו מפרסם בחור אלמוני מסן פרנסיסקו אימג'ים של פתקיות המתארות סיטואציות אינסטגראמיות בלעג מרושע ומשעשע כאחד. "תמונה של מדפי ספרים, להראות שאני אוהב לקרוא, כשלמעשה אני מעדיף לראות את הסרט", אומרת פתקית אחת. "תסכלו על בקבוק הבירה שלי!" אומרת אחרת. החשבון הוכתר באמצעי תקשורת מסוימים כ - "חשבון היחיד שחובה לעקוב אחריו" - כל הקלישאות הרי כבר בפנים. להצטרף לתנועת האסתטיקה או לוותר מראש? תחליטו לבד. מה שכן, אתם חייבים לפחות שולחן שיש לבן אחד!



RENBY פורנסטי

הרשימה

כפי שציינו, בתמונות הנחשקות ביותר באינסטגראם יש מוטיבים חוזרים שעוזרים לייצר את אותה אוויר הרצויה. חלקם הפכו כבר לקלישאות אהובות, חלקם- יגמרו שם בקרוב. כך או כך, מי שרוצה לקחת חלק באורגיית העיצוב המבוסס על הרשתות החברתיות חייבת להכיר אותם:



Kinfolk Magazine, או כל מגזין עיצוב, אופנה או בית נישתי אחר. עוד אופציות- Darling, Flow,cherry bombe וכמובן פרנקי האוסטרלי- העיקר שיודפס על נייר איכותי ויצטלם היטב על שולחן שיש לצד מאפנה דני.



נרות של Jo Malone או של diptyque לא עוד נרות ריחניים זולים ונטולי מיתוג - הנרות האלה, שעולים כמו ארוחה זוגית במסעדה טובה, עומדים להם על שידות חדרי השינה המעוצבים. Jo Malone עושים בקרוב עלייה ארצה עם סניף ראשון בקניון רמת אביב (כמובן), עד אז, כנראה שנסתפק בנרות וניל מהכל בדולר. אגב, אין יותר עיצוב בסגנון אינסטגראם מלהפוך את כוסות הנר לאחר השימוש למעמד עבור מברשות איפור.



שידות ושולחנות Alex של איקאה לבנים, מינימליסטיים ומרובי מגרות. הרהיטים הפונקציונאליים של איקאה הם הלחם והחמאה של הסגנון כך שהריהוט עצמו לא בהכרח חייב להיות יקר. לא נורא, את מה שחסכתם על ריהוט תשימו על הנרות והשטיחים.



כרית או שמיכת shiburi. טכניקת הצביעה היפני, שמייצרת הדפס גיאומטרי בכחול, אינדיגו ולבן, השתלטה על מיטב הסלונים בניחוח אינסטגראם/פינטרסט, תוך שהיא מוסיפה קורטוב אקזוטיות לדירות הלבנות שהאינסטגראם כל כך אוהב.. אגב, גם סתם כריות מפרווה סינתטית (וכמובן מטר פרווה סינתטית מאיקאה זרוקה על כיסא לבן ומינימליסטי עם רגלי עץ) יעבדו.


.


קיר תמונות קומפוזיציה מושכלת של תמונות בגדלים שונים ובמסגרות שונות. בתוך המסגרות ערבוביה חיננית של ציטוטים, צילומים, קשקושים ואמנות 'של חברים'. מדובר במוטיב עיצובי שנחשב לקלישאת פינטרסט קשה במיוחד.



כרש חיתוך מעץ גס או גם מגש לצד המיטה. אחרת איך תציגו לעוקבים המריירים את השרקוטרי המושלם והטאפס הקטנים שעשיתם ממש לבד? אגב, גם מדפי עץ זה קטע חזק או סולם עץ שהוסב לשידת מדפים.



עציץ גבוה בתוך הבית. דקל ענק שזורק צל על פינת הקפה המושלמת או פיקוס שיקי שנותן קונטרסט לוייב התעשייתי בסלון - אף דירת אינסטגראם לא שלמה בלי עציץ לא פרקטי בעליל. וכמובן- סוקולנטים וקקטוסים זה מאסט.



לבן על הזמן קירות לבנים, תאורה לבנה, כלים לבנים. כבר אמרנו שניקיון זה קטע חזק?



גולף אנד קו


קבלו את חשבונות האינסטגראם שיציתו בכם את התשוקה לעיצוב הבית

@mrpaddingtonbear - הצלמת האוסטרלית סינדי צ’ן מפרסמת חללים לבנים-אפורים מושלמים, תמונות של שולחן העבודה המתוקתק שלה ואת החתול שלה משחק עם רהיטיה היוקרתיים.



@citysage - בלוגרית העיצוב אן סייג’ הוציאה החודש ספר בשם Sage Living, שמתרגם את חייה המושלמים לפתרונות עיצוב פשוטים יחסית. ועדיין, לאף אחד אין כל כך הרבה עציצים ואמנות.



@justinablakeney - יותר צבעונית ובוהמיינית מחבריה לנישה, מעצבת הפנים האמריקאית הזו מפליאה בחללים עשירים, עציצים פורחים ופרטים קטנים ונחשקים - וגם לה יש ספר חדש, The New Bohemians.



@ohadbenit - מעצב המוצר הישראלי הזה לא גרף 148 אלף עוקבים לחינם. פריטי עיצוב ייחודיים, אמנות קונספטואלית וחומר למחשבה נפגשים בחשבון שלו ותמיד עושים חשק לעוד.