הסערה נמשכת: בן כספית ואריה אלדד מרדיו 103 FM ראיינו היום (שני) את פרופסור עמירם גולדבלום וד"ר עופר כסיף שפרסמו ביטויים חריפים נגד שרת המשפטים איילת שקד, כגון "ניאו נאצית", "חלאה", "שותפה עקיפה לרצח עם" ועוד בפייסבוק וניסו להבין איפה עובר הגבול של חופש הביטוי.



פרופסור גודבלום פתח ואמר: "אני כתבתי את הדברים ואני עומד מאחורי זה, אבל את התמונה והפוסט הסרתי בעקבות הסערה שקמה". הוא הוסיף כי לדעתו "הסערה האמיתית שצריכה היתה להיות עכשיו היא הסערה של החוק שאיילת שקד מנסה להעביר כדי לחסל את היכולת של פעילות ארגוני זכויות אדם שגם אני מונה את עצמי עליהם. הסערה של הסרטון של 'אם תרצו' שמסית נגד ארגוני זכויות אדם, הסערה מסרטון החתונה - אלה הן באמת הסערות האמיתיות".



"שקד היתה צריכה להתנער מסרג' מולר"


גולדבלום התייחס לכך שהמיליונר סרג' מולר תרם כספים לשקד ואמר: "מדובר פה במשהו שמגובה בעיתונות בינלאומית, שקד הודתה שסרג' מולר תרם לה, הוא נאשם בהאשמות בסחר בסמים שמגובות בהרבה אינפורמציה". כשנשאל האם העובדה שהיא קיבלה כסף מסוחר נשק הופכת אותה לשותפה לרצח עם? הוא ענה: "ממש לא, אבל ממרץ 2015 המעללים של מולר והתוצאות של סחר הנשק והסמים שלו ידועות בכל העולם. שקד היתה יכולה באותו הרגע להחזיר את הכספים ולהתנער פומבית ממולר ומהכספים שלו. היא דורשת שקיפות מארגוני זכויות אדם והשקיפות שלה בעניין הזה צריכה להיות מאוזנת".




אלדד שאל אותו אם הוא יקבל מענק מגוף שתורם לרשות הפלסטינית האחראית לאינתיפאדה השנייה ואני אפרסם את תמונתך, זהו חופש הביטוי? "זה לא אותו הדבר", השיב גולדבלום. "מדובר באדם שמכר נשק וידע למי הוא מוכר. במרץ 2015 היה ידוע לכולם שהוא מכר את הנשק. לא יודע אם היא קיבלה אחר כך עוד תרומות ממנו אבל באותו שלב היא היתה יכולה להתנער ממנו ומכספיו שנגועים בדמים של נרצחים בסיירה ליאון ודרום אמריקה".



צמד המראיינים המשיך להקשות ושאל אותו האם לא מדובר בהתנפלות שלו ושל ד"ר כסיף. "אני לא עם ד"ר כסיף, אני לבד. אנחנו נמצאים תחת מתקפה של שקד וחבריה שמנסים לסתום את הפיות של ארגוני זכויות האדם.אני מגנה את ההתבטאות של ד"ר כסיף וכתבתי על זה".



"חיכיתי יותר מידי זמן עד שפרסמתי את הפוסט"


לאחר הראיון עם פרופסור גולדבלום, פנו השניים לד"ר כסיף שהדגיש: "צריך לקחת בחשבון ולתת את תשומת הלב הראויה לזה שמה שכתבתי היה בפייסבוק הפרטי שלי ולא קשור להיותי חבר בגוף כזה או אחר. אני מדבר רק על דעתי האישית ואני חושב שהלכתי רחוק מידי בכך שחיכיתי יותר מידי זמן עד שכתבתי את זה".



הוא נשאל האם גם במקרה בו אותו יכנו בשלל ביטויים חריפים כמו שהוא כינה את השרה, האם יהיה מדובר בחופש הביטוי? "אתה מציין את מה שנעשה לי כבר שנים ארוכות ומעולם לא הגשתי תלונה ולא ראיתי צורך להביע תלונה. מבחינת העובדות לא העליתי שום תמונה של איילת שקד. אני עומד לחלוטין מאחורי הפוסט. יש מלחמה נגד השמאל ונגד הכוחות הדמוקרטיים שנמשכת הרבה מאוד זמן והיא התגברה בשנים האחרונות ובעיקר תחת הממשלה החדשה. הדבר בא לידי ביטוי באוסף של דברים - חוק שקיפות הוא לא שקיפות, זו בדיחה, חוק העמותות הוא גם מטעה כי מדובר בעמותות מצד אחד בלבד". הוא הוסיף גם כי יש "השמצות, אמירות גזעניות, הסרטון של 'אם תרצו' שלא גונה כראוי על ידי השרה שקד".



"תשים לב שלא אמרתי נאצי אלא ניאו נאצי. בתור מי שעוסק בפוליטיקה ובפילוסופיה פוליטית אני זהיר במילים, זה לא עניין סמנטי אלא מהותי, יש הבדל מהותי בין החולירות הנאצים לבין הטינופות הניאו נאצים", אמר ד"ר כסיף.



כזכור, המרצים, פרופסור גולדבלום, אשר פרסם פוסט בו טען כי "ידיה מלאות דמים", וד״ר כסיף, אשר השתמש בביטויים חריפים כגון "ניאו נאצית", טוענים בפוסטים שונים כי השרה שקד מתפקדת בממשלה פשיסטית, אשר מונעת זכויות ומפלה ארגוני זכויות אדם.


הפוסט נגד השרה שקד. צילום: פייסבוק
הפוסט נגד השרה שקד. צילום: פייסבוק



"איילת שקד דורשת שקיפות, אני דורש שקיפות מאיילת שקד. הנה כמה הבהרות שלא תשמעו ממנה", כתב פרופסור גולדבלום, אשר משמש כמרצה לכימיה תרופתית בבית הספר לרוקחות שבפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית: "התמונה המצורפת היא 'שקיפות' של שרת המשפטים, לפחות של חלק ממקורותיה הכספיים. מסע הבחירות של איילת שקד היה מבוסס בין השאר על כסף ("דמים") שנאספו תמורת נשק שנמכר לרוצחים בסיירה ליאון ובדרום אמריקה, בידי תומך של איילת שקד - התומך הנדיב עצור עתה בבלגיה לאחר שהוחזק בידי האינטרפול במשך כשמונה חודשים במונטנגרו, מאז מרץ 2015. סרג' מולר הוא יהודי דתי , איש מתועב שמוכר נשק לכמה מהרוצחים הגרועים בעולם. אבל איילת שקד זקוקה לכספו, היא דורשת שקיפות ואני מספק את דרישתה".

ד"ר עופר כסיף,הוסיף לפוסט וכתב: "בארץ בושתי השקד צורח. החלאה הניאו נאצית הזו לא רק אחראית שותפה לפשיזציה של ישראל אלא גם שותפה עקיפה לרצח עם באפריקה ולפשעים נגד האנושות. כבר כלו המילים במילון באמצעותן ניתן להגדיר את הטינופת הזו".

לאחר פרסום הדברים, יו"ר מפלגת "הבית היהודי", ח"כ נפתלי בנט התייחס במליאת הכנסת לדברי ההסתה נגד שרת המשפטים ואמר: "מדובר בהסתה החמורה ביותר נגד שר משפטים מאז קום המדינה. שוחחתי עם נשיא האוניברסיטה מנחם בן ששון, דרשתי לעקור את התופעה הזאת מהשורש. מרצים לא יכולים להיות מסיתים. נקודה".

"דורש לעקור את התופעה הזאת מהשורש". צילום: צילום מסך
"דורש לעקור את התופעה הזאת מהשורש". צילום: צילום מסך


"אני מתכוון לחרוג מהנוהל המקובל ברשותכם. אני לא הולך להפנות אצבע מאשימה לאף אחד מהשמאל, אלא רק לעצמנו. המרצים המסיתים היא האשמה של כולנו, לא רק של השמאל. המרצים המסיתים האלה גדלו בערוגות של כולנו, הם עשבים שוטים של כולנו, של מדינת ישראל. כולנו צריכים לעצור את ההסתה".