שר החינוך, נפתלי בנט התבטא הערב (חמישי) בראיון לערוץ 2 בנושא הוויכוח הציבורי סביב פסילת ספרה של דורית רביניאן, "גדר חיה", מתוכנית לימודי החובה לבגרות של משרד החינוך. לדבריו של שר החינוך, הוא מגבה לחלוטין את החלטת משרדו שלא לכלול את ספרה של רביניאן בסל לימודי החובה לחמש יחידות בגרות. השר בנט הוסיף כי הוא לא היה מעורב בקבלת ההחלטה, וכי "99.9% מהספרים שמוצעים למשרד החינוך אינם נכללים בלימודי החובה". לדבריו, המזכירות הפדגוגית היא זו שקיבלה את ההחלטה.
בנט התייחס להחלטה וציין כי "אף אחד לא אמר שזה היה בהשראתי. לא מדובר בצנזורה, כי קונים את הספר בחוץ בחופשיות. מדובר בשאלה האם זה צריך להיות ספר חובה לילדי ישראל". בנט, שלדבריו החל לעיין בספר היום, אמר כי "רציתי לדעת על מה כל התבהלה הזו שפצחה בה זהבה גלאון ועיתון 'הארץ', בקמפיין שהם מנהלים בנושא. קראתי חלקים ממנו, ולמדתי שבספר מציגים את חיילי צה"ל כפושעי מלחמה סאדיסטים, משווים אותם למחבלי חמאס ומתארים רומן של אסיר ביטחוני פלסטיני עם אשה ישראלית. השאלה שלי היא כזו: האם אני עכשיו צריך להכריח את ילדי ישראל לקרוא את זה?"
 

פסילה פוליטית

כאשר בנט נשאל האם מדובר בפסילה פוליטית מפני שזה "ספר שמאלני", השיב: "ממש לא. יש הרבה ספרים שנוטים שמאלה. אני הייתי חייל צה"ל באינתיפאדה הראשונה והשנייה, והדברים הללו לא קורים. אני אומר לכל הורה שצופה בנו כעת - זה סדר העדיפות שלנו. חיילי צה"ל כסאדיסטים ורומנים בין אסירים בטחונים פלסטינים? לא יקרה. זהבה הפגינה מולי היום, והיא יכולה להצטרף למפגיני דומא, מול הבית שלי מפגינים משמאל ומימין, צריך להרגיע את התבהלה הזו שאחזה בכולם. אנחנו לא משרד התרבות, בחוץ שכל אחד יקרא מה שהוא רוצה. אני אומר שיותר חשוב ללמוד אלתרמן, רבי יהודה הלוי. נער או נערה שעומדים להתגייס לצה"ל צריכים לקרוא ציטוטים נגד חיילי צה"ל?"

בנט נשאל האם פסילת הספר אינה סימן מדאיג לכך שהחברה בישראל חוששת לזהותה וליהדותה, והשיב כי "מערכת חינוך לא צריכה לקדם ערכים שנוגדים את ערכי המדינה. לפני שבוע פסלו לצה"ל סידור, ספר של אל"מ דרור וינברג, בטענה שיש שבו יהדות יתר, ומי עמד בראש הדחיפה לפסילה? אותו עיתון 'הארץ' שהיום מדבר על חופש הביטוי. יש כאן צביעות".
 
בנט נשאל האם כל ספר המזוהה עם תנועת שמאל, המטיל ספק בצה"ל ומבקרו, לא יהיה ברשימת משרד החינוך. על כך השיב: "אתה חוטא לשמאל, כי השמאל הציוני אינו כזה. אלה לא חיילי צה"ל. אני לא מכניס את זה לתוכנית החובה של משרד החינוך ואני לא מאמין למשטרת המחשבות של עיתון 'הארץ' והגרבוזיה. אני אומר את האמת".


רביניאן: "ציטוטים שהוצאו מהקשרם"


מדורית רביניאן נמסר למעריב אונליין הערב כי "מר בנט לא קרא את 'גדר חיה'. הרטוריקה השקרית שבה קילף והוציא ציטוטים מתוך הספר מהקשרם, אינה לכבודו של שר חינוך בישראל, ומחמירה לאין שיעור את מעשה הפסילה". עוד אמרה רביניאן: "יעידו קוראיי הרבים כי יש בו בספר יותר אהבת מולדת ודאגה לעתידה מכל תוכן אחר" .

כזכור, משרד החינוך פסל אתמול את הספר "גדר חיה" שכתבה דורית רביניאן ומתאר סיפור אהבה בין ישראלית לפלסטיני, מהוראה בחמש יחידות בגרות. הפסילה נומקה, בין היתר, בצורך לשמור על "הזהות והמורשת של תלמידי כל המגזרים", הספר נפסל על אף ש"וועדת המקצוע", המורכבת מאנשי אקדמיה וחינוך, דווקא המליצו על הכללת הספר במסגרת לימודי ספרות ברמה מוגברת, בהסתמך על בקשות של מורים רבים.
 
ממשרד החינוך נמסר אתמול כי "גורמי המקצוע דנו בנושא הכללת היצירה בתכנית הלימודים. לאחר שנבחנו בכובד ראש מכלול השיקולים, ולאחר שקלול היתרונות והחסרונות, החליטו גורמי המקצוע שלא להכליל את היצירה בתכנית הלימודים לחמש יחידות לימוד בספרות".

דורית רביניאן. צילום: משה שי, פלאש 90