החיסונים לשפעת החזירים הולכים ואוזלים בכל קופות החולים. בימים האחרונים התחסנו למעלה מ-100 אלף איש בישראל, ככל הנראה כתוצאה מבהלה שנוצרה בציבור. זאת בעקבות מקרים של סיבוכים קשים משפעת החזירים, שהחולים בה הגיעו למצבים קשים וחלקם מאושפזים במחלקות לטיפול נמרץ. עד להודעות על שפעת החזירים הציבור לא הגיע במספרים גדולים להתחסן, זאת ככל הנראה בגלל מזג אוויר.



רופאה באחת הקופות הביעה דאגה מכך שאנשים בריאים, שאינם בסיכון רצו להתחסן וגרמו למחסור בתרופות עבור קבוצות סיכון כמו חולים כרוניים וקשישים שזקוקים לדבריה לחיסון. לקופת חולים "מכבי" אין מענה היום לאנשים בקבוצות סיכון המבקשים להתחסן כגון קשישים ואנשים עם מחלות כרוניות, אלא אם כן יירכשו בעצמם ועל חשבונם חיסונים באופן פרטי. במקרה כזה הביעו בקופה נכונות לחסן מי שיביא חיסון שנרכש עצמאית, כל עוד נרכש בבית מרקחת ונשמר בתנאים נאותים.



למעט קופת חולים מכבי, שהודיעה שאזלו אצלה החיסונים, כל הקופות ממשיכות לחסן את המבוטחים, כאשר בחלק מהסניפים נאמר למבוטחים שאזלו החיסונים. הקופה היחידה שהודיעה לכל המבוטחים שאין אצלה חיסונים והפסיקה לחסן, זאת למעט ילדים שהחלו בחיסון הראשון שלהם וקיבלו מנה אחת מתוך שתיים שעבורם נשמרו מנות עבור החיסון השני שלהם, היא קופת חולים "מכבי".



מלאי נוסף יגיע בעוד כחודש



"מעריב אונליין" בדק באופן אקראי סניפים של קופות חולים כללית, מאוחדת ולאומית באילת, נתיבות, בית שמש, כפר קאסם, תל אביב וכפר סבא. לא נבדקו סניפים של מכבי מאחר שנמסר באופן רשמי וגורף מטעם הקופה שאין חיסונים במכבי. לפנייה של מבוטחת הקופה למוקד "מכבי" שביקשה להתחסן נאמר: "גברתי החיסונים אזלו". הקופה הבהירה ללקוחה כי "לא משנה באיזה גיל היא. אין לנו חיסונים" . לדברי נציגי הקופה הוזמן מלאי נוסף שיגיע בעוד כחודש. עוד הבהירו בקופה כי גם מי שיביא חיסון באופן עצמאי, לא יזכה להחזר כספי מהקופה.



בקופת חולים כללית נרשמו חוסרים מקומיים בכמה סניפים ובסניפים אחרים נאמר שאין בעיה להגיע ולהתחסן. כך למשל במרפאת ברמת חן נאמר שבמרפאה אין חוסרים בחיסונים והזמינו לבוא ולהתחסן. במרפאת קופת חולים באילת גם ציינו כי ניתן להגיע להתחסן. מרפאות אחרות כמו מרפאת קופת חולים כללית בנתיבות ומרפאת קופת חולים כללית בבית שמש, ציינו שחסרים אצלם חיסונים. במרפאה בנתיבות נאמר: "תתקשרי ביום ראשון ונראה" במרפאה בבית שמש היתה נשמעה הקלטה כי "צוות המרפאה מזמין אתכם להתחסן לשפעת" אך מברור עם האחיות נאמר שנגמרו החיסונים בסניף. לאחר שנשאלה האחות בסניף אם ניתן להביא לחיסון אישה מבוגרת בסיכון, שחולה בסוכרת, אמרה האחות בסניף שיש חיסונים עבור אנשים כאלה ומי שבסיכון מוזמן להגיע ולהתחסן. גם בסניף קופת חולים כללית בכפר קאסם אליה פנה נאמר שלא נשארו הרבה חיסונים וכי כדאי להתקשר ביום ראשון כדי לברר מה לעשות לגבי אנשים חולים בקבוצות סיכון. הובטח על ידי נציגי הקופה למתקשר, שיעשו מאמץ לסייע לאנשים בעלי מחלות רקע.



בקופת חולים מאוחדת, בסניף באילת נאמר שאין כל בעיה ויש חיסונים לכל דורש, כך גם בסניף בנתיבות. במרפאה של הקופה בכפר סבא נאמר שיש חיסונים אבל נשארו רק בודדים וכי כדאי להתקשר לפני ההגעה כדי לוודא שנשארו חיסונים. בקופת חולים לאומית, גם כן המשיכו לחסן באילת כרגיל, במרפאה בבית שמש נאמר שיש עדיין חיסונים אך לא רבים.