סערת הפסילה: משרד החינוך פסל היום (רביעי) את הספר "גדר חיה" שכתבה דורית רביניאן ומתאר סיפור אהבה בין ישראלית לפלסטיני, מהוראה בחמש יחידות בגרות. הפסילה נומקה, בין היתר, בצורך לשמור על "הזהות והמורשת של תלמידי כל המגזרים", הספר נפסל על אף ש"וועדת המקצוע", המורכבת מאנשי אקדמיה וחינוך, דווקא המליצו על הכללת הספר במסגרת לימודי ספרות ברמה מוגברת, בהסתמך על בקשות של מורים רבים.



דורית רביניאן מסרה ל"מעריב אונליין": "זה לא ענייני. המלאכה שלי זה לכתוב ספרים ולקוות שיום יבוא ויהיו לו קוראים, אחרי שהוא יוצא הוא מחוץ לשליטתי". ראש ועדת המקצוע שהמליצה על הספר, פרופסור רפי וייכרט, מרצה לספרות עברית באוניברסיטת חיפה, אמר כי "אינו יכול לדבר בשם הפוסלים. יש לשאול אותם ולא עורך, משורר ומבקר ספרות כמוני, שעושה הכל למען הוראת הספרות ומדעי הרוח לבני הנוער".



סערת פסילת הספר הגיעה גם אל מספר חברות כנסת משמאל שהביעו כעס רב על האקט. ח"כ תמר זנדברג (מרצ), מסרה כי היא יוזמת דיון דחוף בוועדת החינוך של הכנסת בנושא. לדברי זנדברג, "הצנזורה כבר מזמן כאן, עכשיו היא מתגייסת לצנזורה גזענית שמטרתה כנראה לגדל דור גזעני ואטום אשר לא רואה ערבים כבני אדם, או שלא יראה אותם בכלל".



יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, קראה בדף הפייסבוק שלה להגיע להפגנה של המפלגה מחר מול משרד החינוך בתל אביב בשל פסילתו להוראה של הספר: "נפגין מחר מול משרד החינוך. על זה שהקומיסרים של בנט פסלו ספר מצוין שהומלץ על ידי הוועדה המקצועית ללימודי הספרות, כי הוא מספר על רומן בין יהודייה וערבי ומעודד התבוללות".



ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) העלתה גם היא פוסט בפייסבוק ובו כתבה: "הי זאת שלי. תגיד לי שר החינוך נפתלי בנט למה סתם לפסול ספר כשאפשר לשרוף אותו? יחד עם יהודה עמיחי ״אלמלא האל מלא רחמים היו רחמים בעולם ולא רק בו״ שזו הטלת דופי די רצינית בקב״ה, יחד עם הספר המזוויע על היהודיה היפה ששכבה עם המלך הפרסי. גם התנ״ך לא משהו. גלוי עריות, אונס, רצח, מואביות, אהבת גברים. לפסול, לפסול, לפסול. סוף השבוע הולך להיות גשום וסוער. למה לא להתכרבל בבית עם איזה ספר טוב. 'גדר חיה' של דורית רביניאן הנפלאה. רוצו לחנויות ולספריות, קנו לעצמכם, קנו במתנה. בואו נעשה שגדר חיה יהיה רב מכר היסטרי".



ממשרד החינוך נמסר כי "גורמי המקצוע דנו בנושא הכללת היצירה בתכנית הלימודים. לאחר שנבחנו בכובד ראש מכלול השיקולים, ולאחר שקלול היתרונות והחסרונות, החליטו גורמי המקצוע שלא להכליל את היצירה בתכנית הלימודים לחמש יחידות לימוד בספרות".