"יש זילות ביחס שיש לרופאים נשים ולגופן, שבאה לידי ביטוי כשכורתים לנשים את הרחם במהירות ולא בודקים האם אפשר היה למנוע את הכריתה הזו", כך אמרה היום (שני) ח"כ עאידה תומא סלימאן (הרשימה המשותפת), יוזמת דיון מזורז בוועדת בריאות בכנסת בנושא החיידק הטורף בבית החולים "שיבא".



תומא סלימאן הדגישה שכריתת רחם היא טראומה קשה לאישה, הן מבחינה נפשית והן מבחינה בריאותית: "תחשבו שהיו מוציאים אבר מין בכזו קלות מגופו של הגבר" הוסיפה. "אין רגישות לנשים, כורתים בקלות. כאשר אישה שעברה כריתת רחם עד גיל חמישים מוגדרת כנכה לכל דבר" ציינה.


 


"יזמתי את התכנסות הוועדה לדון בנושא כדי לברר האם ננקטו כל הצעדים למנוע את כריתת הרחם של הנשים בשיבא". ח"כ מירב בן ארי (כולנו) קבלה על מיעוט הנוכחים בוועדה: "כשמדובר בבעיות של נשים לא מגיעים אנשים לוועדה". פרופסור גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים שיבא, שייצגה את בית החולים בדיון, שאכן היה מאופיין במיעוט משתתפים, אמרה שבכל ארבעת המקרים של כריתת רחם בבית חולים שיבא שנעשו בימים האחרונים כתוצאה מחיידקים שתקפו את הרחם, נעשו מאמצים עליונים להציל את הרחם של הנשים: "הרופא שחשוד כמדביק של אחת הנשים לא ידע שהוא נשא של החיידק האלים ומתברר שגם אישתו נשאית והיא בהריון, אמרה.



ח"כ סלימאן. צילום: יח"צ
ח"כ סלימאן. צילום: יח"צ



"82% מהמקרים עם החיידק סטרפטוקוק בבית החולים מביאים אותו מהבית", הדגישה והוסיפה כי "נהגנו בשקיפות ובאחריות מלאה מול הציבור בעוד בתי חולים אחרים מסתירים אירועים כאלה".



ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), שהוא רופא נשים במקצועו, שנכח בדיון, הגן על מערכת הבריאות בישראל באומרו: "יש בישראל מערכת בריאות מצוינת. ידוע שכריתת רחם היא טראומטית מבחינה גופנית ונפשית. עושים את זה רק בחוסר ברירה וכשיש קטסטרופה", אמר.



יואל חסון (המחנה הציוני) הביע דאגה לגבי כללי ההיגיינה בטיפול בנשים בלידה והעלה את האפשרות שבלידה ישתמש הצוות הרפואי במסיכת פנים. כמו כן, הציע חסון לבצע בדיקות סדירות של כל הצוותים הרפואיים לנשאות לחיידקים ווירוסים מסוכנים. הוא גם שאל כיצד מתעתד בית החולים לפצות את היולדת שכככל הנראה נדבקה מרופא בצוות הרפואי - הן פיצוי נפשי והן פיצוי על הנכות הפיזית. שאלה שלא נענתה בתשובה מפרופסור רהב שייצגה את בית החולים שיבא בדיון. מטעם משרד הבריאות נכח בדיון, המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור ארנון אפק, שמונה על ידי מנכ"ל משרד הבריאות לחקור את פרשת החיידק הטורף בבית חולים שיבא.