טל ברמן ואביעד קיסוס התייחסו הבוקר (חמישי) לסערת פסילת ספרה של הסופרת דורית רביניאן, "גדר חיה" בתכניתם ברדיו eco99fm. "הייתה חסרה לנו פרשה דוחה לסגור את שנת 2015. היא אולי מסמלת את כל השנה הזאת, סיפור פסילת הספר של דורית רביניאן", אמר אביעד.



"לא ברורה הסיבה המדויקת, אומרים שיש חשש שהוא יעודד התבוללות", אמר אביעד. לטענת השניים הטענה כי נושא הספר יעורר סערה בכיתות היא גזענית. "המטרה של יצירות תרבותיות היא לעורר סערה ודיון", תהה אביעד שטען כי תפקידה של היצירה הספרותית הוא להוציא את התלמידים מאדישותם. "להתווכח בצורה ידידותית, זה בדיוק מה שמערכת החינוך צריכה לעודד", הדגיש אביעד.





"גם הפסקה פעילה היא משהו שמעורר כאוס, זה קשקוש", אמר אביעד. טל התייחס לשר החינוך נפתלי בנט ואמר כי "מה שעשה נפתלי בנט הוא לתת את הדלק הטוב ביותר לאנטישמים ברחבי העולם". צמד המגישים הדגישו כי מה שמתרחש בישראל אינו שונה מהאנטישמיות המורגשת בעולם: "בבסיסנו עומדת התחושה הכוזבת של העם הנבחר אז לנו מותר להיות גזענים".

כזכור משרד החינוך פסל אתמול את הספר "גדר חיה" שכתבה דורית רביניאן ומתאר סיפור אהבה בין ישראלית לפלסטיני, מהוראה בחמש יחידות בגרות. הפסילה נומקה, בין היתר, בצורך לשמור על "הזהות והמורשת של תלמידי כל המגזרים", הספר נפסל על אף ש"וועדת המקצוע", המורכבת מאנשי אקדמיה וחינוך, דווקא המליצו על הכללת הספר במסגרת לימודי ספרות ברמה מוגברת, בהסתמך על בקשות של מורים רבים.

דורית רביניאן מסרה ל"מעריב אונליין": "זה לא ענייני. המלאכה שלי זה לכתוב ספרים ולקוות שיום יבוא ויהיו לו קוראים, אחרי שהוא יוצא הוא מחוץ לשליטתי". ראש ועדת המקצוע שהמליצה על הספר, פרופסור רפי וייכרט, מרצה לספרות עברית באוניברסיטת חיפה, אמר כי "אינו יכול לדבר בשם הפוסלים. יש לשאול אותם ולא עורך, משורר ומבקר ספרות כמוני, שעושה הכל למען הוראת הספרות ומדעי הרוח לבני הנוער".

סערת פסילת הספר הגיעה גם אל מספר חברות כנסת משמאל שהביעו כעס רב על האקט. ח"כ תמר זנדברג (מרצ), מסרה כי היא יוזמת דיון דחוף בוועדת החינוך של הכנסת בנושא. לדברי זנדברג, "הצנזורה כבר מזמן כאן, עכשיו היא מתגייסת לצנזורה גזענית שמטרתה כנראה לגדל דור גזעני ואטום אשר לא רואה ערבים כבני אדם, או שלא יראה אותם בכלל".