מחר (חמישי) בצהריים יצא אל הדרך מסדר הכנפיים מספר 171, שבו יהפכו 40 צוערים לטייסי העתיד של חיל האוויר. הטקס, שייערך בבסיס חצרים, יתרחש בסימן 35 שנה למערך הנץ, מטוס הקרב אף־16 (הדגמים הראשונים) שמסיים בימים אלו את דרכו המבצעית, לאחר שלקח חלק לאורך השנים בקרבות אוויר רבים ובתקיפות היסטוריות כגון הפצצת הכור הגרעיני בעיראק ב־1981.
 
טייסי עבר רבים מעידים שהנץ הפך עם השנים לחלק מנשמתם. "בדפי ההיסטוריה יירשם מטוס הנץ כמטוס הקרב ששינה את פני המזרח התיכון", אומר מפקד חיל האוויר האלוף אמיר אשל, שבספר הטיסות האישי שלו רשומות יותר מ־1,300 גיחות וכמעט 1,000 שעות טיסה בקוקפיט של הנץ מאז אוגוסט 1983. "מטוס הנץ הרחיב את מעטפת הביצועים של החיל וכושר הרתעתו", מספר האלוף אשל. "הסטנדרטים שהוצבו עם קליטתו בחיל היו סמן לקליטת מטוסים ומערכות במעלה הדרך. טיסה בנץ היא כמו חבישת כפפה ליד. אתה נחגר ומתעטף במטוס לכדי ישות אחת שלמה ומבצע כל שתבקש. מי שטס עליו נפעם מיכולת התמרון, מהזריזות ומהעוצמה. אומרים שלמכונות יש נשמה. כזה הוא הנץ, מכונת מלחמה עם נשמה יתרה.
 
“הנץ בטבע הוא עוף דורס", מוסיף האלוף אשל. "גופו מותאם לחיים בגזרה צפופה, כנפיו ורגליו קצרות, זנבו ארוך, מקורו קצר, כפוף וחד - כל אלו מאפשרים לו יכולת תמרון מעולה. מי שנתן למטוס הנץ את שמו של העוף הדורס אולי זיהה כבר אז את קווי הדמיון בין הנצים. הישגי מערך הנץ, שהיה נחשון בתחומים רבים, הם חלק מהדנ"א של החיל לתמיד".

"תמיד רוצה עוד"
 

ב־31 בינואר 1980 כתב מפקד חיל האוויר דאז דוד עברי במברק דחוף לסגל הפיקודי של חיל האוויר: "קיבלנו לידנו את מטוס הנץ הראשון, ושוב אנחנו על המפה, עם המטוס המבצעי החדיש ביותר, המאפשר לנו לשמור על כושרנו כזרוע מודרנית ואיכותית. הקליטה לפנינו, האתגר רציני. הבה נפשיל שרוולים בשיתוף פעולה להצלחת המשימה". 
 
ואכן צוות האוויר והצוות הטכני הפשילו שרווליהם, ומטוס הנץ נקלט בהצלחה גדולה בחיל. "כדי להבין את תרומתו המבצעית של הנץ ואת השפעתו על חיל האוויר, מספיק להביט על השנה הראשונה שלו בחיל", מספר האלוף אשל. "ב־2 ביולי 1980 נוחתים ארבעת מטוסי הנץ הראשונים בבסיס רמת דוד. פחות משנה לאחר הנחיתה, באפריל 1981, כבר הספיק הנץ לרשום הפלת בכורה עולמית של מסוק מיג 8 סורי. גולת הכותרת באותה תקופה הייתה ב־7 ביוני 1981, עת תקפה שמיניית מטוסים, מלווה בשישיית מטוסי אף־15, את הכור הגרעיני העיראקי 'אוסירק' במבצע אופרה. מאז הוא נושא בכנפיו שנים של פעילות מבצעית בכל זירה, קרובה ורחוקה, ביום, בליל ובכל מזג אוויר".

מטוסים מדגם חדש שצפויים להחליף את הנץ, F-35 חמקן של לוקהיד מרטין. צילום: לוקהיד מרטין
מטוסים מדגם חדש שצפויים להחליף את הנץ, F-35 חמקן של לוקהיד מרטין. צילום: לוקהיד מרטין

“הייתי בין הראשונים שטסו על הנץ", משחזר תא"ל במיל' רפי ברקוביץ', הטייס הוותיק שאחראי להישג של הפלת המטוס הראשון בעולם באמצעות הנץ, כמו גם לשיא של הפלת שלושה מטוסים בזמן של 45 שניות. ברקוביץ' מאמין שביום פרישתו משירות מילואים שיאו השני עדיין יישמר וייכנס לספר השיאים של גינס. “חמישה חודשים אחרי ההסבה כבר הפלתי את המטוס הראשון בעולם שהפיל הנץ", הוא מספר. “היינו בכוננות שגרה. החזקתי כוננות חמש דקות להגנה על שמי המדינה, הזניקו אותי עם מפקד הטייסת שלימים הוביל את התקיפה על הכור בעיראק עם הנץ. האיום היה מסוקים סוריים שפעלו בצפון לבנון על גבול רמת הגולן. אני הפלתי את המסוק הראשון שהיו בו 12 לוחמים באזור מוגן טילים".
 
באותו היום הגיע מטוס נץ נוסף והשלים את המשימה עם ההפלה השנייה שלו בעולם. יש האומרים כי האירוע הזה היה נקודת המפנה בהסלמה בגבול הצפוני, מה שהוביל שנה לאחר מכן לפתיחת מלחמת שלום הגליל. “מאז אותה הפלה הסורים החלו להכניס דרך קבע טילים לתוך שטח לבנון", מספר ברקוביץ'. “זו תחילת כדור השלג של אותה מלחמה". 
 
מלחמת לבנון אכן פרצה שנה לאחר מכן, וברקוביץ' הוזנק. “במלחמת שלום הגליל טסתי בנץ לא מעט", הוא מספר. “באחת הגיחות הייתי שני במבנה, זה שטס עם ה'אף' קדימה. היינו רביעייה שעמדה על קצה מסלול והמתנו להזנקה בכוננות, כשתוך דקה וחצי צריך להיות באוויר. עדכנו אותנו על תנועת מיגים לכיוון הגבול מדרום לבנון שצריך להפיל אותם. הגענו לגזרה, ואני מסתכל ורואה מתחתי זוג מיגים. את השניים הנותרים לא ראיתי. צללתי לכיוונם והפלתי אותם באמצעות טילים. תוך כדי שאני מפיל אותם, אני רואה שאני במהירות הולך לעקוף עוד מיג אחד, ואז תוך כדי שטסתי ממש מהר, התחלתי תמרון די חריף איתם במהירות של 8־ג'י ויריתי צרור של 250 כדורים עד שראיתי את המיג נדלק ונופל. כל הקרב הזה מהטיל הראשון עד ההפלה השלישית ארך 45 שניות, כשטייס נוסף מפיל את המיג הרביעי.

"מבחינת תמרון, הנץ נשאר בשיא", דוד עברי. צילום: פלאש 90
"מבחינת תמרון, הנץ נשאר בשיא", דוד עברי. צילום: פלאש 90


"הנץ עשה מהפכה כי הוא המטוס הראשון שטס בלי קשר מכני בין הסטיק למשטחי ההיגוי. כלומר כל פעולה שעושים בסטיק עוברת למחשב, שמתרגם אותה לפקודה למטוס. זה מטוס שהוא בגדול לא יציב בגלל יכולת תמרון אדירה לקרבות אוויר, ולכן אי אפשר לסמוך על תגובתו של הטייס, והמחשב דואג לאזן את הפקודה למטוס. היתרון של המטוס הוא בכך שהביצועים שלו אדירים. זה מטוס שתמיד רוצה עוד, רוצה לברוח. בעת תמרון הנץ מתמרן הרבה יותר חריף ממטוסים אחרים. זה מטוס קוסם. הוא אחד המטוסים היותר טובים, שלא נדבר על מטוסים ישנים יותר כמו הכפיר והפנטום. זו הפעם הראשונה שפתחו מטוסים שטסים בתמרון עד 9־ג'י, שזה המקסימום. כל המטוסים שהגיעו אחרי הנץ היו פחות טובים ברמת הביצועים. אומנם במערכות הנשק הביצועים שלהם שופרו בהרבה, אבל בתמרון הנץ נותר השיא".

"גבהים חדשים"


בשנה הקרובה צפוי להיפתח בחיל האוויר עידן חדש עם הגעתם ארצה של שני מטוסי חמקן מסוג אף־35. אלא שבכירים בחיל האוויר מתקשים לשים את הנץ מאחור. כך למשל סא"ל יותם, שלפני חודש סיים את תפקידו כמפקד טייסת של מטוסי הנץ, ובקרוב יטוס לארצות הברית יחד עם אנשי הטייסת שלו כדי לעבור הסבה מקצועית למטוס החדש. סא"ל יותם מעיד כי החיבור שלו עם הנץ הוא ייחודי, ולעולם לא ישכח את המטוס שבו גדל. “הנץ זה מטוס שכאילו תפרו אותו סביב הטייס", הוא אומר. “הוא בן זוג מושלם שיודע לתת לך בכל נקודת זמן להגיע לאן שאתה רוצה. הוא לא עוצר אותך ונותן לך את ההרגשה באוויר שאתה יכול לעשות הכל. זה כמו לתת לך את הצעצוע הכי מדהים שיש בחנות צעצועים. זה כלי מלחמה מטורף שמביא אותך למיצוי כל הרצונות שלך כטייס. אין דבר שאתה רוצה לעשות עם המטוס הזה ולא יכול, במיוחד בהיבט התמרון".
 
סא"ל יותם מספר כי בטייסת החדשה שעליה הוא מופקד כבר נשלמות ההכנות לקראת הגעתם של המטוסים החדשים. “יש פה מעבר בין דורות של מטוסי קרב", הוא אומר, “ואני חושב שיהיו דברים דומים, אבל גם הרבה מאוד דברים שונים, בעיקר בתפיסה של איך אנחנו מסתכלים על משימה קרבית. הדמיון הוא בעובדה שהם טסים באותו טווח, אבל הכלים הם שונים לגמרי. בנץ אתה יכול להביא את אף המטוס לאן שאתה רוצה ולהגיע לקרב אוויר צמוד עד כדי הפלה, ואילו מטוס האף־35 בעיקר יודע לנצל את הטכנולוגיה בתוך המטוס כדי להימנע מאותו קרב אוויר שהנץ כל כך טוב בו".
 
גם האלוף אשל מסכים כי תם עידן ונחתם פרק בהיסטוריה של חיל האוויר. "האחריות המוטלת עלינו והאפשרות לתפניות אסטרטגיות מחייבות אותנו למאמץ עילאי", הוא מסכם. "אנחנו, שמטיסים את מיטב הטכנולוגיה לאורך השנים, נקלוט השנה מטוס שיוביל אותנו לגבהים חדשים ונפתח יכולות חדשות, לצד שימור יכולות ותיקות, והרוח הפועמת בקרבנו כבר יותר מ־67 שנה תוביל אותנו לגבהים חדשים".