החינוך הערכי חוזר לצה"ל: במשרד הביטחון לא מוותרים על חינוך חברתי וערכי, והאגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון הודיע היום (שני) על הקמה של שתי מכינות קדם צבאיות חדשות. המכינה הכלל ישראלית "בארי ע"ש ברל כצנלסון" שתוקם בבית ברל להכשרת מנהיגות צעירה ויעמוד בראשה גדי יברקן מראשי מטה המאבק לשיוויון חברתי של יהודי אתיופיה והמכינה הקדם צבאית על שם חביבה רייק, שתפעל בגבעת חביבה למנהיגות הומניסטית.



שתי המכינות יצטרפו ל-54 המכינות הפרוסות לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל ולומדים בהן מדי שנה כ-3,500 בני נוער. "המכינות מכשירות את בני הנוער לשירות משמעותי בצה"ל, תוך חתירה למצוינות וחינוך למנהיגות צבאית ואזרחית" מסביר עמיקם סבירסקי, ראש האגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון. "בשונה מהעבר, היום המכינות הן נחלתם של כלל אוכלוסיות הנוער בישראל ואנו רואים עלייה מתמדת הן בביקוש על ידי הגורמים השונים להקמת מכינות חדשות והן בביקוש של בני הנוער לקחת חלק במפעל המכינות".



מכינת "בארי ע"ש ברל כצנלסון" תפעל בתוך בית ברל ותשמש בית להכשרת מנהיגות צעירה, מובילה ומשלבת מכלל החברה הישראלית על שלל מרכיבה וגווניה לרבות יהודים, דרוזים, בדואים, גברים, נשים, יוצאי אתיופיה ומדיניות חבר העמים, תושבי המרכז והפריפריה החברתית והגיאוגרפית. אחת ממטרות המכינה הינה קירוב בין צעירים יהודים לצעירים ערבים, על ידי קיום פעילויות של חניכי המכינה בקהילה הערבית במשולש הקטן באזור השרון.



המכינה על שם חביבה רייק, תפעל בגבעת חביבה, תהווה בית רוחני ותעניק מקום לגבש השקפת עולם, לחוות חוויה מעשירה ולפתח מנהיגות אישית וקהילתית כדרך להובלה בחברה. תפיסתה הערכית של המכינה היא הומניסטית ונטולת גזענות ומטרתה היא לפתח ערכים ציוניים כחלק ממורשתה של חביבה רייק ביניהם התגייסות למען הכלל, ציונות ואהבת הארץ, נכונות להילחם ולשלם מחיר אישי על הדבקות במטרה. המכינה מיועדת לבוגרי מערכת החינוך בארץ.



כלל המכינות הקדם צבאיות בארץ בתפקידן המרכזי להכין מסיימי כיתה י"ב לשירות מלא ואיכותי בצה"ל, זאת יחד עם הכנה ערכית ומוסרית לחיים הבוגרים. המכינות מעודדות את בני הנוער להשתלב בתפקידים שונים ומגוונים בצה"ל: ביחידות הלוחמות, ביחידות תומכות לחימה, ביחידות עורפיות, ביחידות התנדבותיות ובמסלולי פיקוד וקצונה. התכנים במכינות כוללים הכנה צבאית, התנדבות בקהילה, הכנה רוחנית-דתית ופעילויות חוויה וגיבוש שונות.