כבר לא מעט שנים שהמורים בישראל מתלוננים ובצדק שהכיתות צפופות מדי ומבקשים להקטין את מספר התלמידים בהן, אבל הם לבטח לא התכוונו לנוכחות כל כך דלה כפי שהיתה בבתי ספר רבים בתל אביב אתמול.
 
הורי התלמידים בעיר הגדולה קמו אתמול לבוקר של חרדה: מחבל שרצח שני צעירים ופצע שבעה טרם נתפס ולפי מיטב הערכות הוא נמצא בסביבה, כנראה חמוש ומסוכן. זה הספיק לגרום לכך שרק כמחצית מהילדים הגיעו לבתי הספר והגנים. היעדרות מסיבית במיוחד היתה בצפון העיר, שם, לפי המידע או השמועות המסתובבות ברשת, עבר המחבל במנוסתו למקום לא ידוע.
 
"לא שלחתי את ילדי לבית הספר", סיפרה יעל ברקוביץ', שילדיה בני השבע והעשר לומדים בבית הספר היסודי צבי שפירא שבדרום-מזרח העיר. "אני אמנם מלווה אותם בבוקר אבל החלטתי להשאיר אותם בבית".
 

ג'וש מיטניק, אב לילדים בני עשר ושמונה בבית הספר גבריאלי במרכז העיר ובבית ספר לטבע בדרומה, אפילו לא התלבט. "צריך להמשיך בשגרה", אמר. "אשתי נלחצה קצת כששמעה שראש העיר אומר שאפשר להשאיר את הילדים בבית, אבל לא לא היה ספק שהם צריכים ללמוד כרגיל".
 
"הורים לילדים בגנים בצפון העיר חששו לשלוח את למוסדות הלימוד משום שהמיקום קרוב לאזור שבו נרצח נהג המונית והם היו בהיסטריה", דיווח אחז אגם, יו"ר ועד הגנים העירוניים בתל אביב.
 
בגן "חבצלת" שמאחורי מכללת לוינסקי שכרו ההורים על חשבונם מאבטח חמוש. "מתוך 35 ילדים, הגיעו שמונה לגן", מספר משה, אב לילדה שהגיעה ללמוד בגן. "הבאנו את המאבטח שעולה לנו 70 שקל לשעה כדי להגביר את הביטחון של הילדים".
 
בבית הספר ע"ש ליידי דייוויס בשכונת תל ברוך הגיעו רק כשליש מהתלמידים. לתיכון אליאנס בשכונת רמת אביב הירוקה הגיעו רק 230 תלמידים מתוך 1,600.
 
"חלק מההורים ליוו את הילדים לבית הספר. אחת האימהות שאלה אם סרקנו את השירותים ואמרתי לה שאנחנו תמיד סורקים והפעם בצורה מוגברת", סיפרה ורדה כגן, מנהלת תיכון אליאנס. "הלחץ פה רציני מאוד כי המחבל שלא נתפס עובד אצל הירקן במרכז שוסטר הסמוך ועבד גם באתר בנייה ברידינג".
"קצת פחדתי להגיע לבית ספר כי היו שמועות שהמחבל מסתובב בו, אבל יש לימודים ואני יודעת שיש אבטחה בבית הספר אז באתי", סיפרה נעמה פינטו, תלמידת כיתה י"ב באליאנס.
 
ילי אלוש לא הגיע. "שמענו שהמחבל עדיין מסתובב באזור וזה הפחיד אותי", הסביר. "אתה חי פעם אחת. ומה אם הוא היה נכנס לבית הספר ותוקף אותנו?"
לא רק בבתי הספר כיסאות רבים נותרו ריקים. ברשות לעסקים קטנים בתל אביב מדווחים על ירידה משמעותית בנוכחות בבתי הקפה, במסעדות ובשאר העסקים.
 
"השילוב של המתח הביטחוני בעקבות הפיגוע, מזג האוויר והורים רבים שנשארו בבתים לשמור על ילדיהם שלא הלכו לבתי הספר והגנים, גרם לירידה משמעותית בפעילות העסקית", אומר המשנה לראש העירייה, ארנון גלעדי. "אבל אני מאמין שתל אביב תחזור לשגרה".