ביום חמישי תסתיים שנת 2015, וכבר אפשר לסכם אותה כשנה של שיאים, לפחות בכל הקשור לעולם הקולנוע. שיא ההכנסות ממכירות כרטיסים בסוף השבוע הראשון נשבר פעמיים ("עולם היורה" שיצא בקיץ ו"מלחמת הכוכבים: הכוח מתעורר" שיצא לפני שבועיים); הרווחים ממכירות כרטיסים חצו לראשונה את רף 11 מיליארד הדולר בארצות הברית בלבד (והשתיקו את כל מי שטען שההליכה לקולנוע היא חוויה שפסה מהעולם); ובעולם כולו ארבעה מהסרטים הרווחיים של כל הזמנים הם מתוצרת השנה החולפת.



הסוד להצלחה? כנראה שלתת לציבור "עוד מאותו דבר". מה שאומר שגם 2016 תתאפיין בסרטי קומיקס, סרטים מצוירים, חידושים לסרטים ישנים, סרטי המשך או – וזה מה שמסתמן כדבר החם הבא – סרטי ספין־אוף, שמתרחשים באותו "יקום קולנועי" כמו סרטים אחרים שאנחנו מכירים ואוהבים, רק שהם יתרחשו במקביל לעלילה המוכרת ויציגו לנו סט חדש של דמויות. כך למשל נראה ספין־אוף לסדרות של "הארי פוטר" ו"מלחמת הכוכבים", אבל בלי הרובוט R2D2 או המכשף הממושקף והמצולק.



יהיו בה, ב־2016, גם אי אילו סרטים עם תסריטים מקוריים, אבל סביר שבסיכומי השנה הבאה, הם לא יעשו כותרות גדולות מדי (ב־2015, אגב, הסרט המקורי היחיד שנכנס לעשרת הרווחיים של השנה הוא "להציל את מארק וואטני"). ובכל זאת, הנה הסרטים שתשמעו עליהם הכי הרבה בשנה הקרובה.


סרטי קומיקס

"קפטן אמריקה: מלחמת האזרחים" (צפוי לעלות בארץ ב־28.4.16) - חברת מארוול תרחיב את היקום הקולנועי שלה עם השלישי בסדרת "קפטן אמריקה" ואחד הסרטים המדוברים של השנה. האחים אנתוני וג'ו רוסו, שביימו את הסרט הקודם, יחזרו גם לחדש, שיתפקד דה־פקטו גם כמעין המשך לסרטי "הנוקמים". במרכז העניינים עימות חריף בין קפטן אמריקה לאיירון מן, שלו השלכות על יתר חבורת גיבורי־העל העליזה. "קפטן אמריקה" החדש גם יציג לצופים שני גיבורי־על מסקרנים: הפנתר השחור – גיבור־העל השחור הראשון (שיזכה לסרט משלו ב־2018), וספיידרמן בגרסתו החדשה – הפעם בגילומו של טום הולנד הצעיר וכחלק מהחבורה ההולכת ומתרחבת של מארוול (עד כה הזכויות לדמות היו אצל סוני).



"דוקטור סטריינג'" (צפוי לעלות בארץ בנובמבר) - גיבור־על נוסף מבית מארוול בגילומו של השחקן הבריטי הבלתי נלאה בנדיקט קמברבאץ' ובהפקה מכשפת ומקצועית.



"באטמן נגד סופרמן: שחר הצדק" (24.3.16 בקולנוע) - אולפני וורנר, שמחזיקים את הזכויות לסרטי הקומיקס של די.סי, מתכוונים להשיב מלחמה למארוול עם שני סרטים מתוצרתם. זהו הראשון, והמדובר ביותר, ההמשך ל"איש הפלדה" מ־2013. היקום הסינמטי המתרחב של די.סי יחזיר את הנרי קאוויל לתפקיד סופרמן. בן אפלק יחליק לראשונה לדמותו של האביר האפל, הלוא הוא באטמן. ג'סי אייזנברג המוכשר ("הרשת החברתית") יגלם את הנבל לקס לות'ור, וגל גדות שלנו תבליח לראשונה בתור אשת החיל וונדר־וומן (לקראת סרט משלה ב־2017).



"יחידת המתאבדים" (צפוי לצאת באוגוסט) - הסרט יציג קבוצה בדיונית של אנטי־גיבורים, המפורסם שבהם הוא הג'וקר (הפעם בגילומו של זוכה האוסקר ג'ארד לטו), הנקראים לבצע משימות מיוחדות. עוד בקאסט הנבלים המרשים: ויל סמית', מרגו רובי וויולה דייוויס.



"דדפול" (11.2.16 בקולנוע) - אולפני פוקס יביאו לנו השנה את הספין־אוף של סדרת "אקס־מן", עם הסרט שכבר מכה גלים בזכות ההומור הציני והחד המורגש היטב בטריילרים שלו. ריאן ריינולדס יחזור לדמות שגילם לכמה דקות בסרט הראשון של וולברין ב־2009, הלוא הוא שכיר החרב וייד וליסון, שסדרת ניסויים רפואיים משאירה אותו עם כוחות על־אנושיים.



"אקס־מן: אפוקליפסה" (צפוי לצאת באמצע מאי) - הסרט השמיני בסדרת "אקס־מן", שינסה להתחקות אחר שורשיהם של המוטנטים. בריאן סינגר, שביים את שני הסרטים הראשונים ואת הסרט השביעי, ישוב לכיסא הבמאי.



"צבי הנינג'ה 2" (4.8.16 בקולנוע) - המשך לריבוט המוצלח (והרווחי) של סדרת הקומיקס המצליחה לילדים מ־2014.


סרטי המשך

"המטרה: לונדון" (צפוי לצאת ב־3.3.16) - שנתיים אחרי שהציל את נשיא ארצות הברית ואת הבית הלבן מפלישה של צפון־קוריאנים עצבנים בלהיט המפתיע "המטרה: הבית הלבן", יחזור ג'רארד באטלר לדמות סוכן השירות החשאי מייק בנינג, בסרט שבו ינסה להציל את מנהיגי העולם החופשי מניסיון התנקשות המוני בעת הלווייתו של ראש ממשלת בריטניה. הפתעה לישראלים: אלון אבוטבול שלנו יגלם מחבל מוסלמי מבוקש ביותר.



"זולנדר 2" (17.3.16) - נשגב מבינתנו מדוע לקח לבן סטילר 15 שנה להתפנות לצילומים לסרט ההמשך, אבל מה זה משנה? הטריילרים מצחיקים ומדובר בלהיט כמעט בטוח.



"החתונה היוונית שלי 2" - באיחור לא מבוטל של 14 שנה מגיע גם המשך לקומדיה הרומנטית שהייתה לאחד הלהיטים הגדולים של שנות ה־2000. הכוכבת ניה ורדולוס, שלא הצליחה לשחזר את ההצלחה מאז, כנראה זקוקה נואשות לכסף.



"הצלצול 3" (שם זמני צפוי לעלות כאן ב־31.3.16) - הפעם ללא נעמי ווטס שכיכבה בשני הסרטים הראשונים בסדרת האימה.



"אליס: מבעד למראה" (שם זמני, צפוי לצאת במאי) - "אליס בארץ הפלאות", אחד הלהיטים הגדולים של 2010, יחזור עם כל הקאסט של הסרט המקורי, כולל ג'וני דפ בתפקיד הכובען המטורף והלנה בונהאם קרטר בתור מלכת הלבבות, ועם שחקן חיזוק בדמות סשה ברון כהן. צפו להרבה שעשועי תלת־ממד וכאבי ראש.



"היום השלישי: התחדשות" (ינחת אצלנו ב־23.6.16) - מבית היוצר של הבמאי רולנד אמריך מגיע המשך ללהיט הענק מ־1996, שיגיע לאקרנים בדיוק 20 שנה אחרי קלאסיקת המד"ב ההיא. החייזרים מפעם שוב ינסו לכבוש את כדור הארץ, ויגלו שארצות הברית מחוזקת ונחושה יותר, שבעולם של הסרט השקיעה שני עשורים בפיתוח ושדרוג טכנולוגיה חייזרית. נראה מעניין.



"שכנים 2" (יגיע אלינו מתישהו במאי־יוני) - המשך ללהיט הקולג'ים של סת' רוגן וזאק אפרון.



"סטארטרק 3" (מתוכנן לצאת ביולי) - ג'סטין לין, במאי ארבעה משבעת סרטי "מהיר ועצבני", ינסה את כוחו באוקטן גבוה בחלל החיצון, עם השלישי בסרטי "מסע בין כוכבים" בגלגולם העכשווי. טריילר ראשון כבר נחת ברשת וקפטן קירק, ספוק והחברים נראים פוטוגנים מתמיד. צפו לרווחים נאים בקופות.


"האשליה 2" (9.6.16 בקולנוע) - המשך ללהיט המפתיע מ־2013 על חבורת קוסמים/פושעים חיננית, הפעם עם שחקן חיזוק אירוני בדמות דניאל רדקליף שגילם, אתם יודעים, קוסם בשם הארי פוטר.



עוד סרטי המשך הם ההמשכון של ברידג'ט ג'ונס - "התינוק של ברידג'ט ג'ונס" - עם רנה זלווגר (מתוכנן לעלות ב־29.9.16), "ג'ק ריצ'ר 2" עם טום קרוז (יגיע באמצע־סוף אוקטובר 2016) ו"סאגת מפוצלים: נאמנים" (שם זמני) שיצא לאקרנים ב־17.3.16.



ספר הג'ונגל. צילום: יח"צ



סרטי ילדים ומצוירים

"קונג פו פנדה 3" (17.3.16 בקולנוע) - חודש מרץ יחזיר לחיינו את דוב הפנדה השמן והמתוק, שהפך עם השנים למאסטר קונג פו.



"זואוטופיה" (שאמור לצאת במרץ) - סרט מצויר מעניין במיוחד של אולפני האנימציה של דיסני (שחתומים על להיט "קטן" בשם "לשבור את הקרח"). הסרט החדש מתרחש בעולם שבו כל בעלי החיים מתלבשים, מדברים ומתנהגים כמו בני אדם, וארנבת צעירה ושועל מיומן מנסים לפתור יחד תעלומה בסגנון פילם־נואר. הטריילרים הראשונים קורעים מצחוק, ואני כבר סימנתי לעצמי ביומן את הסרט הזה כצפיית חובה.



"אנגרי בירדס הסרט" (לקראת אמצע־סוף מאי) - מהלך די צפוי לאור כל טירוף המרצ'נדייז שהלך סביב מה שהתחיל כמשחק מחשב ומאז הפך לתופעה עולמית.



"מוצאים את דורי" (ב־23.6.16) - המשך לקלאסיקת האנימציה "מוצאים את נמו" מ־2003. אולפני פיקסאר מבשלים לנו שובר קופות ודאי נוסף.



"עידן הקרח: מסלול התנגשות" (כרגע מתוכנן לצאת ב־14.7.16) - סרט המשך מצויר, החמישי בסדרה האינסופית על החיים שלפני בני האדם המודרנים.



"חייהם הסודיים של בעלי החיים" (30.6.16) - למי שאוהב את המצוירים שלו קצת יותר מקוריים, סרט מבית היוצר של "המיניונים".



"מואנה" (יצא בנובמבר) של דיסני – אינטרפרטציה די חופשית על חייהם של הילידים באיים הפולינזיים.



"העי"ג" (צפוי לצאת ב־9.6.16) - אחרי שהביא לנו השנה סרט קודר על המלחמה הקרה, סטיבן ספילברג חוזר בקיץ הקרוב לעולם סרטי הילדים בסרט בו ישתף פעולה עם אולפני דיסני והתסריטאית של "אי.טי", בעיבוד עמוס אפקטים לספרו של רואלד דאל (מחבר "צ'ארלי בממלכת השוקולד"), על חברות אמיצה בין ילדה קטנה לענק לא מובן.



קונג פו פנדה. צילום: באדיבות פורום פילם



"ספר הג'ונגל" (אמור לצאת בחודש אפריל) - העיבוד המחודש והמסקרן של דיסני שישלב אנימציה וצילומים חיים, וימשיך את מסורת האדפטציות ה"אמיתיות" לקלאסיקות מאוירות, בהמשך להצלחות של "מליפיסנט" ו"סינדרלה". סקרלט ג'והנסן, ביל מארי וכריסטופר ווקן הם רק חלק מהמדבבים בעלי השם שנרתמו למלאכה.



"חברי הדרקון אליוט" (בחודש אוגוסט) - רימייק (מיותר, לדעתי) לקלאסיקה של דיסני.



"המעון של מיס פרגרין לילדים משונים" (בחג המולד הבא) - טים ברטון מביא למסך הגדול עיבוד מרהיב לספר הפנטזיה הפופולרי ונראה שדי בשם הבמאי כדי למשוך את הקהל למעשיית ההתבגרות מעוררת הציפיות הזאת. העובדה שאולפני פוקס שריינו כבר עכשיו תאריך יציאה יוקרתי למדי מראה את מידת האמון שלהם במוצר שיש להם ביד.



חידושים וסרטי ספין־אוף

Rogue One: A Star Wars Story (דצמבר 2016) - בזמן ש"מלחמת הכוכבים" השביעי שובר כל שיא אפשרי בקופות, הסדרה כבר מתוכננת לחזור עם טוויסט. סרט הספין־אוף יתרחש כרונולוגית בין הסרט השלישי לרביעי, ויתאר את עלילותיהם של חבורת מורדים שמנסים לשים ידיהם על התוכניות של האימפריה המרושעת של דארת' ויידר, לבנות את "כוכב המוות" הידוע לשמצה. מעניין עד כמה יצליח המותג למשוך קהל גם בלי הדמויות המוכרות והאהובות.



"חיות הפלא והיכן למצוא אותן" (בקולנוע בנובמבר) - פרויקט מסקרן: עיבוד חופשי ביותר לספר בעל אותו השם של ג'יי.קיי רולינג, המתרחש בעולם המופלא של הארי פוטר, אבל בעצם מתרחש כרונולוגית לפני סדרת הספרים. זוכה האוסקר אדי רדמיין ("התיאוריה של הכל") יגלם את התפקיד הראשי.



"האגדה של טרזן" (אמור לצאת בחודש יולי) - רימייק שבו אלכסנדר סקרסגרד יסתובב חצי סרט בלי חולצה ויגלם את בן האנוש שגדל לצד חיות הג'ונגל. הפקת הענק של אולפני וורנר (180 מיליון דולר!).



"מכסחות השדים" (גם הוא בחודש יולי) - צוות נשי למהדרין, הכולל את מליסה מקארתי וקריסטן וויג, יחליף את הצוות המקורי של ביל מארי וחבריו (אם כי מארי ודן אקרויד ישובו לתפקידי אורח).



לבסוף, כמה סרטים מקוריים ששווה לשים אליהם לב: "יחי הקיסר" של האחים כהן (18.2.16 בקולנוע), ובו קאסט חלומי הכולל את ג'ורג' קלוני, צ'אנינג טאטום, טילדה סווינטון, רייף פיינס, ג'ונה היל ורבים אחרים; קלינט איסטווד ישתף פעולה בפעם הראשונה עם טום הנקס בסרט "סאלי" שיצא בסתיו, סיפורו האמיתי של טייס שריסק את מטוסו התקול לתוך מימי ההאדסון והציל את כל הנוסעים (מישהו אמר אוסקר?); מייקל קיטון ינסה בפעם השלישית ברציפות לקטוף את הפסלון המוזהב בסרט The Founder, על תהליך בניית אימפריית המזון המהיר שלימים הפכה לרשת מקדונלד'ס (כן כן, עושים מזה סרט); ואמילי בלאנט תככב בעיבוד הקולנועי לרב המכר "הבחורה על הרכבת", שיצא באוקטובר, ואולי יביא גם לה איזה פסלון להניח מעל המיטה. שתהיה לכם צפייה נעימה.